Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS | foto: Škoda Auto

Volkswagen už začíná brzdit škodovky v rozletu, nařídil omezovat výbavu

  • 552
Vedení koncernu Volkswagen spustilo zatím jen naznačovaný tlak na Škodu Auto. Vybavení škodovek musí být chudší než výbava volkswagenů. Zákazníci totiž začali dávat přednost levnějším škodovkám se stejnou výbavou, jako mají dražší volkswageny.

Mladoboleslavská automobilka pod tlakem zavedla už první tři omezení, napsaly Hospodářské noviny. V octavii s poloautomatickou klimatizací nebude chladicí box, do rychlé Fabie RS se nebudou montovat xenonová světla a v superbech už řidiči nenajdou značkové deštníky. Koncern vysvětluje ochuzení základní výbavy snahou o větší rozlišení značek.

Podle Rudolfa Dreithalera z tiskového oddělení firmy však do nové generace Fabie RS nebyla xenonová světla montována nikdy. "Oproti předchozí generaci nabízí nový model moderní projektorové halogenové světlomety s natáčením a přední mlhové světlomety s takzvanou CORNER funkcí, které fungují podobným způsobem jako xenonové - pro rozptyl světla nevyužívají klasické odrazové plochy, ale projektorové čočky. Navíc jsou doplněny o modul zajišťující natáčení světelného zdroje do stran v závislosti na natočení volantu," řekl. Fabia RS prý může být vybavena i LED světly pro denní svícení. Dreithaler zároveň popřel, že by měly zmizet z výbavy superbu deštníky.

"Je pravda, že Škoda v Německu od 1. ledna ještě dále zatraktivní ceny u některých modelů a že v této souvislosti upraví rozsahy výbav. To je zcela běžný a léty osvědčený postup produktového managementu v automobilovém průmyslu. Většina zmiňovaných prvků výbavy navíc nadále zůstane dostupná jako výbava na přání," vysvětluje Rudolf Dreithaler.

Na chybějící luxusní doplňky si ale podle Hospodářských novin už stěžují němečtí dealeři Škody. "Prodeje škodovek klesnou. Není možné, aby si zákazníci změn nevšimli. Přitom nekonkurujeme volkswagenům, ale hlavně francouzským značkám Peugeot či Renault včetně Dacie," řekl pro server Automotive News šéf Asociace dealerů Škoda Thomas Peckruhn. České dealery chybějící deštník netrápí. Škoda Auto zaznamenala připomínky účastníků kongresu prodejců v německé Postupimi.

Fabia nesmí být lepší než polo

Hlasy pro přibrzdění Škodovky v rozletu se ozývají od doby, kdy šéfa koncernu VW Martina Witerkorna vytočilo, že superb kombi vyhrál srovnávací test nad passatem v renomovaném německém automagazínu Auto Bild. Resumé bylo, že superb nabízí více za méně peněz. Proti ikoně volkswagenistů má lepší výbavu a větší prostor.

Podobně soupeří fabia a polo. Zákazníci proto místo dražších volkswagenů kupují levnější škodovky. Podle odhadů Centra automobilového výzkumu Duisburgské univerzity tak přichází koncern VW o půl miliardy eur ročně. Pro koncern je to důvod k razantnímu zákroku. "Nemůžeme přece nabízet fabii s lepší palubní deskou, než má polo," prohlásil Martin Winterkorn. "Budeme muset Škodě utáhnout opratě. Přeji jim úspěch, ale nemůžeme se sami oslabovat," řekl Winterkorn pro německý Auto Bild.

,