Za pět let udělal z embéčka auto jako nové, mřížky sehnal u slepičárny

  12:17aktualizováno  12:17
Šestapadesátiletý Václav Novotný z Týna nad Vltavou si před lety koupil veterána Škodu 1000 MB. Z vysloužilého vraku za několik let "vykouzlil" automobil, který dnes zdobí mnohá setkání milovníků vozů s okřídleným šípem ve znaku.

Václav Novotný se svým vozem Škoda 1000 MB. | foto: Václav Janouš, MF DNES

V sobotu s ním Václav Novotný přijel i na první ročník srazu škodovek do Velešína na Českokrumlovsku.

"Automobil byl vyroben 28. prosince 1964. Já ho získal při akci, kdy se měnila stará auta za nová a v autosalonu lidem za vraky odečetli peníze. Auta končila na vrakovištích a tohoto mi bylo líto, tak jsem ho strčil do stodoly a pustil se do renovace," říká Novotný, jenž pracuje jako vedoucí stanice technické kontroly.

Automobil, který je dnes v sytě rudé barvě, jej oslovil i proto, že to byl vůbec první typ auta, se kterým coby osmnáctiletý kluk jezdil.

Když škodovku koupil, stav nebyl úplně špatný, ale bylo potřeba vůz kompletně opravit. Cenný je proto, že má takzvané žábrové zadní blatníky. Původní majitel je ale vyměnil za novější, hranatější. Sehnat původní dá práci. Zejména zachovalé mřížky do blatníků, kryjící vzduchové kapsy a odvádějící od motoru teplý vzduch, jsou vzácné.

"Podařilo se mi u jedné slepičárny objevit starou tisícovku, se kterou tam kluci jezdili. Byly na ní právě tyto žábrové mřížky, jež se obtížně shánějí. Podařilo se mi s nimi domluvit, že jsem si je mohl vzít. Ale například chromové nárazníky a další věci jsem musel nechat udělat nové," doplňuje Novotný.

Václav Novotný se svým vozem Škoda 1000 MB.

Automobil stavěl pět let. Jeho bratr, který má prodejnu automobilů Škoda, má i lakovnu, a tak vůz zrenovoval kompletně od "plechů" až po lak. S autem jezdí jen na srazy. "Pokud by někdo organizoval delší jízdu, rád bych se vypravil i dále, klidně do zahraničí," říká.

Automobil před třinácti lety opravil za třicet tisíc korun. A dodnes je jako nový. "Chodím okolo toho s jelenicí a leštím," usmívá se Novotný.

Nadšený sběratel vlastní i další unikátní škodovku z roku 1930 - vůbec první vůz s okřídleným šípem na přídi, který továrna vyrobila na plechových kolech. Označení má Škoda 430. Nebo legendární Škodu Felicii, dosud jediný sériově vyráběný kabriolet mladoboleslavské značky.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz