Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

  14:13
Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor závodu, klub ACO, teď uvažují, jaké koncepce by mohla pravidla povolit do budoucna. A velkou šanci má vodík.

Díky vytrvalostním závodům by se možná brzy mohl rozjet pokrok i u sériových aut. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Závodní prototypy kategorie LMP1, které provozují v Le Mans a celé závodní sérii World Endurance Series tovární týmy (aktuálně Porsche a Toyota), jsou doslova technickými skvosty. Jejich hybridní technika patří na absolutní špičku toho, co je dnes v oblasti hybridizace spalovacích motorů vůbec možné a tato auta tak slouží i jako laboratoř pro vývoj budoucích sériových vozů. Zjednodušeně řečeno – díky hybridům v LMP1 jsou automobilky schopny vyvinout lepší a účinnější hybridy pro silniční použití.

To, že se výkladní skříní automobilové techniky stala právě série vytrvalostní série WEC a nikoli Formule 1, mají na svědomí pravidla. Zatímco v F1 jsou přísná a inženýrům dávají jen malý prostor pro vymýšlení nových řešení, ve WEC jsou pravidla poměrně volná, neomezují velikost nebo objem motoru či další konkrétní technická řešení. V podstatě jen definují množství energie, které smí závodní auto využít. Díky tomu mohou vývojáři zkoušet různá řešení a auta jsou na trati velmi vyrovnaná. „I pro následující dva roky, kdy pravidla zůstávají v podstatě stejná, je tu stále hodně svobody z hlediska možného vývoje,“ konstatuje Andreas Seidl, vedoucí závodního týmu Porsche.

Série WEC ovšem z hlediska pravidel myslí i na budoucnost. Atraktivními pravidly chce přilákat nové účastníky. A tak se vedou diskuse o možném snižování nákladů, ale zároveň také o nových technických řešeních, která by mohla být do LMP1 vpuštěna. Zatímco třeba Toyota nebo možná noví zájemci o vstup, jako je Peugeot, by uvítali menší finanční náročnost tohoto sportu, u Porsche jsou s výší vynaložených prostředků spokojeni. Ale nakonec nejspíš k nějakému kompromisu dojde, protože jen nová technika asi další soupeře nepřiláká a soupeři jsou tím, co si u Porsche přejí. „ Pro samotný šampionát je to očividně smutné, ale nezbývá než se dívat kupředu do budoucnosti a doufám, že brzy budeme mít více soupeřů,“ komentoval odchod Audi na začátku sezony při testech v Monze šéf týmu LMP1 Fritz Enzinger.

Naděje pro vodík

Nové soupeře by ke vstupu do LMP1 měla motivovat právě i technická stránka. Právě proto se v současnosti vedou velké diskuse o podobě technických pravidel pro rok 2020 a dále. A jednou z možností, kterou teď jejich tvůrci zvažují, je i možnost použití dalších druhů pohonu. Elektromobily zatím nepřipadají v úvahu, malá výdrž baterií a dlouhé nabíjecí časy z nich nedělají vhodné kandidáty pro vytrvalostní závody. Ale určitou šanci má vodík.

„FIA a ACO vydaly studii o budoucnosti vytrvalostních závodů. Řeší, jak mají vypadat budoucí auta, jaké pohony a jaká paliva mohou využívat. Věnovali jsme se hlavně vodíku a jeho možnostem nástupu do nejvyšší kategorie LMP1,“ říká Wolfgang Warnecke, vědec zodpovědný za oblast rozvoje mobility u společnosti Shell. Právě Warnecke se podílel na tvorbě současných pravidel třídy LMP1 a pracuje na budoucích řešeních.

FOTOGALERIE

24hodinový závod v Le Mans obrazem

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
Vítězství v Le Mans si po dramatickém průběhu závodu přispala posádka Porsche,...

Vodíková auta to však nebudou mít vůbec jednoduché. Warnecke upozorňuje především na dvě věci. Tou jednou je přece jen složitější tankování vodíku, tou druhou pak chlazení takového auta. Co se absolutních výkonů týče, vodíková auta by podle něj mohla být současným hybridům blízkým soupeřem. Jenže je tu komplikace. „V obou případech vzniká spousta odpadního tepla, ale u auta se spalovacím motorem velká část odejde výfukem a jen malou část je potřeba odvést chlazením motoru a dalších komponent. Ale u vodíkového auta je potřeba uchladit veškerou onu tepelnou energii. A to znamená obrovské množství vzduchu pro chlazení,“ vysvětluje Warnecke. Velké vstupy chlazení by omezovaly aerodynamiku vodíkového speciálu.

Magazín Index LN

Vychází v pondělí 26.6. s Lidovými novinami

V novém čísle přináší magazín Index LN velké téma s reportáží ze slavného závodu 24 hodin Le Mans a pojednáním o přenosu technologií z oblasti motoristického sportu do běžné automobilové praxe.

Vodík je přitom podle studie, kterou automobilové asociace ACO a FIA provedly, jedním z paliv, které si zaslouží ze strany motorsportu podporu. Může být ekologickým nositelem energie a je vhodný i pro vozy s plánovaným dlouhým dojezdem. Ovšem inženýři musí v případě vodíku vyřešit řadu překážek, třeba i samotnou životnost palivových článků, která dnes v průměru dosahuje hodnoty 2 500 hodin. Podle studie FIA a ACO je potřeba, aby se tato životnost zdvojnásobila, tím by se vodíková auta v trvanlivosti stala srovnatelná s těmi se spalovacím motorem. Aplikace vodíku v závodním prostředí by mohla v takovém vývoji pomoci a přispěla by k rozvoji vodíkové mobility jako takové.

Dlouhá cesta

Studie obou sportovních organizací dává jasně najevo, že než budou vodíková auta schopna třeba v Le Mans vyhrávat, musí ještě urazit dlouhou cestu. Na základě zkušeností s experimentálním vodíkovým vozem, který v Le Mans startoval v roce 2012, a zhodnocení technického pokroku za posledních pět let dospěli autoři studie k závěru, že dnes by vodíkový speciál byl schopen časy na kolo soupeřit spíše s auty kategorie GTE, tedy cestovními vozy.

Vylepšení, která by mohla vodíková auta posunout výše, zaberou čas. Vylepšit výkony na trati by mohla pomoci třeba i rekuperace energie, velký krok kupředu by pak mohlo představovat využití kapalného vodíku místo stlačovaného plynného. Zatímco stokilogramová nádrž umí při tlaku 700 bar uchovat 6,3 kilogramu vodíku, v kapalném stavu nádrž o hmotnosti 100 kilogramů pojme 45 kilogramů vodíku při tlaku 13 bar. Potíž je však v teplotě, kapalný vodík musí být v takovém případě zchlazen na teplotu kolem minus 240 stupňů Celsia. Zlepšit závodní rychlost samozřejmě může i pokrok v samotných palivových článcích. Zatímco u experimentálního vozu z roku 2012 měly hmotnost 324 kg, dnes na stejný výkon stačí 172 kilogramů. Navýšit by se měla i účinnost, která se má do roku 2020 přiblížit hranici 65 %, dnes se pohybuje nad padesáti procenty.

Z toho je tak jasné, že ani v roce 2020 nebudou případné vodíkové speciály schopny v Le Mans soupeřit s nejrychlejšími vozy. Ale pravidla nastavená tak, aby docházelo k intenzivnímu vývoji, by mohla přilákat některou automobilku, která by se pak s vývojem své techniky dostávala do vyšších pater startovního pole.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...