Volvo a Baidu budou společně vyvíjet samořízený elektromobil

  12:59aktualizováno  12:59
Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars a čínský internetový vyhledávač Baidu chtějí společně vyvíjet a hromadně vyrábět samořízené elektromobily v Číně. Oznámily to obě společnosti, ale finanční stránku dohody ani jedna z nich nezveřejnila.

Volvo V90 Cross Country je jednou z nejdostupnějších cest, jak získat vůz se špičkovou audiosoupravou Bowers & Wilkins. | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

Švédská automobilka, která je v rukou čínské společnosti Geely, nabídne své odborné znalosti v oblasti moderních technologií v automobilovém průmyslu, zatímco Baidu poskytne svou platformu pro autonomní řízení Apollo. Dlouhodobým cílem partnerů je prodávat vozidla odpovídající tomu, co automobilový průmysl označuje za čtvrtou úroveň samořízení, která je pouhý jeden stupeň pod plně autonomním řízením.

Šéf Baidu Ja-čchin Čang a Volva Hakan Samuelsson

Šéf Baidu Ja-čchin Čang a Volva Hakan Samuelsson

Volvo Cars předpokládá, že podíl samořízených vozů na jejích ročních prodejích bude do roku 2025 zaujímat třetinu. Aktivitami v segmentu autonomního řízení cílí zejména na trh takzvaných robotaxíků. 

V první řadě jde o sféru sdílené přepravy, která se už dnes podílí na globálním trhu taxislužby více než třetinou.

Analytici společnost Goldman Sachs předpovídají, že trh alternativní taxislužby se může do roku 2030 rozrůst osminásobně a dosáhnout hodnoty 285 miliard dolarů (6,5 bilionu korun).

Fotogalerie

Automobilky neuvedly, kdy by vůz vyvíjený s Baidu měl být připraven pro trh, její prodejní program každopádně závisí na dohodě s alternativní taxislužbou Uber, které má v letech 2019 až 2021 dodat 24 000 automobilů s nižším stupněm autonomního řízení. 

Uber však kvůli smrtelným nehodám svůj program samořízených vozů nedávno pozastavil a podle zdrojů agentury Reuters tolik aut od Volva kupovat nehodlá.

Stupně autonomního řízení

Podle asociace SAE International

  • Úroveň 0:Automatický systém pouze varuje, ale nemá kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 1 (“hands on“): Řidič a automatický systém sdílejí kontrolu nad vozidlem. Příkladem může být adaptivní tempomat (ACC) nebo parkovací asistent, kdy je otáčení kol řízeno automaticky, zatímco rychlost ovládá řidič.
  • Úroveň 2 (“hands off“): Automatizovaný systém plně ovládá vozidlo (zrychlování, brzdění a řízení). Řidič však musí sledovat řízení a být připraven k okamžitému zásahu, pokud systém nereaguje správně. Označení „bez rukou“ není míněno doslova. Ve skutečnosti je většinou nutné, aby řidič držel volant a byl připraven k zásahu.
  • Úroveň 3 (“eyes off“): Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film. Vozidlo zvládne situace vyžadující okamžitou reakci, jako je nouzové brzdění. Řidič však musí být i nadále připraven k zásahu během určitého časového limitu, který specifikuje výrobce.
  • Úroveň 4 (“mind off“): Podobné jako u stupně 3, avšak pozornost řidiče již není nutná vůbec, tzn. řidič může bezpečně jít spát nebo opustit sedadlo řidiče. Autonomní jízda je podporována pouze ve vymezených oblastech nebo za zvláštních okolností, jako jsou dopravní zácpy. Mimo tyto oblasti nebo okolnosti musí být vozidlo schopné bezpečně přerušit jízdu, tj. zaparkovat, pokud se kontroly neujme řidič.
  • Úroveň 5 (“řízení volitelné“): Není nutný žádný zásah člověka. Příkladem je robotické taxi.

Zdroj: Wikipedia

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

VIDEO Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

VIDEO Exkluzivně Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové...

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Vychytralí řidiči v Praze předbíhají a blokují tak provoz

Řidiči využívají k odbočení pruhy pro přímý směr

Každý den se na pražském Smíchově opakuje stejná situace. Aby nemuseli čekat v koloně, porušují někteří řidiči...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Najdete na iDNES.cz