Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Šílený nápad na superautomobilku VW-Fiat dává smysl

Nechali se unést nadšením z vítězství ve fotbalovém mistrovství světa, komentoval ironicky kapitán globálního autokoncernu Fiat Chrysler (FCA) Sergio Marchionne spekulace o tom, že si německý koncern VW dělá na jím vedenou firmu zálusk. Podle odborníků to až tak šílený nápad, jak to na první pohled vypadá, není.

Ve Volkswagenu Routan poznají znalci Chrysler Voyager. Německá značka se modelem vypůjčeným od americké automobilky snažila doplnit nabídku pro severoamerické trhy o velkoprostorové auto. Kvůli nízkým prodejům letos prodej skončil. | foto: Volkswagen

Marchionne na jedné z tiskových konferencí jakékoliv kontakty s Volkswagenem o něčem takovém rezolutně popřel. 

Těžko říci, jestli je to strategie Volkswagenu, jak psychicky "rozhodit" protivníka, pokud ano, nasadil o dost větší kalibr. Donedávna vzkazovali Němci Marchionnemu, že by rádi koupili Alfu Romeo. Značku, která má podle plánů velkého šéfa FCA mít hlavní roli v rozvoji celého koncernu. Sergio mu naplánoval raketový nárůst prodejů do konce dekády, druhou značkou, která v tom má hrát důležitou roli, je Jeep. Třetí do party je Maserati, které znásobilo prodeje z roku na rok a dnes už mluví o umělém omezování výroby (na 75 tisíc aut ročně), aby zůstal zachován punc exkluzivity značky.

Některé kroky obou firem ale k podobným nápadům analytiky automobilového průmyslu vybízejí. Vše odstartoval německý měsíčník Manager Magazin zprávou od utajeného informátora, podle kterého jednala německá automobilová skupina Volkswagen o možném převzetí Fiatu.

Majitelé italské firmy podle Manager Magazinu chtějí přesunout pozornost na značku sportovních aut Ferrari a tradiční trh s automobily téměř opustit. Volkswagen prý také doufá, že distribuční síť Chrysleru v USA by mu pomohla vyřešit problémy s propadem odbytu na druhém největším automobilovém trhu světa. VW-Fiat-Chrysler by se rázem dostal na severoamerickém trhu za první GM a před Ford.

Marchionne vše odmítl se sarkasmem sobě vlastním. Jednání o možném převzetí popřel i John Elkann, šéf holdingu Exor, co ovládá Fiat prostřednictvím 30procentního podílu.

Experti v této hypotéze vidí mnoho rizik, zároveň ale přidají dost argumentů, proč by celá operace dávala smysl.

Fiat, který na začátku letoška získal plnou kontrolu nad americkým Chryslerem, je sedmý největší výrobce aut na světě. Skupina Volkswagen, do níž patří i česká Škoda Auto, je největší evropskou automobilkou. Za prvních šest měsíců letošního roku vytlačila v celosvětových prodejích americkou General Motors z druhého místa a do roku 2018 hodlá být největší automobilkou světa. Zatím těsně první je dnes Toyota.

A od toho se odráží jeden z pádných argumentů splétačů teorií. Být světovou jedničkou je totiž velký sen vládce německého koncernu Ferdinanda Piëcha. Jedna z nejvýznamnějších osobností autoprůmyslu posledních dvou dekád jde systematicky za svým cílem. Velkému vizionáři, charismatickému vůdci, despotickému vládci a velmi dobrému konstruktérovi je dnes sedmasedmdesát let. Na splnění velkého snu tedy moc času nemá. Kdyby deseti milionům prodaných vozů koncernu VW přibyly další čtyři Fiatu a Chrysleru, byl by s přehledem první.

Piechovy plány totiž podle Lucy Ciferriho z renomovaného magazínu Automotive News Europe perfektně souzní s potřebami rodin Elkannů a Agnelliů, jejichž 150 členů drží třicetiprocentní podíl Fiatu. Ti se totiž musí na příštích pět let rozloučit s dividendami, protože FCA plánuje masivní investice do rozvoje.

Vidina velkých peněz pohromadě by tedy mohla s vírou podílníků v budoucnost Fiatu zakymácet. Koncern Volkswagen má totiž na účtech kolem dvaceti miliard dolarů (koncem března to bylo přesně 24 miliard), podíl ve Fiatu, o kterém se mluví, má přitom podle odhadů cenu 5 až 6 miliard, uvádí Automotive News Europe.

Asi také není shoda okolností, že se společně se spekulacemi o převzetí Fiatu objevila zákulisní informace, že koncern Volkswagen uvažuje o přejmenování na Auto Union. Hrdé jméno německé automobilové historie pasuje do Piëchových velikášských snů. Naposledy figurovalo ve jménu výrobce vozů Audi v osmdesátých letech. 

Londýnský analytik Arndt Ellinghorst z ISI Group už přemýšlí nad dalšími možnými plány: "Chrysler, tedy spíš Jeep a Dodge, by vyřešil problémy VW na severoamerickém trhu; Alfa by nahradila churavý Seat, evropský Fiat stojí na řadě 500 a dodávkách a jihoamerické aktivity Fiatu by se mohly prodat, třeba nějaké čínské značce."

Podle analytiků by se Volkswagenu hodila typicky "terénní" značka jako je Jeep. Zájem o crosovery a SUV roste celosvětově a třeba v Americe jejich prodeje už překonaly klasické americké sedany.

VW má v portfoliu třináct značek pokrývajících většinu poptávky, od masových aut, přes supersporty až po náklaďáky. I přes velkou snahu to německému koncernu moc nešlo mezi malými auty. Na ně je naopak specialista Fiat a jeho dnešní nabídka dnes stojí pouze na nich. Italští mrňousové by navíc pomohli Němcům srazit flotilový průměr emisí CO2, za které automobilky platí pokuty. 

Proti mluví podle analytiků nedávné prohlášení Volkswagenu, který plánuje zvýšit profitabilitu, což jde proti nutnosti masivně investovat do radikálního oživení Alfy Romeo, na které si dnes FCA musí půjčovat (a pokud nebudou mít nové alfy úspěch, bude koncern ve velkých problémech; první novodobá alfa má dorazit možná ještě letos). 

Proti takovému spojení by byly určitě i antimonopolní autority na obou stranách Atlantiku. Neřešitelná situace by určitě nastala v Brazílii, kde je Fiat značkou číslo jedna a Volkswagen dvojkou.

Celý kolos by navíc bylo dost složité uřídit a spojení německého smyslu pro řád a italské "kreativity" by vyžadovalo extrémně schopné manažery. 

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Češi začínají na přezouvání pneu šetřit. Za sadu gum platí o tisícovku víc

Prodej pneumatik za pět měsíců od začátku letošního roku meziročně klesl o pětinu. V prvním čtvrtletí byl pokles až...

Minibuzz květinových kyberdětí v akci. Elektroponorka s praktičností šetří

Parádní Volkswagenu ID.Buzz nepřehlédne nikdo. V tom veselém busu jste za větší hvězdu než youtuber v supersportu....

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto

Itálie byla národem automobilových bohémů a fanatiků. Finito! Teď je automobilová dolce vita nové postindustriální doby...

Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?
Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?

Podravka NATUR využívá pouze čerstvé a kvalitní suroviny, bez umělých přísad, konzervantů nebo barviv. Vyzkoušely jsme kombinaci zeleniny, koření a...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...