Podle ministerstva má Česko na dobíjecí a plnící infrastrukturu připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 projektů vodíkových plniček.
Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů |
Orlen Unipetrol chce mít do roku 2030 v Česku celkem 28 čerpacích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Další čerpací stanici chce do několika měsíců otevřít právě v Litvínově.
„Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ uvedl generální ředitel Orlen Unipetrolu Tomasz Wiatrak.
Pražský dopravní podnik začne na jaře testovat autobus poháněný vodíkem |
Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu vodíkové stanice Orlenu na Barrandově v rámci operačního programu Doprava 2. Současné plány výstavby čerpacích stanic podle ministra dopravy Martina Kupky ještě neodrážejí aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu na každých 200 kilometrech hlavní silniční sítě. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ dodal Kupka.
V Česku se začne vyrábět „zelený“ vodík. Cena půjde dolů, věří experti |
Na otevření první veřejné čerpací stanice v Praze čekali výrobci vodíkových vozidel. Jedinou vodíkovou plnící stanici v Česku od loňského léta provozuje společnost Vítkovice v Ostravě, ta však není samoobslužná. Natankování je nutné si zarezervovat předem, trvá také déle než na nové čerpačce. Ta má tedy primát díky klíčovému slovu „samoobslužný“ - kdokoli s vodíkovým autem tedy může přijet, natankovat, zaplatit a odjet; vše jako u klasické benzinky.
Vítkovice mají první vodíkovou plničku v Česku. Zatím jen pro tři auta |
V Česku aktuálně jezdí deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkový model Nexo má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.
„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Evropa chce do budoucna spoléhat na vodík, jeho využití je v plenkách |
Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů. Náklady tak aktuálně činí zhruba 2,80 Kč, což je o něco víc, než u auta, spalujícího fosilní palivo (cca 2,40 Kč při spotřebě 6 l/100 km).
Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4 500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30 tisíc automobilů.
Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů |
Budoucnost je konečně tadyLéta těšení a čekání na úsvit nové doby jsou u konce. Na Pražský hrad nastoupil nový prezident, dnes můžeme natankovat do auta vodík. Proč je to tak důležité? Protože nabízí alternativu těm, kteří chtějí jezdit bez čoudu z výfuku, ale odmítají každou chvíli nabíjet elektromobil. Vodíková auta jsou také elektromobily, jejich palivový článek vyrábí reakcí vodíku s kyslíkem energii pro pohon elektromotoru v autě - ale podstatný rozdíl je v tom, že na jedno natankování, které trvá pět minut, ujede „vodíkomobil“ 650 kilometrů. To znamená, že s rezervou dojedete do Frankfurtu nad Mohanem, tam na Otto-Horn-Straße natankujete a můžete pokračovat třeba do Bruselu, nebo do Paříže. Prostě svobodná mobilita bez čekání na nabíječce. V Německu je touto dobou už 91 čerpacích stanic, ve Francii 39. Jasně, jsme na začátku, a bývají těžké. Vodík má ještě jednu ohromnou výhodu: kritici říkají, že jeho průmyslová výroba je špinavá, spotřebuje ohromné množství energie, a že tudíž není žádnou cestou vpřed. Jenže to je stejné, jako když odpůrci elektromobility namítají, že každé nabíjecí auto má výfuk v uhelné elektrárně. Vodík totiž dá vyrábět jednoduše elektrolýzou čili štěpením vody pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů – větrníků nebo fotovoltaických elektráren. Slouží vlastně jako úložiště energie, je možné ho odvézt na jakoukoli čerpací stanici podobně jako současná ropná paliva. Právě svou flexibilitou je vodík podle nás jednoznačně palivem budoucnosti, a to nejen pro osobní, ale i pro nákladní, železniční a leteckou dopravu, pro niž je nabíjecí bateriová elektromobilita krajně nevhodná. (roš) |