Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW | foto: Volkswagen

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

  • 109
Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich klesající prodeje a nejistota ohledně budoucnosti vyvolává na Slovensku paniku. Když jedna z hlavních fabrik, bratislavský Volkswagen, oznámil poprvé po deseti letech propouštění, byl to šok.

Když David dostal práci u montážní linky bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegové mu blahopřáli, že se mu podařilo zajistit si dobře placenou práci, ve které může zůstat až do důchodu. Už po dvou letech ale patří mezi 3000 zaměstnanců, kteří byli z továrny na auta Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne propuštěni v rámci série rušení pracovních míst. 

Na Slovensku, které je největším světovým výrobcem aut v přepočtu na obyvatele, taková zpráva způsobila šok. Na začátku letošního roku zaměstnával závod kolem čtrnácti tisíců lidí, k propouštění došlo letos poprvé od roku 2009, kdy svět trápila ekonomická krize. 

Lanovka v bratislavské továrně koncernu Volkswagen

Světovým unikátem bratislavského závodu je lanovka, která převáží vyrobená auta z montážní haly na testovací dráhu.

„Všichni mí kolegové říkali, že se nemám čeho bát. Že když si zvyknu na pracovní zátěž a pracovní tempo, mzda se mi bude postupně zvyšovat a já budu mít stabilní práci až do důchodu,“ řekl agentuře Reuters David, který odmítl zveřejnit své příjmení. „A najednou mi telefonovali z lidských zdrojů a já zjistil, že jsem propuštěn.“

Rušení pracovních míst v továrně, která je největším soukromým zaměstnavatelem na Slovensku, upozorňuje podle Reuters na problémy, jimž tato země čelí, pokud chce tempo v automobilovém sektoru udržet. Odvětví se na celkovém ročním hrubém domácím produktu Slovenska podílí asi dvanácti procenty a je v něm více než jedno z každých deseti pracovních míst na Slovensku.

Konkurence levnějších zemí jihovýchodní Evropy, přesun k elektrickým vozům a globální obchodní napětí patří mezi problémy, kterým Slovensko čelí v době, kdy výrobci aut zvažují, kam v budoucnosti umístí své výrobní linky. Samotný Volkswagen nyní plánuje výstavbu nového závodu, pravděpodobně v Turecku (čtěte podrobnosti).

Volkswagen Slovakia

První smlouvu, která dala vzniknout bratislavské továrně koncernu Volkswagen, podepsala slovenská vláda, Bratislavské automobilové závody (BAZ) a Volkswagen 12, března 1991. První vozy - červený a bílý Volkswagen Passat Variant 3. generace - vyjíždí z bratislavské linky 14. února 1992. Na lince se pak vystřídaly Volkswageny Golf, Polo a Bora, přibyla převodovkárna, následují Seaty Ibiza

V roce 2002 zažíná éra SUV, 30, června startuje výroba VW Touareg a karoserií pro Porsche Cayenne. 

V květnu 2003 slaví v Bratislavě milion vyrobených aut.

V roce 2005 přibylo na linku Audi Q7. V roce 2017 vyrobili pětimilionté auto - bílý Touareg pro australského zákazníka. 

David sice našel místo v jiné automobilce, propouštění v bratislavském závodě, který vyrábí také vozy Audi Q7 a Q8, však uvádí vládu do stavu pohotovosti. „Když použijeme automobilovou metaforu, vidíme varovnou kontrolku, kdy ještě nemusíme s autem na generální opravu,“ řekl agentuře Reuters ministr hospodářství Peter Žiga. „V automobilovém sektoru pracuje 300 000 lidí (přímo a nepřímo). Pokud by se s nimi něco stalo, bylo by to vážné.“

Nejistota dokonce přiměla odbory, které dříve tlačily na silný růst mezd, aby změnily přístup. „V tuto chvíli se nezaměřujeme na mzdy, prioritou je stabilita pracovních míst,“ řekl agentuře Reuters šéf odborů Volkswagenu Zoroslav Smolinský. „Musíme přečkat horší časy a počkat na lepší.“

Audi Q8 Sport Concept na ženevském autosalonu

S cílem posílit automobilový průmysl, který se na celkové průmyslové výrobě na Slovensku podílí 44 procenty a na vývozu 40 procenty, schválila vláda pobídky na zvýšení prodeje elektrických aut a oznámila daňové úlevy až do výše 200 procent z částky investované do výzkumu a vývoje. „Současně však snahy o zvýšení minimální mzdy a růst příplatků za noční směny snižují konkurenceschopnost Slovenska,“ upozorňuje generální tajemník Svazu automobilového průmyslu SR Ján Pribula.

„V tuto chvíli společnosti rozhodují, kdo za sedm let dostane nové modely,“ uvádí Pribula. „Je důležité vyslat signál, že jsme zodpovědní, protože nyní postupně ztrácíme konkurenční výhodu,“ dodal. Svaz automobilového průmyslu SR zastupuje mimo jiné čtyři automobilky v zemi, kromě Volkswagenu jsou to PSA Group, Kia Motors a Jaguar Land Rover.

Kia vyrábí v Žilině, francouzské PSA produkuje citroëny a peugeoty v Trnavě a od loňska vyrábí v Nitře Jaguar Land Rover, britská automobilka vlastněná indickým koncernem Tata. V roce 2018 se na Slovensku vyrobilo rekordních 1,08 milionu automobilů. V přepočtu na obyvatele země je to světový rekord.

Slovensko není jedinou zemí ve střední Evropě, která takovým problémům čelí. Na investicích zahraničních automobilek vysoce závisí také sousedi z Evropské unie – Česká republika a Maďarsko, kde mají závody BMW a Daimler. Prezident Evropské centrální banky Mario Draghi v červnu varoval, že zvláště pro tyto země je kvůli vysoké závislosti na zahraničním obchodě velmi znepokojivá hrozba globální obchodní války.

Porsche Cayenne Coupé

Hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek uvádí, že 25procentní clo na dovoz evropských aut do USA by snížilo příjmy českého automobilového průmyslu o 12 miliard korun ročně.

Ochabující růst globální ekonomiky zároveň přiměl některé automobilky pozastavit plány na další expanzi. Příkladem je Daimler, který v květnu oznámil, že odkládá zvýšení kapacity v závodě na kompaktní vozy v maďarském městě Kecskemét.

„Považovalo se za samozřejmost, že závody jako ten v Bratislavě budou pokračovat a vyrábět nové generace modelů,“ řekl analytik LMC Automotive Carol Thomas. „To už se teď nedá předpokládat. Závody nejenže budou muset bojovat o nové modely, ale budou čelit i větší konkurenci při udržení nové generace modelů, které už vyrábějí.“

Volkswagen letos omezil výrobu v Bratislavě a vrátil zaměstnance, které si v roce 2016 půjčil z maďarské továrny Audi. „Toto je důležitý rok, kdy se rozhodne o budoucnosti slovenského závodu,“ řekl generální ředitel firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg. Dodal, že rozhodnutí se očekává do konce roku. „Zlepšení podnikatelského prostředí na Slovensku by pomohlo zvýšit atraktivitu bratislavského závodu.“

Jaroslav Povšík, šéf odborářů Škody Auto o bratislavské továrně před nedávnem uvedl, že je to „závod bez budoucího výrobního programu a s převisem personálu.“

Volkswagen Slovakia vyrábí v bratislavské továrně modely Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8 a pak malá trojčata Volkswagen Up!, Škoda Citigo a Seat Mii, které aktuálně přechází z benzinového na bateriový pohon (čtěte více).

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy
Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

,