Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od vodíkových aut se v tunelu držte dál. Nebezpečí je malé, ale škody velké

Po Itálii má z evropských zemí nejvíc tunelů Rakousko. V zemi napočítáme 52 tunelů. Tým z Technické univerzity v Grazu se tedy rozhodl analyzovat rizika vodíkových vozidel v tunelech a potenciální škody, k nimž by mohlo v případě nehody dojít. Vědci dospěli k závěru, že škody by byly značné, ale pravděpodobnost jejich výskytu je malá.

Vedle elektromobilů jsou vodíkem poháněné vozy považovány za jednu z alternativ ke konvenčně poháněným vozidlům. Nárůst počtu vozů s palivovými články (FCEV) by však přinesl zcela nová nebezpečí.

V projektu HyTRA zkoumali odborníci z Technické univerzity v Grazu, k jakým typům nehod vodíkových vozidel v tunelech může dojít, jaká nebezpečí při nich hrozí lidem, jak může být poškozena konstrukce tunelu i jaká opatření lze přijmout k minimalizaci těchto rizik.

Evropský autobus roku jezdí na vodík. Testovalo se v Česku

Projekt byl financován Rakouskou agenturou pro podporu výzkumu (FFG), Spolkovým ministerstvem pro ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie (BMK) a společností ASFINAG.

Nízká pravděpodobnost výskytu, vysoké riziko škod

Kvůli nízkému počtu vodíkem poháněných vozidel v silničním provozu téměř neexistují empirická data o jejich skutečných nehodách v tunelech. Proto bylo možné odhadnout pravděpodobnost výskytu pouze na základě zkušeností s vozidly poháněnými plynem, což naznačilo nízkou pravděpodobnost nehody.

Naopak byl velmi podrobně analyzován potenciální rozsah škod, a to na základě experimentů z projektu EU HyTunnel-CS, který byl ukončen v roce 2022. Kvůli vysoké energetické hustotě vodíku a vysokému tlaku, při kterém je skladován, vykazují vozidla s vodíkovými palivovými články velmi vysoké riziko škod.

Vodík má potenciál v nákladní dopravě, Česko zaostává, říkají průkopníci

Podle současných standardů je vodík v osobních automobilech skladován pod tlakem 700 barů a v nákladních vozech a autobusech pod tlakem 350 barů. Dojde-li k poškození nádrže, uvolní se rychle velké množství energie; pokud vodík vzplane, hoří při teplotách přesahujících 2 000 °C. Ačkoli jsou nádrže velmi robustní a dobře chráněné proti mechanickému poškození, kupříkladu nárazu nákladním vozem zezadu nemohou odolat. Těmto situacím je tudíž třeba co nejintenzivněji přecházet.

Tři scénáře nebezpečí

Nejpravděpodobnější je, že při nehodě vozidla na vodíkový pohon nedojde k poničení vodíkové nádrže, a tudíž k žádné škodě způsobené vodíkem. Nicméně při vážných nehodách mohou nastat tři různé scénáře. V prvním případě je aktivován termální přetlakový ventil. K tomu může dojít v důsledku nárůstu tlaku způsobeného teplotním vlivem (například při požáru vozidla), kdy je vodík uvolněn z nádrže v kontrolovaném proudu. Tím se udržuje tlak na určité úrovni a zabraňuje se prasknutí nádrže.

Elektrické náklaďáky a busy vozí baterky nebo vodík. Podívejte, co se chystá

Pokud unikající vodík vzplane – což se snadno stane v důsledku smísení se vzduchem – směřuje plamen k zemi. Nebezpečí spočívá v tom, že vodík hoří bez barvy a zápachu, ale nebezpečná zóna je omezená. Pokud ventil selže, může nádrž explodovat, což způsobí tlakovou vlnu, která se šíří celým tunelem. Až do vzdálenosti přibližně 30 metrů hrozí riziko úmrtí, do vzdálenosti 300 metrů hrozí vážná vnitřní zranění, jako je krvácení do plic, kromě toho hrozí prasknutí ušních bubínků.

Čína, elektro, vodík. Budoucnost nákladní dopravy ukazuje německý veletrh

Třetí scénář je nejméně pravděpodobný. Jde o situaci, kdy by vodík unikl bez vznícení. Vodík, jakožto nejlehčí prvek v periodické tabulce, stoupá a hromadí se v mraku pod stropem tunelu. Dojde-li tam ke vznícení (například od horké lampy nebo v důsledku elektrického impulsu při spuštění ventilátoru), následuje exploze vodíkového mraku, která rovněž způsobí tlakovou vlnu.

Nižší rychlost a dostatečný odstup

„Naše výzkumy ukázaly, že i když jsou scénáře nebezpečných situací souvisejících s vodíkovými vozy relativně nepravděpodobné, mají velké riziko škod. Moderní vodíkové nádrže jsou postaveny tak bezpečně, že by se musela pokazit spousta věcí, aby vodík unikl,“ říká Daniel Fruhwirt z Institutu pro termodynamiku a systémy udržitelné dopravy na Technické univerzitě v Grazu.

„Navíc dopravní infrastruktura v rakouských tunelech splňuje nejpřísnější požadavky. Jelikož máme pouze jednoho provozovatele všech dálničních a silničních tunelů, úroveň bezpečnosti je velmi homogenní. Co se týče infrastruktury, neexistuje téměř žádné riziko poškození samotného tunelu, ale nehody by byly nebezpečné pro lidi.“

Vodíkové fiasko. Česko přehodnotilo plány rozvoje na méně než desetinu

Pro minimalizaci rizika doporučuje Daniel Fruhwirt a jeho projektový tým několik opatření. Přísnější rychlostní limity, které jsou sledovány pomocí úsekových kontrol, přesné kontroly odstupů, které signalizují řidičům, když jedou příliš blízko před nimi jedoucímu vozidlu, a dřívější zobrazení rychlostních limitů v dopravních zácpách, aby byla rychlost vozů dojíždějících na konec zácpy již dostatečně nízká a v případě nárazu zezadu nedošlo k větším škodám.

„Ve většině členských států EU byla v důsledku závažných událostí z přelomu tisíciletí zavedena opatření, dle nichž jsou všechny dálniční a silniční tunely delší než 500 metrů dvoutubusové a obvykle již neslouží pro obousměrný provoz. Tím se riziko výrazně snižuje,“ vysvětluje Daniel Fruhwirt.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

KVÍZ: Test pozorného čtenáře. Čím bylo inspirováno jméno nové Škody Kylaq?

Také v listopadu jsme pro vás přichystali dlouhý seznam článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to opět informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy a pohledy do historie....

vydáno 6. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....