Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Autofotka týdne: Volant budoucnosti ovládá vše, k řízení se však moc nehodí

První auta se řídila klikou, brzy ji nahradila obruč. Ovládání volantem je zcela intuitivní, když za něj i nejmenší dítě posadíte poprvé, okamžitě odhalí, co a jak. Finská designová paráda jménem Origo chce být novým milníkem, zapomíná však trochu na to, že hlavním úkolem volantu je ovládat směr, kterým auto jede.
Koncept volantu Origo

Koncept volantu Origo | foto: Canatu

Volanty už dávno nejsou jen kulaté. Hlavním trendem je integrovat do stěžejního prvku řízení vozu ovládání důležitých funkcí tak, aby z něj řidič vůbec nesundal ruce. A pokud už řidič chce řadit, dostanete k většině automatických převodovek možnost volit stupně páčkami přímo z volantu.

Volanty rychlých volkswagenů, audi nebo lamborghini jsou zespoda zploštělé (aby tam nastoupil pupkatý řidič), moderní peugeoty sází na šišatou nezvykle malou obruč v klíně. Navíc dostávají spoustu čidel (hlídají úchop) a ovladačů, hitem dneška jsou dotykové plošky (má je třeba nový VW Golf).

Finské výzkumné konsorcium společností působících mimo jiné v autoprůmyslu, koordinované univerzitou v Tampere, vytvořilo koncept volantu, který pojmenovalo Origo. Návrháři se inspirovali světem mobilních zařízení, tedy tabletů, telefonů a dalších nezbytností moderního člověka. Má přinést „zážitek z řízení, zvyšuje bezpečnost a použitelnost“.

Hlavním požadavkem má být intuitivnost a ergonomie, tak aby je měl řidič stále bezpečně na dosah. Origo nahrazuje množství mechanických ovládacích prvků na různých místech trojrozměrnými dotykovými senzory, které jsou integrovány do volantu a jsou snadno ovladatelné palcem. To má zajišťovat přirozenou interakci podobnou chytrému telefonu.

„Miliardy lidí denně přirozeně používají své smartphony palci. Chtěli jsme poskytnout stejnou známou dotykovou uživatelskou zkušenost i automobilům zítřka,“ komentuje Juha Kokkonen, generální ředitel společnosti Canatu, která byla jedním z hlavních partnerů projektu, který čerstvě dostal v Německu cenu za design.

Koncept uživatelského rozhraní obsahuje ovládání multimédií, navigace, propojení s telefonem, klimatizace a tempomatu.

Volantu Origo vytvořily společnosti Canatu, Siili Auto, Rightware a TactoTek. První dodala plně transparentní dotykové senzory, které jsou integrovány do volantu. Ty lze tvarovat do jakéhokoli tvaru. Siili Auto navrhuje a implementuje uživatelské rozhraní volantu. Rightware poskytlo softwarové nástroje pro návrh designu a prototypování.

TactoTek používá svou technologii IMSE (Injection Molded Structural Electronics) k navrhování a výrobě inteligentních povrchů, které zahrnují obvody, dotykové ovládání a osvětlení v 3D vstřikovaných tvarech.

Samotná vizualizace vypadá skvěle, ovšem případná cesta do sériového auta bude ještě dlouhá a je otázkou, kolik by z původního návrhu zbylo. Myšlenka na zdokonalení ergonomie se omezila na optimalizaci úchopu volantu v základní poloze, jenže kouzlo původní obruče bylo v tom, že ji řidič v jakékoliv chvíli poslepu uchopil, a když mu rejd vracel kola do přímého směru, nechal volant kontrolovaně ubíhat pod dlaněmi. Už zahranacené volanty dnešních moderních aut pod rukama řidiči nepříjemně „drncají“, u Origa ovšem na obvodu kus chybí.

Chybějící horní část věnce, která z volantu Origo dělá vlastně variaci na knipl letadla, vypadá efektně a otevírá pohled na displej případně na vozovku. Jenže u běžných aut (pomiňme závoďáky a supersporty) je potřeba v ostrých zatáčkách na volantu přehmatávat. A na to je právě nejlepší dokonale kulatý celistvý volant, který řidič ovládá zcela intuitivně a automaticky; to u takového prořezaného kniplu není možné. 

Tvůrci Origa pravděpodobně počítají s tím, že by se jejich pojetí dostalo do aut s automatizovaným řízením, u kterých asi nebude pevná vazba mezi koly a volantem a řízení bude mít variabilní převod. To už však s klasickým řízením nebude mít moc společného. Však v Muskových elektrických teslách můžete už dnes při nekonečných nabíjecích seancích trávit hodiny hraním videoher, na multimediálním tabletu na přístrojovce běží obraz a volantem „hrajete“ hru jako doma u počítače. A právě takové příslušenství hráče počítačových her Origo připomíná ze všeho nejvíc. Takže se ho možná než v klasickém autě dočkáme v nabídce Aliexpressu.

  • Nejčtenější

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

VW získá v USA dotaci 30 miliard na továrnu na elektrické terénní Scouty

Německá automobilka Volkswagen ve Spojených státech získá státní podporu 1,29 miliardy dolarů (28,9 miliardy Kč) pro...

Brusel zvažuje výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Evropská komise navrhla povolit prodej nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035. Podmínkou ovšem je, že...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Květinová víla slibuje zázrak. Obejde se bez lithia, baterkám stačí sodík

Lithium-iontové baterie dnes udávají rytmus plánům o globálním nástupu elektromobility. Do budoucna by tomu tak být...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...