Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není správná cesta.

Vlček to řekl českým po skočení jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu. Česko na schůzce spolu s Itálií představilo takzvaný non-paper, tedy neformálního dokument, ve kterém vyzvalo ke zmírnění těchto pokut.

„Pojďme ten systém pokut zrevidovat, ale zároveň chtějme jasné záruky od průmyslu, že prostředky, které v odvětví zůstanou, budou opravdu investovány do inovací, do nových technologií a budou plnit cíl, který by měly, a to je zvyšování konkurenceschopnosti,“ řekl Vlček. Zmínil, že odlétá z Bruselu spokojen, protože česko-italská výzva rozpoutala na zasedání ministrů „velmi důležitou a intenzivní debatu, do které se zapojilo více než 20 států“.

ČR a Itálie vyzývají EU ke zmírnění sankcí v autoprůmyslu kvůli elektroautům

Von der Leyenová zasahuje

Za silný signál považuje český ministr i středeční prohlášení šéfky nové Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové, která totiž prohlásila, že se hodlá agendě automobilového průmyslu a problémům, kterým nyní automobilky čelí, věnovat osobně.

„Rozhodla jsem se svolat strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě. Dialog a jeho pokračování budou pod mým vedením. Dáme dohromady všechny zúčastněné strany u stolu. Abychom si navzájem naslouchali. A společně navrhovali řešení, zatímco toto odvětví prochází hlubokým a převratným přechodem. Evropský automobilový průmysl je evropskou chloubou. Závisí na něm miliony pracovních míst. A společně se musíme ujistit, že budoucnost automobilů bude i nadále vznikat v Evropě,“ řekla předsedkyně při představení nové evropské komise.

Zároveň ovšem zdůraznila, že Green deal pokračuje. „Pilířem je společný plán dekarbonizace a konkurenceschopnosti. Téměř před pěti lety jsme zahájili Evropský zelený úděl – naši strategii růstu a plán k čisté nule (emisí - pozn. iDNES.cz). Důvody, které nás tehdy nutily být tak ambiciózní, jsou dnes ještě výraznější. Takže chci mít jasno: Musíme a budeme se držet kurzu cílů Evropské zelené dohody. Pokud však chceme být v tomto přechodu úspěšní, musíme být agilnější a lépe na této cestě doprovázet lidi a podniky. A musíme hrát na naše tradiční silné stránky – naše průmyslová odvětví a malé a střední podniky, naši inovátoři a naši pracovníci. To je důvod, proč předložíme dohodu o čistém průmyslu během prvních 100 dnů mandátu.“

Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.

Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty

„Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU,“ uvádí se ve dvoustránkovém materiálu, který Česko a Itálie představily a který podpořily rovněž Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko.

Debata podle Vlčka potvrdila to, co se říká v Draghiho zprávě o konkurenceschopnosti EU i to, co uvádí řada členských států včetně Česka. Tedy, že „revize určitých cílů je opravdu nasnadě, pokud chceme evropský průmysl udržet konkurenceschopný ve světě a zajistit velký počet pracovních míst“.

Kvůli Green Dealu si Evropa likviduje autoprůmysl, říkají čeští europoslanci

„Absolvoval jsem i řadu bilaterálních jednání, s Němci, s Francouzi, nebo samozřejmě s našimi italskými partnery. Ti, kteří se v debatě jasně vyjádřili spíše odmítavě jsou Dánové, Irové a Švédové,“ uvedl český ministr. „Němci se vyjádřili, že tu debatu vítají,“ dodal s tím, že pozice Německa a Francie bude hrát do budoucna velmi významnou roli.

Eurokomisař pro klima: Zákaz spalováků od roku 2035 platí

„Současné cíle pro osobní automobily, které mají být vymáhány od roku 2025, znamenají riziko uložení pokut výrobcům, kteří nejsou schopni splnit tyto přísné požadavky kvůli zpomalujícímu se přechodu na elektromobily. Takové sankce by vážně omezily schopnost průmyslu reinvestovat do inovací a rozvoje, což by poškodilo konkurenceschopnost Evropy na globální scéně,“ uvádí se ve společné česko-italském dokumentu.

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

„Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) na tyto obavy upozornila a my podporujeme potřebu naléhavých vhodných opatření a dostatečných finančních prostředků na úrovni EU, včetně případného krátkodobého balíčku, který by usnadnil spravedlivou transformaci, jež nebude dále podkopávat evropskou konkurenceschopnost,“ dodává non-paper.

Nebuďme hloupí, Green Deal využijme. Ministr Vlček o autoprůmyslu i Dukovanech

Jak již dříve uvedl český ministr dopravy Martin Kupka, Česko chce usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. I o tomto požadavku hovoří společná iniciativa Itálie a Česka.

Automobilky usilují o odklad emisních cílů EU. Brání se miliardovým pokutám

„Velmi silnou roli v tom bude hrát samozřejmě i Evropský parlament, byl jsem několikrát v kontaktu s naší europoslankyní Danuší Nerudovou, která se toto téma snaží tlačit i po své linii. Ten tlak nesmí ustat a musí být přenesen z Rady EU do Evropské komise a podporován českými europoslanci,“ uvedl Vlček.

Česká europoslankyně se v souvislosti s tím účastnila minulý týden i setkání s řediteli největších evropských automobilek a vedením frakce Evropské lidové strany (EPP). „Mezi účastníky byli ředitelé Volskwagenu, BMW, Renaultu i Škody. Diskutovali jsme o tom, jak pomoci automobilovému průmyslu tak, aby úspěšně prošel transformací směrem k uhlíkové neutralitě v osobní automobilové dopravě,“ popsala jednání Nerudová.

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

„Hlavním tématem je najít řešení, aby automobilky nemusely v následujících letech platit prémiové platby za překročení emisních limitů a abychom ochránili pracovní místa v regionech. To nejdůležitější nyní je pomoci automobilkám, aby mohly platné cíle splnit,“ dodala.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...