Díky spolupráci a synergiemi mezi značkami a technologiemi také německý koncern zvýšil cíl provozní marže, tedy podíl provozního zisku na tržbách, do roku 2025, a to na osm až devět procent z předchozích sedmi až osmi procent.
Cílem Volkswagenu je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě. Bateriové elektrické vozy se loni na prodeji Volkswagenu podílely třemi procenty. Celkem skupina loni prodala 9,2 milionu aut.
„Stanovili jsme si strategický cíl stát se globálním lídrem na trhu s elektromobily, a jsme na dobré cestě. Nyní nastavujeme parametry,“ uvedl šéf společnosti Herbert Diess, kterému byla minulý týden prodloužena smlouva do roku 2025.
Zvýšení marže je důkazem, že automobilka věří ve zvládnutí přechodu k elektrickým a samořiditelným vozů, upozornila agentura Reuters. Volkswagen po zveřejnění vysokého zisku za první pololetí uvedl, že očekává, že silný výkon stávajícího podnikání mu pomůže financovat investice 150 miliard eur (3,8 bilionu Kč), které plánuje do roku 2025 v oblastech jako baterie a software.
Volkswagen představil své cíle před středečním zveřejněním rozsáhlého balíčku klimatických opatření Evropské unie. Jeho součástí je zákaz vozů s benzinovým motorem od roku 2035. Více o plánech Evropské komise čtěte zde.
Jediná architektura pro všechny
Nový dlouhodobý plán firmy pojmenovaný „New Auto“ počítá s tím, že do konce dekády bude polovina aut vyrobených koncernem mít elektrický pohon a v roce 2040 bude nabídka na hlavních světových trzích už výhradně bateriová. V roce 2050 má celý koncern dosáhnout „plné klimatické neutrality“.
Trh s auty se spalovacími motorem se v následujících letech podle prognóz zmenší o více než 20 procent a zároveň mají převážit elektřinou poháněné vozy.
Dalším tématem, na které se automobilka výrazně zaměří, je vývoj softwaru. „Blízká, mnohem radikálnější změna, bude znamenat posun k mnohem bezpečnějším, inteligentnějším a konečně autonomním vozům,“ uvedl Diess.
Do roku 2030 má být prodej softwaru významnou položkou příjmu automobilového koncernu. „Osmdesát pět procent aktivit koncernu se stále týká přímo aut, ty jsou ovšem stále víc elektrická, autonomní, sdílená,“ komentuje magazín Quattroruote.
Zaměření na elektrifikaci a digitalizaci nemá podle Diessových plánů mít negativní dopad na výnosy. Quattroruote ovšem dodává, že případný výpadek příjmů a financování přechodu k bateriové trakci chce automobilka pokrýt z prodeje aut se spalovacím motorem, jež má v plánu utlumit. Vývoj a výroba aut na benzin a naftu navíc neustále zdražují kvůli zpřísňujícím emisním předpisům, jež nutí výrobce osazovat motory drahými sofistikovanými technologiemi.
Koncern má v plánu zvětšit objem investic z aktuálního balíku 73 miliard eur naplánovaných na elektrifikaci v letech 2021-25 (polovina celkových investic skupiny do vývoje)
Cílem je mít jedinou platformu pro všechna vozidla, jak softwarovou, tak hardwarovou. Aktuálně má koncern VW tři architektury pro spalovací auta (MQB, MSB, MLB) a dvě pro elektromobily (MEB, PPE), cílem je mít jednu. Od roku 2026 budou vyjíždět modely na nové škálovatelné architektuře SSP (Scalable Systems Platform), automobilka ji chce nabídnout také dalším výrobcům. To samé platí pro software, vývojáři aktuálně pracují se třemi platformami, od roku 2025 má být jediná. Operační systém bude pracovat on-line, robustní architektura má také poskytnout základ pro první autonomní jízdy.
Automobilka má také v plánu vytvořit novou divizi „Technology“, která se bude starat záležitosti související s trakčními bateriemi, jejich výrobou a nabíjením. Vývojáři aktuálně pracují na nové architektuře baterií, která má ušetřit až polovinu ceny. Součástí plánu je také rozvoj nabíjecí sítě, v Evropě má vzniknout 18 tisíc nových nabíjecích míst, v Číně 17 tisíc a v USA a Kanadě 10 tisíc.
Volkswagen také ve strategii upřesnil plány na výstavbu šesti velkých továren na baterie v Evropě do roku 2030. Pro svoji plánovanou továrnu v německém Salzgitteru si vybral jako partnera čínskou společnost Gotion High-tech. Výstavbu další továrny zvažuje ve Španělsku. Podle předchozích informací je ve hře také Česká republika pro výstavbu ještě další továrny na baterie. (vice v článku VW chystá v Evropě šest továren na baterie do elektroaut)
Nově zveřejněný plán je dalším krokem výrobce aut v úsilí napravit svoji pověst po skandálu s falšováním emisních testů vozů s naftovým motorem v roce 2015. Skandál dieselgate stál doposud automobilku více než 32 miliard eur.
Prezentací svého strategického plánu se snaží Volkswagen zopakovat úspěch svého březnového Power Day, který způsobil prudký růst ceny akcií, díky kterému se Volkswagen na krátkou dobu stal nejhodnotnější německou firmou. Od počátku letošního roku akcie firmy vzrostly o 42 procent, z březnového maxima však ztrácejí 14 procent. Podle analytiků je důvodem to, že automobilce se nedaří přesvědčit investory, že vysoké zisky z vozů se spalovacím motorem lze nahradit zisky z elektromobilů.
Minulý měsíc Volkswagen uvedl, že v rámci přechodu k elektrickým vozům přestane do roku 2035 prodávat vozy se spalovacím motorem v Evropě a o něco později také v Číně a Spojených státech.
Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati. Po společnosti Toyota je koncern z německého Wolfsburgu druhým největším výrobcem automobilů na světě.