Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do roku 2030 bude polovina našich aut elektrických, plánuje Volkswagen

Největší evropská automobilka Volkswagen očekává, že do roku 2030 bude polovina jejích vozidel prodaných po celém světě poháněna bateriemi. Své plány předestřela tento týden. Součástí skupiny Volkswagen je i česká Škoda Auto.
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Díky spolupráci a synergiemi mezi značkami a technologiemi také německý koncern zvýšil cíl provozní marže, tedy podíl provozního zisku na tržbách, do roku 2025, a to na osm až devět procent z předchozích sedmi až osmi procent. 

Cílem Volkswagenu je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě. Bateriové elektrické vozy se loni na prodeji Volkswagenu podílely třemi procenty. Celkem skupina loni prodala 9,2 milionu aut.

„Stanovili jsme si strategický cíl stát se globálním lídrem na trhu s elektromobily, a jsme na dobré cestě. Nyní nastavujeme parametry,“ uvedl šéf společnosti Herbert Diess, kterému byla minulý týden prodloužena smlouva do roku 2025.

Zvýšení marže je důkazem, že automobilka věří ve zvládnutí přechodu k elektrickým a samořiditelným vozů, upozornila agentura Reuters. Volkswagen po zveřejnění vysokého zisku za první pololetí uvedl, že očekává, že silný výkon stávajícího podnikání mu pomůže financovat investice 150 miliard eur (3,8 bilionu Kč), které plánuje do roku 2025 v oblastech jako baterie a software.

Volkswagen představil své cíle před středečním zveřejněním rozsáhlého balíčku klimatických opatření Evropské unie. Jeho součástí je zákaz vozů s benzinovým motorem od roku 2035. Více o plánech Evropské komise čtěte zde.

Jediná architektura pro všechny

Nový dlouhodobý plán firmy pojmenovaný „New Auto“ počítá s tím, že do konce dekády bude polovina aut vyrobených koncernem mít elektrický pohon a v roce 2040 bude nabídka na hlavních světových trzích už výhradně bateriová. V roce 2050 má celý koncern dosáhnout „plné klimatické neutrality“.

Trh s auty se spalovacími motorem se v následujících letech podle prognóz zmenší o více než 20 procent a zároveň mají převážit elektřinou poháněné vozy.

Dalším tématem, na které se automobilka výrazně zaměří, je vývoj softwaru. „Blízká, mnohem radikálnější změna, bude znamenat posun k mnohem bezpečnějším, inteligentnějším a konečně autonomním vozům,“ uvedl Diess.

Do roku 2030 má být prodej softwaru významnou položkou příjmu automobilového koncernu. „Osmdesát pět procent aktivit koncernu se stále týká přímo aut, ty jsou ovšem stále víc elektrická, autonomní, sdílená,“ komentuje magazín Quattroruote.

Zaměření na elektrifikaci a digitalizaci nemá podle Diessových plánů mít negativní dopad na výnosy. Quattroruote ovšem dodává, že případný výpadek příjmů a financování přechodu k bateriové trakci chce automobilka pokrýt z prodeje aut se spalovacím motorem, jež má v plánu utlumit. Vývoj a výroba aut na benzin a naftu navíc neustále zdražují kvůli zpřísňujícím emisním předpisům, jež nutí výrobce osazovat motory drahými sofistikovanými technologiemi.

Koncern má v plánu zvětšit objem investic z aktuálního balíku 73 miliard eur naplánovaných na elektrifikaci v letech 2021-25 (polovina celkových investic skupiny do vývoje)

Cílem je mít jedinou platformu pro všechna vozidla, jak softwarovou, tak hardwarovou. Aktuálně má koncern VW tři architektury pro spalovací auta (MQB, MSB, MLB) a dvě pro elektromobily (MEB, PPE), cílem je mít jednu. Od roku 2026 budou vyjíždět modely na nové škálovatelné architektuře SSP (Scalable Systems Platform), automobilka ji chce nabídnout také dalším výrobcům. To samé platí pro software, vývojáři aktuálně pracují se třemi platformami, od roku 2025 má být jediná. Operační systém bude pracovat on-line, robustní architektura má také poskytnout základ pro první autonomní jízdy.

Automobilka má také v plánu vytvořit novou divizi „Technology“, která se bude starat záležitosti související s trakčními bateriemi, jejich výrobou a nabíjením. Vývojáři aktuálně pracují na nové architektuře baterií, která má ušetřit až polovinu ceny. Součástí plánu je také rozvoj nabíjecí sítě, v Evropě má vzniknout 18 tisíc nových nabíjecích míst, v Číně 17 tisíc a v USA a Kanadě 10 tisíc.

Volkswagen také ve strategii upřesnil plány na výstavbu šesti velkých továren na baterie v Evropě do roku 2030. Pro svoji plánovanou továrnu v německém Salzgitteru si vybral jako partnera čínskou společnost Gotion High-tech. Výstavbu další továrny zvažuje ve Španělsku. Podle předchozích informací je ve hře také Česká republika pro výstavbu ještě další továrny na baterie. (vice v článku VW chystá v Evropě šest továren na baterie do elektroaut)

Nově zveřejněný plán je dalším krokem výrobce aut v úsilí napravit svoji pověst po skandálu s falšováním emisních testů vozů s naftovým motorem v roce 2015. Skandál dieselgate stál doposud automobilku více než 32 miliard eur.

Prezentací svého strategického plánu se snaží Volkswagen zopakovat úspěch svého březnového Power Day, který způsobil prudký růst ceny akcií, díky kterému se Volkswagen na krátkou dobu stal nejhodnotnější německou firmou. Od počátku letošního roku akcie firmy vzrostly o 42 procent, z březnového maxima však ztrácejí 14 procent. Podle analytiků je důvodem to, že automobilce se nedaří přesvědčit investory, že vysoké zisky z vozů se spalovacím motorem lze nahradit zisky z elektromobilů.

Minulý měsíc Volkswagen uvedl, že v rámci přechodu k elektrickým vozům přestane do roku 2035 prodávat vozy se spalovacím motorem v Evropě a o něco později také v Číně a Spojených státech.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati. Po společnosti Toyota je koncern z německého Wolfsburgu druhým největším výrobcem automobilů na světě.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...