Golf je pro Volkswagen stejná ikona jako brouk. A právě on ho v roce 1974 nahradil. Změna to byla na tehdejší dobu radikální, takové obraty už dnes na zákazníky nečekají. Místo motoru vzadu dostal golf pohon předních kol, k tomu karoserii s variabilním interiérem, sklopnými opěradly zadních sedadel a velkým zadním výklopným víkem. Povedl se i design z italské dílny Giorgetta Giugiara. Už v roce 1976 hlásil výrobce překonání hranice jednoho milionu prodaných vozidel. Dodnes bylo vyrobeno více než 7 milionů exemplářů.
Golf byl vždy synonymem pro každodenní život a jestli změna z brouka na golf byla revoluce, tak každá další generace Golfu byla naopak někdy až trochu moc konzervativní evolucí. Ale byl to úspěšný recept. I proto se golf stále drží v nabídce značky, zatímco ještě nedávno tradiční modely jako Arteon, Passat, Polo nebo Touran už pomalu dosluhují nebo dosloužily výměnou za SUV nebo elektromobily, případně elektrická SUV.
Pan kompakt slaví padesátku. Ikona jménem VW Golf ovšem málem vůbec nevyjela |
Volkswagen Golf si svoji pozici budoval dlouho, ale lidé si rozhodně nekupují jen kvůli tradici. Jejich důvěru si musel zasloužit i jinak. „Vozy VW Golf jsou servisně tradičně velmi spolehlivé. Nenapadá mě ani žádná konkrétní slabina, snad kromě nepovedených plošek na volantu – ale to je spíše ergonomický přešlap, který řeší aktuální facelift,“ říká Michal Urban, expert z technického oddělení společnosti Business Lease. „Jinak vozy VW Group mají často problémy s infotainmentem, ale tento problém jsme pozorovali častěji u octavií než u golfů. Co se týče rozsahu a počtu servisů a rychlosti oprav, jsou vozy VW Group včetně golfů nejlepší ze všech aut, která máme ve flotile.“
Kompletně nový infotainment
Zmíněné nedostatky aktuální facelift vyřešil. Zatímco zvenku jsou změny spíš jen kosmetické a obsahují mírně upravený přední nárazník a světla vpředu i vzadu, tak v interiéru zmizely právě ony nešťastné dotykové plošky na volantu, které nahradila klasická tlačítka. Nově vyvinutý je také informační a zábavní systém se samostatným dotykovým displejem s úhlopříčkou až 12,9 palce.
Řidiči si podle VW chtějí s autem povídat. Golf dostane umělou inteligenci |
Nejen že je větší, ale má i přepracované prostředí a lepší ovládání. Umožňuje i naprogramovat vlastní tlačítka pro nejčastěji používané funkce jako třeba vypnutí systému start-stop nebo akustického upozorňování na překročení rychlosti. Klimatizace sice nedostala vlastní fyzická tlačítka, ale dotyková plocha pro ovládání teploty je konečně podsvícená, takže jde bez problémů ovládat i v noci.
Další velkou změnou, kterou zákazníci uvítají, je úprava nabídky motorů. Kromě nových plug-in hybridních pohonů se slibovaným elektrickým dojezdem až 100 kilometrů zmizel z nabídky litrový tříválec a základní motorizací je tak benzínový čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 85 kW. „To že VW nabízí čtyřválcové motory na rozdíl od konkurence, která dnes běžně nabízí i motory 1,5 jako tříválce, je určitě výhoda a zvyšuje to hodnotu vozu Golf,“ hodnotí změnu Rostislav Juráň, ředitel značky Volkswagen ve společnosti Louda Auto.
Benzinový VW Golf to má spočítané, jméno přežije na elektrickém modelu |
„Největší zájem je zatím o benzínovou verzi 1.5 TSI v základní verzi s výkonem 85 kW. Letos jsme prodali už několikanásobně více vozů před faceliftem než po faceliftu, samozřejmě i díky podporám na výprodej skladových vozů. Momentálně je největší zájem o akční model People,“ dodává Juráň.
Ze tří válců na čtyři
„O litrový motor nebyl přílišný zájem, když už si někdo kupoval dražší auto, kterým VW Golf přece jen je, chtěl jej rovnou se silnějším motorem,“ potvrzuje Michal Urban a pokračuje: „Golf ale dosud není auto zajímavé pro české firemní zákazníky. V naší flotile je golfů z 11 800 automobilů sice 268, ale z toho spadá 231 pod naši firemní autopůjčovnu, kam jsme je zakoupili kvůli obzvlášť výhodné nabídce a možnosti rychlého dodání. V běžných fleetech jezdí golfů jen velmi málo. Firmy působící v Česku chtějí pro své obchodníky tradičně vozy Škoda Octavia. Pokud jde firmě hlavně o cenu, vezme si třeba Hyundai i30. A pokud má rozpočet velkorysejší a dívá se po VW, rozhodne se spíše pro passata nebo něco z českého pohledu praktičtějšího, protože golf je relativně malé auto s menším kufrem. Ovšem i když se klientům golfy v rámci naší firemní autopůjčovny Business Rent nejdříve moc nechtělo používat a nechtěli se vzdát octavií, když si je vyzkoušeli, nakonec si je řidiči nemohli vynachválit.“
Musíme být odvážní, říká tvůrce tabletu na kolech, nového VW Golf |
Octavia je v očích českých řidičů výhodnější i ve větším zavazadlovém prostoru. Platí to možná u hatchbacku, v případě kombíku jsou ale síly v podstatě vyrovnané. Octavia Combi nabídne 640 litrů, Golf Variant 611. Golf naopak boduje precizním zpracováním kabiny, povedenými sedadly i solidními jízdními vlastnostmi, je všestranný, dobře ovladatelný v zatáčkách i komfortní na nerovnostech. Zkrátka auto pro každý den, které poslouží téměř všem zákazníkům. Jde prostě o skvělé, poctivé a dobře udělané auto, které faceliftem odstranilo zbytečné chyby svého předchůdce.
Za golf fleetovější
Pohled, proč není golf zatím tak rozšířený v českých firemních flotilách, i když už tak úplně neplatí, že je dražší než škodovka, přidává Pavla Hybešová, account team manager společnosti Business Lease: „Když už si některý klient vybere pro svou firemní flotilu golfy, jde o auto typicky využívané obchodníky, určitě ne manažery. Golfy ve využití pro firemní flotily brzdí i to, že VW nedává takovou cenovou podporu jako Škoda při podpisu rámcové smlouvy při odběru více aut. Škoda se pak (při závazku k odběru určitého počtu kusů v daném časovém intervalu) staví k ceně dosti vstřícně. Velkou nevýhodou golfů jsou také nižší zůstatkové ceny. Obzvláště to vynikne v porovnání s octaviemi – značka Škoda v tomto ohledu ale na českém trhu kraluje prakticky u všech modelů, s výjimkou elektra.“
Brazilský boreček se bude líbit. VW Taigo vymyslela dvojčata ze Sao Paula |
Golf ve větším rozletu brzdí také obecně menší zájem zákazníků o klasické typy karoserie a módnost nákupu SUV. „Po faceliftu se zájem o nový golf zvýšil. Nicméně prodeje zdaleka nedosahují takových čísel jako před covidem a spoustu lidí (starší generace, jako druhé auto do rodiny) již obecně místo těchto klasických vozů upřednostňuje SUV,“ říká Rostislav Juráň, ředitel z Louda Auto. „VW dnes nabízí 6 modelů typu crossover a SUV - Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan, Allspace (toho nahrazuje nový Tayron) a Touareg, což samozřejmě i ovlivňuje výběr zákazníků, kteří dříve kupovali vozy Polo a Golf.“
První jízda novým Volkswagenem Tiguan. Vylepšili ho tak, že dotírá na Touareg |
Ovšem facelift by i v těchto výše zmíněných ohledech mohl být jiný. Český importér ho v prvé řadě podporuje vstřícnou cenovou politikou. Základní cenovka nového Golfu hatchback je 637 900 Kč, ovšem výhodnější je nabídka některého z akčních modelů. Se základním motorem 1.5 TSI 85 kW stojí akční model Limited 554 900 Kč. Golf je tak aktuálně levnější než octavia, protože u ní vyjde stejná motorizace na základních 569 900 Kč. Pro Golf Variant pak platí ceny 663 900 Kč, resp. Limited za 579 900 Kč.
To umožnilo nastavit zajímavé nabídky pro firmy – Volkswagen Financial Services tak třeba aktuálně nabízí operativní leasing na Golf People 1.5 TSI 110 kW při smlouvě na 36 měsíců a ročním nájezdu 15 000 km s měsíční splátkou 5 613 Kč včetně DPH, u verze Golf Variant People se stejnou motorizací a za stejných podmínek za 5 787 Kč včetně DPH.
Za volantem Golfu People: Chléb s máslem Volkswagenu vzývá ordnungJen málo aut definuje svoji třídu tak jako model Golf. Bestseller Volkswagenu má nyní trochu jiný je design LED světel vpředu i vzadu a změn doznaly i nárazníky. Ten přední u testované verze People ale překvapí, že za velkými otvory v předním nárazníku je dosti na ráně chladič. Nějaký větší kámen tak může způsobit poměrně velkou škodu. Podobný přešlap bychom tedy u golfu nečekali! Šetřilo se ale i jinde. Kapotu totiž na rozdíl od minulosti u testované verze nedrží ve vzpřímené poloze plynové vzpěry. Novinka má standardně vylepšený multimediální systém MIB 4 s velkým displejem. Systém má rychlejší odezvu i intuitivnější ovládání, přístup k oblíbeným funkcím je navíc jednodušší. Na konfigurovatelné liště v horní části si můžete navolit přímý přístup k oblíbeným funkcím. Ovládací prvky klimatizace jsou nyní trvale zobrazeny ve spodní části, zatímco v té horní části je umístěna lišta s přizpůsobitelnými zkratkami. Podsvětlená lišta s kapacitními senzory pod displejem, kterými se ovládá jak hlasitost rádia, tak teplota klimatizace, ovládání usnadňuje. Dřívější tápání za tmy, kdy jste si omylem přitopili, když jste si chtěli zvýšit hlasitost audia, je tedy naštěstí již minulostí. Přínosem je i návrat fyzických tlačítek na volant místo nešťastných kapacitních ovladačů, jejichž ovládání trochu mátlo. Akční verze People je druhým stupněm výbavy hned po provedení Life a ve výbavě má prakticky vše potřebné. Cena Golf People, kterého jsme měli na test je 663 900 Kč a má zdarma výbavu v hodnotě 64 800 Kč. Navigaci ale dostanete jen za příplatek nebo u auta z operativního leasingu dodatečně v e-shopu. Dobrý výhled vpřed zajišťují tenké sloupky a malá nízko umístěná vnější zpětná zrcátka. Pozice za volantem je výborná, stejně jako posaz na zadních sedadlech, kde je dostatek místa pro nohy dospělých pasažérů. Odspoda jde základní 1,5litrový přeplňovaný zážehový čtyřválec s výkonem 85 kW (115 koní) pozvolna. To nejlepší ze sebe vydává ve středních otáčkách a poté opět trochu ztrácí dech. Zvuk chvílemi připomíná tříválec, ale dynamika je solidní, jen si musíte dávat pozor při potřebě razantnějšího zrychlení a více předvídat. Manuál potěší lehkým a přesným řazením, DSG se s tímto motorem nedodává. Spotřeba se obvykle pohybuje mezi 6 a 7 litry na 100 kilometrů. Golfy se slabšími motory mají tradičně vzadu vlečenou nápravu, ale bez problému si s ní se ctí vystačí. Auto nadále dosahuje vynikající rovnováhy mezi komfortem tlumení a ovladatelností. S poslední modernizací jako by řízení navíc nabylo na přesnosti. Ordnungem je golf ostatně prolnutý skrz naskrz. Pokud se jedná o spasování karosářských dílů a jen velmi malé mezery mezi nimi, je ve své třídě naprostou jedničkou. Vypadá to skoro, jako by i z nebe nad tímto pilířem wolfsburské značky držel dohled se svým pravítkem krutopřísný Ferdinand Piëch. Vladimír Löbl |