Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Autofotka týdne: Volant budoucnosti ovládá vše, k řízení se však moc nehodí

První auta se řídila klikou, brzy ji nahradila obruč. Ovládání volantem je zcela intuitivní, když za něj i nejmenší dítě posadíte poprvé, okamžitě odhalí, co a jak. Finská designová paráda jménem Origo chce být novým milníkem, zapomíná však trochu na to, že hlavním úkolem volantu je ovládat směr, kterým auto jede.

Koncept volantu Origo | foto: Canatu

Volanty už dávno nejsou jen kulaté. Hlavním trendem je integrovat do stěžejního prvku řízení vozu ovládání důležitých funkcí tak, aby z něj řidič vůbec nesundal ruce. A pokud už řidič chce řadit, dostanete k většině automatických převodovek možnost volit stupně páčkami přímo z volantu.

Volanty rychlých volkswagenů, audi nebo lamborghini jsou zespoda zploštělé (aby tam nastoupil pupkatý řidič), moderní peugeoty sází na šišatou nezvykle malou obruč v klíně. Navíc dostávají spoustu čidel (hlídají úchop) a ovladačů, hitem dneška jsou dotykové plošky (má je třeba nový VW Golf).

Finské výzkumné konsorcium společností působících mimo jiné v autoprůmyslu, koordinované univerzitou v Tampere, vytvořilo koncept volantu, který pojmenovalo Origo. Návrháři se inspirovali světem mobilních zařízení, tedy tabletů, telefonů a dalších nezbytností moderního člověka. Má přinést „zážitek z řízení, zvyšuje bezpečnost a použitelnost“.

Hlavním požadavkem má být intuitivnost a ergonomie, tak aby je měl řidič stále bezpečně na dosah. Origo nahrazuje množství mechanických ovládacích prvků na různých místech trojrozměrnými dotykovými senzory, které jsou integrovány do volantu a jsou snadno ovladatelné palcem. To má zajišťovat přirozenou interakci podobnou chytrému telefonu.

„Miliardy lidí denně přirozeně používají své smartphony palci. Chtěli jsme poskytnout stejnou známou dotykovou uživatelskou zkušenost i automobilům zítřka,“ komentuje Juha Kokkonen, generální ředitel společnosti Canatu, která byla jedním z hlavních partnerů projektu, který čerstvě dostal v Německu cenu za design.

Koncept uživatelského rozhraní obsahuje ovládání multimédií, navigace, propojení s telefonem, klimatizace a tempomatu.

Volantu Origo vytvořily společnosti Canatu, Siili Auto, Rightware a TactoTek. První dodala plně transparentní dotykové senzory, které jsou integrovány do volantu. Ty lze tvarovat do jakéhokoli tvaru. Siili Auto navrhuje a implementuje uživatelské rozhraní volantu. Rightware poskytlo softwarové nástroje pro návrh designu a prototypování.

TactoTek používá svou technologii IMSE (Injection Molded Structural Electronics) k navrhování a výrobě inteligentních povrchů, které zahrnují obvody, dotykové ovládání a osvětlení v 3D vstřikovaných tvarech.

Samotná vizualizace vypadá skvěle, ovšem případná cesta do sériového auta bude ještě dlouhá a je otázkou, kolik by z původního návrhu zbylo. Myšlenka na zdokonalení ergonomie se omezila na optimalizaci úchopu volantu v základní poloze, jenže kouzlo původní obruče bylo v tom, že ji řidič v jakékoliv chvíli poslepu uchopil, a když mu rejd vracel kola do přímého směru, nechal volant kontrolovaně ubíhat pod dlaněmi. Už zahranacené volanty dnešních moderních aut pod rukama řidiči nepříjemně „drncají“, u Origa ovšem na obvodu kus chybí.

Chybějící horní část věnce, která z volantu Origo dělá vlastně variaci na knipl letadla, vypadá efektně a otevírá pohled na displej případně na vozovku. Jenže u běžných aut (pomiňme závoďáky a supersporty) je potřeba v ostrých zatáčkách na volantu přehmatávat. A na to je právě nejlepší dokonale kulatý celistvý volant, který řidič ovládá zcela intuitivně a automaticky; to u takového prořezaného kniplu není možné. 

Tvůrci Origa pravděpodobně počítají s tím, že by se jejich pojetí dostalo do aut s automatizovaným řízením, u kterých asi nebude pevná vazba mezi koly a volantem a řízení bude mít variabilní převod. To už však s klasickým řízením nebude mít moc společného. Však v Muskových elektrických teslách můžete už dnes při nekonečných nabíjecích seancích trávit hodiny hraním videoher, na multimediálním tabletu na přístrojovce běží obraz a volantem „hrajete“ hru jako doma u počítače. A právě takové příslušenství hráče počítačových her Origo připomíná ze všeho nejvíc. Takže se ho možná než v klasickém autě dočkáme v nabídce Aliexpressu.

  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Vyjedeš, nabouráš. Nejvíc nehod se stane do tří minut po vyjetí

Čtvrtina všech dopravních nehod se stane do tří minut od okamžiku, kdy řidič nastartuje motor a vyjede. Vyplývá to z...

Chybí mladé ojetiny, o které je zájem. Pokud jsou, míří do zahraničí

Na trhu ojetých aut letos vládne kvůli koronaviru nestabilita. Po jarním zlevnění začaly ceny ojetin opět mírně...

Smrt skromného génia: autor nejslavnějších ferrari je ani netoužil podepsat

V 94 letech zemřel Aldo Brovarone, nejskromnější designer v historii, který byl klíčem k úspěchu slavného studia...

Škoda kvůli koronaviru zpomalila vývoj. Nová Fabia ale příští rok dorazí

Nový předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Thomas Schäfer v magazínu Škodovácký odborář potvrdil...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...