Volvo a Baidu budou společně vyvíjet samořízený elektromobil

  12:59aktualizováno  12:59
Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars a čínský internetový vyhledávač Baidu chtějí společně vyvíjet a hromadně vyrábět samořízené elektromobily v Číně. Oznámily to obě společnosti, ale finanční stránku dohody ani jedna z nich nezveřejnila.

Volvo V90 Cross Country je jednou z nejdostupnějších cest, jak získat vůz se špičkovou audiosoupravou Bowers & Wilkins. | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Švédská automobilka, která je v rukou čínské společnosti Geely, nabídne své odborné znalosti v oblasti moderních technologií v automobilovém průmyslu, zatímco Baidu poskytne svou platformu pro autonomní řízení Apollo. Dlouhodobým cílem partnerů je prodávat vozidla odpovídající tomu, co automobilový průmysl označuje za čtvrtou úroveň samořízení, která je pouhý jeden stupeň pod plně autonomním řízením.

Šéf Baidu Ja-čchin Čang a Volva Hakan Samuelsson

Šéf Baidu Ja-čchin Čang a Volva Hakan Samuelsson

Volvo Cars předpokládá, že podíl samořízených vozů na jejích ročních prodejích bude do roku 2025 zaujímat třetinu. Aktivitami v segmentu autonomního řízení cílí zejména na trh takzvaných robotaxíků. 

V první řadě jde o sféru sdílené přepravy, která se už dnes podílí na globálním trhu taxislužby více než třetinou.

Analytici společnost Goldman Sachs předpovídají, že trh alternativní taxislužby se může do roku 2030 rozrůst osminásobně a dosáhnout hodnoty 285 miliard dolarů (6,5 bilionu korun).

Fotogalerie

Automobilky neuvedly, kdy by vůz vyvíjený s Baidu měl být připraven pro trh, její prodejní program každopádně závisí na dohodě s alternativní taxislužbou Uber, které má v letech 2019 až 2021 dodat 24 000 automobilů s nižším stupněm autonomního řízení. 

Uber však kvůli smrtelným nehodám svůj program samořízených vozů nedávno pozastavil a podle zdrojů agentury Reuters tolik aut od Volva kupovat nehodlá.

Stupně autonomního řízení

Podle asociace SAE International

  • Úroveň 0:Automatický systém pouze varuje, ale nemá kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 1 (“hands on“): Řidič a automatický systém sdílejí kontrolu nad vozidlem. Příkladem může být adaptivní tempomat (ACC) nebo parkovací asistent, kdy je otáčení kol řízeno automaticky, zatímco rychlost ovládá řidič.
  • Úroveň 2 (“hands off“): Automatizovaný systém plně ovládá vozidlo (zrychlování, brzdění a řízení). Řidič však musí sledovat řízení a být připraven k okamžitému zásahu, pokud systém nereaguje správně. Označení „bez rukou“ není míněno doslova. Ve skutečnosti je většinou nutné, aby řidič držel volant a byl připraven k zásahu.
  • Úroveň 3 (“eyes off“): Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film. Vozidlo zvládne situace vyžadující okamžitou reakci, jako je nouzové brzdění. Řidič však musí být i nadále připraven k zásahu během určitého časového limitu, který specifikuje výrobce.
  • Úroveň 4 (“mind off“): Podobné jako u stupně 3, avšak pozornost řidiče již není nutná vůbec, tzn. řidič může bezpečně jít spát nebo opustit sedadlo řidiče. Autonomní jízda je podporována pouze ve vymezených oblastech nebo za zvláštních okolností, jako jsou dopravní zácpy. Mimo tyto oblasti nebo okolnosti musí být vozidlo schopné bezpečně přerušit jízdu, tj. zaparkovat, pokud se kontroly neujme řidič.
  • Úroveň 5 (“řízení volitelné“): Není nutný žádný zásah člověka. Příkladem je robotické taxi.

Zdroj: Wikipedia

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Najdete na iDNES.cz