Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

aktualizováno 
Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry. Dnešní digitální doba ovšem staví jiné překážky. Koncern VW chce změnit svět i sebe, jenže to drhne. Z mizérie by se chtěl vymanit s pomocí dalších německých značek. Problém jménem ID.3 začíná být závažný.

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

Hlavně VW je pod obrovským tlakem: hrozí, že software nejdůležitějších elektromobilů se promění v totální katastrofu. Do toho se ještě dost neobratně zamotal Daimler, který vyjednává paralelně s BMW i VW o spolupráci na vývoji.

Přísně tajné

To setkání se konalo ve velmi úzkém kruhu, v rovině nejvyššího managementu; přísně tajná záležitost. Bez toho, aby byla předem informována dozorčí rada, odborová rada nebo jakékoli jiné grémium. Členové představenstva Daimleru a Volkswagenu se sešli, aby ozřejmili, zda mohou oba koncerny společně naprogramovat pohonný systém pro automobily. Neboť software je pro auta budoucnosti rozhodující. A Tesla, konkurent ze Spojených států, momentálně Němcům o míle uniká, píše Süddeutsche Zeitung. Pokud by německé koncerny spojily síly, mohly by ušetřit náklady, ale především společně rozložit kompetence: vývoj softwaru je totiž mimořádně namáhavý a zdlouhavý. Zabere hodně času a zaměstná spoustu programátorů, přičemž obojího mají němečtí výrobci nedostatek. Bylo by tedy zcela logické, aby spolupracovali. Nebo ne?

Když bylo v polovině března oznámeno, že Wolfsburg a Stuttgart chtějí pokud možno spolupracovat, vyvolalo to v branži zemětřesení. Nejprve nemohli šéfové především v centrále Daimleru ve Stuttgartu pochopit, že ačkoli byl na jednání přizván jen velmi malý okruh informovaných, našlo se slabé místo, kudy informace unikly. A co je ještě horší: výrobci Mercedesu jsou nyní tváří v tvář kolegům z BMW v nepříjemné pozici. Protože Daimler se pokoušel navázat ve stejné oblasti spolupráci i s Mnichovskými. „Mercedes flirtoval paralelně s oběma konkurenty, to je nyní dosti trapné,“ píše Süddeutsche Zeitung. „Jde o konstelaci jako z mýdlové opery z odpoledního televizního programu: Daimler vede vyjednávání na dvou frontách – a z velkých německých automobilových koncernů činí nyní protagonisty fraškovitého trojúhelníku. Kdo získá nevěstu?“

Jako jisté se zatím jeví jedno: všichni tři se společně sjednotit nemůžou. To by podle kartelového zákona bylo jen stěží možné prosadit. Navíc by byla těžká jednotná dohoda, jelikož ega i vlastní zájmy jsou na všech stranách velmi výrazné. Daimler se tedy bude muset rozhodnout mezi BMW a Volkswagenem jako možným partnerem. A toto rozhodnutí bude mít pro všechny tři mocné německé koncerny strategické následky. Kdo bude na konci stát sám, mohl by se ocitnout v masivní konkurenční nevýhodě.

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019)

Mrtvé elektrovolkswageny čekají na software

V komplikované situaci je nyní především Volkswagen. Neboť koncern slíbil, že ještě letos v létě začne s dodávkami nového elektromobilu ID. 3. Jde o první plně elektrický model koncernu a měl by přivést elektromobilitu v masovém měřítku na trh. Do konce roku chce koncern dodat do ulic 100 000 elektromobilů. Což u ID.3 probíhá zatím velmi špatně. „To už není k smíchu,“ ozývají se hlasy z koncernu. „Auto je na hony vzdálené uvedení na trh.“ Více o desítkách tisíc odstavených elektrovolkswagenů čtěte zde.

Uvedení nového vozu na trh se často zdržuje, to samo o sobě není ničím neobvyklým. V tomto případě ale nemá Volkswagen žádný prostor pro jednání a rozhodování. Zaprvé proto, že z ID.3 učinil šéf koncernu Herbert Diess prestižní projekt VW. Úspěchem tohoto vozu by mohl ospravedlnit razantní přechod společnosti k e-mobilitě. Pokud projekt ID.3 ztroskotá, bude v ohrožení i Diessova pozice v čele VW. A zadruhé: Volkswagen potřebuje ID.3 v ulicích, aby dokázal dodržet emisní limity CO2 stanovené Evropskou unií. Jen když VW skutečně přivede do ulic do konce roku 100 000 elektromobilů, vyhne se koncern vysokým platbám za hrozící pokuty.

Pokud VW neuvede elektromobily do provozu, nesplní cíle ochrany životního prostředí. Bude to debakl. A jeho tváří bude taky Diess.

Šéf automobilky Volkswagen Herbert Diess
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Herbert Diess

„Časový plán dodržíme,“ řekl šéf koncernu Diess na výroční tiskové konferenci v polovině března. Dle interních informací je ovšem situace naprosto jiná: „Je to absolutní katastrofa. Nemáme lidi.“ VW skutečně dělá všechno možné pro to, aby oslnil mladé softwarové specialisty. Programátoři jsou nyní akutně potřeba ve všech odvětvích, mnoho z těchto mladých žádaných lidí ovšem do autoprůmyslu nechce. A kromě toho dochází k zásadní změně v managementu společnosti: šéf IT Martin Hofmann, který byl za oblast IT zodpovědný v celém koncernu, a tudíž zaujímal klíčovou pozici ve vývoji elektromobilů, VW opouští.

Jak tedy má VW při všech těchto nepříjemnostech (korunovaných totální paralýzou světa koronavirovou pandemii) zrealizovat ambiciozní plány šéfa koncernu a začít v létě prodávat ID.3? Jasné je jedno: pokud VW vůbec uvede ID.3 na trh, pak v radikálně okleštěné verzi. To koncern připouští už nyní.

„Neběží to skvěle,“ cituje Süddeutsche Zeitung zdroj z automobilky. Některé funkce bude nutné nejprve vypustit a dodány budou až později v rámci aktualizace. Ta má probíhat na dálku po internetu, to je jedna ze stěžejních funkcí, kterou má nová elektronická architektura VW dostat. Inspirací v tom německému koncernu byla Tesla, pro níž má Diess slabost. 

Jeden ze zdrojů z německého koncernu zachází ale ještě dál a říká, že v případě ID.3 se Volkswagen ještě ani zdaleka neblíží finále výrobního procesu: „Diess bude mít v létě zcela jistě pár aut, která bude moci ukazovat, ta ale vyrobíme ručně, aby bylo aspoň něco hotové. Se sériovou výrobou to nemá nic společného.“ 

Jisté triky se plánují, i co se týče celkové flotily a cílů emisí CO2: interně údajně probíhají úvahy, že by se například elektromobil Porsche Taycan uvedl na trh ve větším počtu v EU než v USA, aby se zlepšila celková bilance emisí celého koncernu.

V rámci automobilky je ovšem už nyní Taycan při rozdělování bateriových článků upřednostňován: jelikož je počet dodaných bateriových článků od jihokorejského výrobce LG Chem v současnosti velmi těsný, dostává elektro-porsche přednost před Audi e-tron (analýzu čtěte zde).

Pokud se ovšem nepodaří uvést do provozu ve velkém stylu ID.3, stačit to rozhodně nebude. Bude-li muset Volkswagen zaplatit pokuty kvůli nedodrženým klimatickým cílům, bude to pro koncern dvojnásobně hořké: zaprvé finančně, ale ještě horší bude stín vržený na image značky. Pět let po vypuknutí aféry Dieselgate by byl koncern VW opět vnímán jako zamořovatel životního prostředí. Další debakl?

Fotogalerie

Momentálně tedy Volkswagen vyrábí ID.3 na sklad, ovšem pouze jako „mrtvé“ plechové schránky, které se hromadí na obrovském parkovišti v Sasku, kde čekají, až do nich bude nahrán software – až bude hotová alespoň nějaká vhodná a použitelná základní verze.  Před pár týdny jich bylo podle informací iDNES.cz třicet tisíc.

Ten smutný obrázek nejlépe ilustruje, čeho se němečtí autovýrobci nejvíce obávají: Pokud si ve věci softwaru nepospíší, hrozí jim ve světě nové mobility status pouhých ohýbačů plechu: dodávali by pak obal, zatímco pohonný systém by musely zajistit velké americké koncerny jako Google nebo Apple. 

Odborníci se nicméně shodují: Jen ten, kdo bude mít v budoucnu přístup k datům o kupujících a řidičích, dokáže skutečně dobře vydělávat. Pokud tedy Němci zůstanou bez konkurenceschopného softwaru, ustrnou v pozici pouhých dodavatelů. Což je pro hrdou německou automobilovou branži naprosto hororový scénář.

Tesla je o pět let napřed

Že to není jen vyplašenecké přehánění potvrzuje japonský ekonomický deník Nikkei Business. Ten nechal nejmenovaného inženýra jedné z japonských automobilek prozkoumat rozebranou Teslu 3. Což je základní model této americké elektroautomobilky. Závěr je jednoznačný: Tesla je o pět až šest let napřed.

Nejvýrazněji vyniká integrovaná centrální řídicí jednotka. Ta je zlatým grálem Tesly. Modul, uvedený loni na jaře a montovaný ve všech nových vozidel značky, obsahuje dva čipy, které Tesla vyvinula sama pro sebe spolu se speciálním softwarem. Vodou chlazený výkonný počítač „pohání“ systémy autonomních funkcí vozu i propracovaný infotainment.

Přesně taková elektronická platforma ostatním automobilkám chybí. Právě ta lákala Volkswagen, když se loni mluvilo o tom, že by chtěl do Tesly majetkově vstoupit (více čtěte zde). Podle odborníků totiž bude trvat ostatním značkám alespoň do roku 2025, než v této disciplíně značku Elona Muska doběhnou.

„Tesla vybudovala toto digitální nervové centrum prostřednictvím řady upgradů svého původního systému představeného v roce 2014,“ připomíná Nikkei Business.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

KOMENTÁŘ: Budou nás nové automobily zabíjet? Rozhodne Velký bratr

Autonomní Ford společnosti Uber při testování v ulicích San Francisca. (2017)

Tak jsem se dočetl, že autopilot ve vozech Tesla bude v dohledné době schopen poznávat semafory a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý...

Elektromobily sázejí na jednoduchost, stačí jim jednostupňová převodovka

Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen

VIDEO Elektromobily jsou z mnoha hledisek mechanicky jednodušší než klasická auta se spalovacím motorem....

Sny o budoucnosti aut: elektřina vládne, supersport ji vyrobí z alkoholu

Gumpert Nathalie

Tradiční ženevský autosalon je i místem společenských setkání. Především nejmenší a velmi...

  • Nejčtenější

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

Německo a Rakousko táhnou proti motorkám: žádný hluk a zákaz jízd

Premium Spolková rada chce v Německu omezit jízdu motorek o víkendu a také jejich hluk. Argumentuje i tím, že motocykly jsou...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Škody se potrápily v losím testu, doplácejí na to, že hodně uvezou

Exkluzivně Losí test, simulovaný úhybný manévr, při kterém auto zostra změní dvakrát směr, je extrémní nestandardní zkouškou....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé...

Jak ušetřit při nákupu či prodeji auta? Prozradíme 10 tipů na snížení výdajů

Premium Pořízení auta představuje pro rodinnou kasu obvykle docela velkou ránu. Většina aut ztratí ještě k tomu během prvních...

Automobilky propouštějí, v Mladé Boleslavi zatím výpovědi nedávají

Zatímco zahrádky restaurací se po uvolnění opatření začínají plnit, seznamy zákaznických objednávek nových vozů nikoli....

Klikaté okresky za hranicí. Projeli jsme silnice na německé straně Šumavy

Premium U památníku padlých vojáků na náměstí poklidného bavorského městečka Neukirchen beim Heiligen Blut mě napadá, jestli...

Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker
Hledáme 80 testerek: Vyzkoušejte s námi tapiokový puding od Dr. Oetker

Vyzkoušejte s námi lahodný, bezlepkový tapiokových puding Dr. Oetker. Stačí se zaregistrovat jako testerka a do komentářů odpovědět na otázku.

Najdete na iDNES.cz