Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

  20:00aktualizováno  20:00
Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty jezdícími na elektřinu je obrovský problém, hasiči jsou z nich nešťastní. Shořelé auto ponořili do kontejneru s vodou a budou ho hlídat, pak už bude zralé do šrotu. Na hašení bateriových aut jsou speciální postupy.

V teoretické rovině je přístup k hašení elektromobilů vyřešený, z praxe mají ale hasiči těžkou hlavu. Čím více aut poháněných elektromotory živenými bateriemi bude jezdit po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet. Jenže zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno. Elektromobil totiž i následně vyžaduje několikadenní „péči“. V čestlickém dealerství BMW je tak hybridní vůz utopený ve vaně plné vody a bude třeba ho několik dní sledovat.

Potíž je v trakčních bateriích. Ty jsou dnes snad u všech sériově vyráběných elektromobilů lithium-iontové. U elektrifikovaných aut se spalovacím motorem, tedy hybridů, jsou také obvyklé, výjimku tvoří největší výrobce hybridů na světě, automobilka Toyota, používající starší typ niklmetalhydridových baterií – ne náhodou také proto, že sami její vývojáři uvádějí, že mají lépe zvládnutý jejich tepelný management.

Při nabíjení se totiž baterie zahřívají. A pak může dojít k požáru. Ovšem zkrat, mimořádná reakce uvnitř baterie nebo jiná porucha se může stát vlastně kdykoliv, nejen při nehodě.

Požárů samotných elektroaut se staly jednotky případů. Potíž ovšem je, že se v současné situaci, kdy se výrazně tlačí na rozšíření elektroaut, ať už hybridů nebo čistě elektrických, bude takových případů přibývat. Dá se čekat, že v prvotní fázi bude víc hybridů než čistě bateriových vozidel.

Návod na hašení

Hasičský záchranný sbor České republiky má pracovní skupinu, která se touto problematikou zabývá. Její součástí je i zástupce Škody Auto. Ta má vlastní hasičský sbor, který pracuje na postupu hašení elektromobilů, ve kterém by pak chtěla školit i ostatní profesionální hasiče. „Vypracovávají operativní karty pro záchranné sbory, aktivně se podílejí na školeních o konstrukcích a složení baterií a zabývají se metodikou hašení a taktikami zásahů,“ potvrzuje Pavel Jína ze Škoda Auto Česká republika.

Jenže sami hasiči mimo záznam říkají, že při spěchu k požáru nemají čas ani myšlenky na studium podkladů mapujících specifika daného modelu vozu. Automobilky hasiče školí, dávají jim k dispozici speciální karty s nákresy, jak postupovat, ale v akci je hasiči intenzivně nepoužívají.

Zvládnout požár auta na elektrický pohon je pro ně velice náročný zásah. Problémem je hlavně právě baterie. V osobních vozech jsou akumulátory kvůli správnému rozložení váhy většinou ve spodní části auta, navíc ve speciálních kontejnerech zdola i shora krytých plechy, aby byly co nejvíce chráněné před poškozením. Když elektroauto už hoří, hasič by měl zasahovat v dýchacím přístroji, aby se sám chránil, a proudem vody nejlépe se smáčedlem začne likvidovat oheň.

„Baterie obsahuje lithium, které je vysoce reaktivní kov. V baterii je obsaženo ve formě sloučenin, ale je opravdu vysoce reaktivní, včetně elektrolytu a při hoření probíhají různé chemické reakce, takže průběh hoření je specifický,“ popisuje velitel hasičů Škody Auto Stanislav Cihelník.

„Nestačí baterii jen polít vodou,“ uváděl před dvěma měsíci Rudolf Kramář, vedoucí tiskového oddělení HZS ČR. „V současné chvíli spočívá taktika zásahu v měření teploty baterie termokamerou a hasební zásah se provádí standardním způsobem, tedy ochlazováním vodou. Takže nejprve uhasíme viditelný požár samotného vozidla, přemístíme vozidlo na volné prostranství a případný neustávající či opakovaný požár akumulátoru řešíme ponořením vozidla do kontejneru s vodou,“ popisuje.

Pokud nedošlo k požáru vlastní trakční baterie, doporučení je ochlazovat ji, aby nedošlo k nastartování reakce baterie a jejímu požáru. „Specifický problém elektrické baterie však není pouze lithium a její elektrolyt, ale i akumulovaná energie uložená v baterii, která vyžaduje specifické postupy vedení zásahu jednotkami požární ochrany. Také není zanedbatelné, že v případě hasební vody od baterií je voda kontaminovaná specifickou chemií, podle vlastního složení elektrolytu,“ vysvětluje Kramář.

Sám výrobce elektromobilů Tesla dodává záchranným složkám popis instrukcí, jak požár hasit. Nejde jen o způsob likvidace samotného požáru, nutné je i použití speciálních ochranných pomůcek kvůli toxickým výparům z baterií. Vůz se následně musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku, nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů.

„Při jednom z pokusů s elektromobilem se hořící baterie dlouho ochlazovala vodou. Pak se pomocí speciálního zařízení prořízl obal a pokračovalo se v ochlazování. Trvalo to 3,5 hodiny. Testovalo se i ponoření elektrovozu s hořící baterií do kontejneru s vodou. Ani tím nemusíme mít vyhráno. Voda se ohřívá, odpařuje a ubývá. Po třech dnech tam došlo k chemické reakci a baterie zase zahořela. Další z možností je kontejner, který jde hermeticky uzavřít. Jako hasivo se v něm používá voda a inertní plyn,“ popsal složitost hašení elektrovozidel a hledání nových postupů v loňském roce hasič Zbyšek Zuber.

Vodu, spoustu vody

Přesně to se dělo i v noci v čestlickém dealerství. „Volající uvedl, že v dílně hoří auto, které je na elektrický pohon, a plameny šlehají zpod vozidla,“ popsala noční požár Tereza Fliegerová, tisková mluvčí HZS Středočeského kraje. „Na zdolání požáru hasiči zpočátku nasadili hasicí přístroje a pod kola umístili kluzné klíny, které umožňují snadnější manipulaci s vozidlem. To poté bylo možné za pomoci navijáku vytáhnout ven mimo budovu, kde probíhalo dohašování a ochlazování.“

„Protože šlo o automobil s elektrickým pohonem, vyžádal si velitel zásahu na místo ze stanice Mladá Boleslav speciální kontejner na hašení pneumatik a elektromobilů. Kvůli zajištění dostatku vody pro plnění kontejneru bylo nutné přivolat další cisternu, se kterou dorazila dobrovolná jednotka obce Říčany. Jednotky průběžně vozidlo ochlazovaly na volném prostranství. Pak bylo za pomoci jeřábu přemístěno do kontejneru a následně zalito vodou, aby nemohlo dojít k dalšímu nežádoucímu hoření a přitom bylo stále ochlazováno.“

Totální škoda

„Víme, že kvůli složitějším technologiím jsou škody u elektromobilů výrazně vyšší než u klasického automobilu,“ říká Jan Marek z Generali České pojišťovny,

„Kromě vyšších nákladů na zásah hasičů předpokládáme rovněž vyšší náklady na opravy vozidel po nehodě, kdy je technologie opravy složitější, delší, a tedy i dražší – nutnost ‚bezpečnostního‘ odstavení vozu před započetím opravy, nutnost výměny celé bateriové sady, apod. To by se v budoucnu mohlo projevit i v sazbách pojištění takových vozidel,“ popisuje mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Když hasiči takto ponoří auto do vody, je to totální škoda. „O tu jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než 40 cm – například při povodních. Toto je zcela stejný případ,“ komentuje pro iDNES.cz Jan Marek. „Jde o regulérní pojistnou události. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel.“

Generali Česká pojišťovna řešila dosud jednotky takových případů. „Většinou u elektromobilů v provozu nebo po zaparkování po jízdě. Příčinou bývají problémy s bateriemi,“ komentuje Marek.

Hasiči si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení. „Taková je praxe v případě zásahů u požárů vozidel. Sazba, kterou hasiči účtují, je paušálně nastavena na 5600 korun za hodinu,“ uvádí Marek. Utopené hybridní BMW v ceně dvou milionů bude teď třeba v Čestlicích hlídat. „Takto ponořené musí zůstat několik dní, proto byla na místě stanovena dohlídka v podobě dobrovolné jednotky obce Čestlice a profesionální jednotky ze stanice Říčany,“ uvedla Fliegerová.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobil z liberecké univerzity dokáže zaparkovat téměř všude

Funkční vzorek elektromobilu Fido, který před koronakrizí vzbudil na výstavách...

Technická univerzita v Liberci se podílí na vývoji malého městského elektromobilu Fido určeného pro...

Evropa v prodeji elektroaut zaostává. Prohrává o parník i s Amerikou

Tesla Model 3

Zdaleka největší trh s elektrickými auty představuje Čína, kde momentálně jezdí téměř čtyři miliony...

Změna plánu, elektrický seat dorazí pod jinou značkou

Cupra El Born

VIDEO Je to zajímavý obrat, ještě před nedávnem se elektromobil El Born prezentoval se značkou Seatu na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Elektromobil Hyundai Kona jede rychleji, když jedete pomaleji

Hyundai Kona během jízdy městem

Elektromobily dokážou jezdit rychle, jenže nedojedou daleko – dojezd je pak dramaticky kratší. Do...

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý...

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na silnici se projeví skutečná povaha osobnosti, říká dopravní psycholog

Premium Napravuje řidiče hříšníky, chce pomáhat řidičům začátečníkům. To vše dělá dopravní psycholog Michal Walter s touhou...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

Evropa v prodeji elektroaut zaostává. Prohrává o parník i s Amerikou

Premium Zdaleka největší trh s elektrickými auty představuje Čína, kde momentálně jezdí téměř čtyři miliony vozů ročně. V...

Překontrolujte si řidičák. Do konce roku jich propadá skoro 600 tisíc

Od začátku roku si o výměnu řidičského průkazu dosud požádalo celkem 260 tisíc motoristů, uvádí ministerstvo dopravy....

Účet za koronavirus: prodej aut v Česku letos klesne o 22 procent

Prodej nových osobních aut v Česku letos klesne meziročně o 22 procent na 195 000 vozů. Důvodem jsou opatření kvůli...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK PRO ŽIVOČIŠNOU VÝROBU

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...