Volant už nefrčí, pořiďte si řídítka

  10:37aktualizováno  10:37
V posledních sto letech automobilismu bezvýhradně oblíbený kruhový volant by mohla nahradit speciálně tvarovaná řídítka. Velká volantová revoluce se jmenuje Two Spokes.

Volant Nardi Two Spokes | foto: Nardi

Italský výrobce Nardi byl na přelomu 50. a 60. let výhradním dodavatelem volantů pro Ferrari. Dnes najdeme jeho kulaté výrobky v lotusech nebo supersportovních pagani, vyrábí jich na 20 tisíc, ve zlatých dobách jich ale prodával kolem 700 tisíc.

Za sto let, kdy za něj řidiči po celém světě usedají, se na volantu hodně změnilo, přibližně kulatý tvar ale vydržel až do dnešních dnů. Postupem času se do něj nastěhoval airbag, knoflíky ovládající rádio, tempomat, klimatizace a vůbec všechno, co by mohl řidič potřebovat.

V novém tisíciletí si pánové od Citroënu uvědomili, že by mohlo být zajímavé a účelné, aby byl střed volantu stále ve stejné poloze. Ve futuristické C4 tak pilot otáčí pouze obručí volantu.

Nejposlednějším výkřikem invence je hranatý volant Vokswagenu. Řádění ergonomů ve sportovních golfech a jejich blízkých i vzdálenějších příbuzných způsobilo, že jedno z nejdůležitějších nářadí potřebných k ovládání auta už má tvar kruhu jen s notnou dávkou fantazie. Dole bývá zploštělý, aby se za něj lépe nasoukali pupkáči.

Volant Nardi Two Spoke

Šéf společnosti Nardi Lorenzo Cerofolini ale představil úplně něco jiného. Každý, kdo dodnes záviděl pilotům letadel jejich kniply, už ví, co shánět.

Two Spokes prý naučí řidiče pilotovat auto úplně novým způsobem. Největší rozdíl oproti obyčejnému kniplu spočívá v otočném uchycení obou rukojetí. Když zatáčíte, otáčejí se kolem své osy, a zůstávají tak stále v ideální pozici.

Cerofolini pro server La Repubblica doplňuje: "Volantem je tak možné otáčet co nejrychleji a to vše i pouze jednou rukou. Tím ale výhody nekončí: citelně vzroste viditelnost přístrojové desky."

"Zároveň je řidič nucen držet ruce neustále v ideální pozici," doplňuje šéf Nardi.

I v rychlých zatáčkách, stejně jako při klidné jízdě, má řidič ruce pevně na řídítkovolantu. Závodní piloti, kteří ho testovali, ale doporučují, aby Two Spoke bylo montováno především do sportovních aut se strmým řízením a posilovačem.

Lorenzo Cerofolini upozorňuje, že prozatím není možné volant montovat do sériových aut, protože neodpovídá požadavkům homologace. Nardi se chce dohodnout s velkými automobilovými výrobci na vývoji systému, který by kromě "kniplu" zahrnoval i umístění ovladačů co nejblíže k rukám řidiče.

"Two Spokes je perfektní i pro kamiony," říkají u Nardi. Nyní se snaží dohodnout i s asociacemi sdružujícími řidiče se sníženou hybností. Jejich volant, kterému chybí spodní i horní díl, totiž nepřekáží při nastupování.

Obrázek

Two Spokes při testování v Porsche GT2

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz