Z německého autoprůmyslu chodí jen špatné zprávy, všímá si deník. „Od možného snižování platů a zavírání továren až po zrušení tisíců pracovních míst u výrobců a dodavatelů,“ komentuje.
Letecký snímek z odstavných ploch CAT Automobillogistik poblíž městského přístavu v Essenu ilustruje situaci. Parkují tam tisíce nových aut německých výrobců, pro které se teprve hledají zákazníci.
Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu |
Už není místo
Na obrovském pozemku na severu Essenu parkuje téměř 6 000 drahých nových aut. „Oblast poblíž městského přístavu je překladištěm automobilů od velkých výrobců automobilů v západním Německu. Ale to, co se ještě nikdy v dlouhé historii logistické společnosti nestalo: už není místo!“ píše Bild.
„Nikdy předtím jsem tu nic podobného nezažil, a to tu pracuji přes deset let,“ řekl pro deník jeden ze zaměstnanců. „Přijíždějí jen auta, ale málokteré odjíždí,“ protože skladové plochy výrobců jsou podle Bildu také plné. „Svědčí o tom i fakt, že i po víkendu jsou kamiony v areálu stále plně naložené a v pondělí ráno nevyjely.“
Téměř všechna parkovací místa jsou v essenském skladu aut plná a je mezi nimi spousta elektromobilů. V autech s cenovkami na úrovni 50 000 eur a více leží automobilkám ladem obrovské peníze. Zaměstnanec logistického centra odhaduje hodnotu aut na překladišti minimálně na 300 milionů eur (cca 7,6 miliardy korun).
ČR a Itálie vyzývají EU ke zmírnění sankcí v autoprůmyslu kvůli elektroautům |
„Důvod té automobilové zácpy je tak jednoduchý jako smutný: nikdo je nechce kupovat!“ hromuje Bild. „Je tady spousta aut, která byla dodána před více než šesti měsíci. Máme tady dokonce nová auta, která tu stojí déle než rok,“ uvádí zaměstnanec.
„V tuto chvíli to pro nás není špatné. Automobilky u nás musí platit za parkovací místa. Dalo by se dokonce říci, že v současné době z krize těžíme,“ komentuje zaměstnanec logistického centra.
Spousta drahých audi a volkswagenů
Hlavní podíl na překladišti mají Volkswageny a Audi. „Zaprvé jsou příliš drahé, zadruhé je stále jasnější, že tato strategie pro elektromobily nefunguje tak, jak bylo slibováno,“ říká zaměstnanec.
Pro něj je příčina problému jasná: Chybí dobíjecí infrastruktura a mají omezený dojezd. Teď máme všichni problém,“ komentuje pro Bild. A cituje ze statistik: Podle aktuálních údajů bylo letos od ledna do října nově zaregistrováno 168 610 vozů Audi. Oproti předchozímu roku to je pokles o 17,9 procenta.
Od Cvikova po Drážďany. Devět závodů Volkswagenu spustilo řetězovou stávku |
Frank Schwope (55), přednášející automobilovou ekonomiku na Fachhochschule des Mittelstands v Hannoveru, také potvrzuje, že nové registrace v Německu jsou stále na slabé úrovni. Expert na toto odvětví řekl Bildu: „Po 10 měsících roku 2024 byly nové registrace 2,3 milionu vozů 0,4 procenta pod již tak slabou úrovní z předchozího roku. Výrobci, jako je Ford v Kolíně nad Rýnem, reagují na slabou poptávku zkrácenými úvazky nebo rušením pracovních míst,“ popisuje a dodává, že z té „automobilové zácpy“ (v jakémkoliv smyslu u toho výrazu) mohou těžit zákazníci:
„Výrobci se pokusí zbavit těžko prodejných vozů se slevami, než budou příliš dlouho ležet. Příležitosti k výhodným nákupům za zvýhodněné ceny se v příštích několika týdnech pravděpodobně zvýší,“ popisuje Swope. „Zejména ke konci roku se výrobci a prodejci často snaží protlačit vozidla na trh, aby vylepšili prodejní čísla a rozvahu na nový rok.“
Špatná nálada
Nálada v německém automobilovém průmyslu se v listopadu výrazně zhoršila. Vyplývá to z průzkumu, který zveřejnil hospodářský institut Ifo. Index podnikatelské nálady se minulý měsíc snížil z minus 28,6 bodu na minus 32,1 bodu. Podnikatelé hodnotí svou aktuální situaci hůře než v říjnu a na příští půlrok hledí s ještě větším pesimismem.
„Odvětví vězí v situaci, která je směsicí hluboké transformace, intenzivní konkurence a slabé konjunktury,“ uvedla Anita Wölflová, která se v Ifo zaměřuje na automobilový průmysl.
Dílčí ukazatel, který zachycuje aktuální náladu, klesl z minus 29 na minus 33,9 bodu, index vývoje očekávaného v příštích šesti měsících klesl z minus 28,2 na minus 30,4 bodu. Podle Ifo se nálada zhoršila především kvůli slabé poptávce. Nedostatek zakázek se podle Wölflové promítá i do nabírání nových zaměstnanců v automobilovém průmyslu, při kterém jsou podnikatelé velmi zdrženliví a uvažují dokonce o propouštění.
V pondělí německý automobilový koncern Volkswagen ochromila stávka desítek tisíc zaměstnanců v devíti z deseti závodů v Německu. Odboráři protestovali proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. Na německých automobilkách je závislá řada českých podniků. České automobilky Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, se pondělní stávka v Německu přímo netýkala. Na rozdíl od slabého výkonu značky Volkswagen se Škodě daří.