Vědci vylepšili povrch kovu. Mohla by vzniknout opravdu nereznoucí auta

  12:53aktualizováno  12:53
Auto s ocelovou karoserií, která nezrezne, si zatím opravdu nekoupíme. Ale vědci přišli na to, jak vyrobit kovový materiál, který odpuzuje vodu tak intenzivně, že se na něm neudrží ani kapička vody. V autech by to mohlo možná pomoci.

Vědci z University of Rochester připravili kovový povrch odpuzující vodu | foto: J. Adam Fenster / University of Rochester

Vědci z University of Rochester upravili běžný povrch kovu tak, aby extrémně odpuzoval vodu. Super-hydrofobní povrch vytvořili za pomoci laseru. Kapka vody, která na takový povrch dopadne, se doslova odrazí pryč. Sami vědci zdůrazňují, že hydrofobní vlastnosti látek jsou důležité třeba v rámci prevence rezivění nebo zamrzání povrchů.

Jenže do doby, než bude tato technologie v praxi opravdu použitelná, asi ještě zbývá dost času. Zatím se totiž tým, jehož čelními představiteli jsou Chunlei Guo a Anatolij Vorobjev, dopracoval k tomu, že dokázal takovou povrchovou úpravou opatřit plátek oceli o ploše jeden čtvereční palec (tedy asi 6,5 cm2). Úprava přitom trvala hodinu. Během ní vytvoří laser na povrchu kovu zvláštní strukturu, která právě zaručuje onu extrémní vodoodpudivost. Celá úprava je také energeticky velmi náročná.

Vzniklý materiál ale doslova odráží kapky vody a ty, které na něm po případných vícenásobných odskocích přeci jenom ulpí, stečou zcela samy už při náklonu pouhých pět stupňů. Na rozdíl od různých voduodpuzujících nátěrů nebo povlaků (třeba teflon), jsou vlastnosti materiálu stálé. Povrchová vrstva na materiálu zůstává a nestírá se, časem nestárne. To znamená, že si své vlastnosti udrží podstatně déle než tradiční řešení.

Vysoká odpudivost vody také znamená, že se materiál extrémně snadno čistí. Každá kapka vody, která od povrchu karoserie odskočí, na sebe nabalí případné nečistoty. Představte si karoserii auta, která se při dešti vlastně úplně sama vyčistí a omyje, než aby se zablátila. Tedy pokud předtím byla vůbec jakkoli špinavá.

Jenže do automobilů se takový revoluční materiál asi příliš rychle nedostane. Takové auto by totiž muselo mít karoserii vlastně z čistého kovu, což je také nepraktické (a studie například neudává, jak se materiál chová vůči vzdušné vlhkosti) a zákazníci by asi nechtěli auta jen v jedné barvě (upravený povrch je černý). Spíše než na karoserii jako takovou by se tedy mohlo využití laserových povrchových úprav použít na některých částech auta, které bývají vodě vystaveny a které trpí právě tím, že se v nich vlhkost drží.

I tyto aplikace ovšem budou muset nejspíš počkat. Výzkum financovala Bill & Melinda Gates Foundation, takže je jisté, že úspěšné výsledky budou použity především ke zlepšení kvality života v rozvojových zemích. Autoři vynálezu například hovoří o toaletách, které by zůstávaly čisté i bez použití vody, která je v mnoha místech tak vzácná. Právě k zachycování velmi vzácné vody by pak mohl materiál paradoxně sloužit – voda by se totiž nedržela na něm, ale bez problémů stékala do nádrží.

Vědecký tým se také snaží použít stejnou techniku i na jiné materiály. Třeba se dočkáme i čelního skla s takovými vlastnostmi. Tým z University of Rochester už za sebou má podobné úspěchy, laserovou technikou se mu již dříve podařilo vytvořit právě černý povrch jinak stříbřitě lesklého kovu a vznikl také materiál s přesně opačnými vlastnostmi než ten současný – vodu přitahující.

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Musím prodat čtvrtinu elektroaut, abych splnil cíle, tvrdí šéf Seatu

Seat Minimó

Charismatický rodák z Milána Luca de Meo táhne vzhůru Seat. V rozhovoru pro iDNES.cz se chlubí mladými zákazníky, které...

Najdete na iDNES.cz