Každý železniční přejezd je z pohledu nehodovosti rizikový. Dokazují to i smutná data, která říkají, že plných 10 % všech nehod na přejezdech končí úmrtím. A logicky většinou na straně posádky vozu. „Podle zjištění Portálu nehod při střetu s vlakem na přejezdech končí 10 % nehod úmrtím, a to většinou na straně posádky vozu.
Přitom u všech nehod na českých silnicích je to „jen“ 0,6 % nehod. Vysoký je i podíl nehod s těžkým zraněním – k němu dojde u 8 % nehod na přejezdech, zatímco u všech nehod to je 2,5 %,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Co se rizika týče, je svým způsobem jedno, o jaký přejezd jde. Hůře jsou na tom však vždy přejezdy umístěné blízko frekventovaných silnic, u křižovatek, nákupních center nebo čerpacích stanic. Zjednodušeně řečeno, čím frekventovanější místo, tím vyšší riziko nehody.
Stále ovšem zůstávají tím nejrizikovějším faktorem sami řidiči, především jejich nepozornost. „Tou hlavní příčinou nehod a všech rizikových situací je rizikové chování řidičů – naprostá většina nehod na přejezdech je zaviněna nedáním přednosti v jízdě a nevěnování se dostatečně řízení, kdy řidič vjede na přejezd v situaci, kdy by neměl,“ upozorňuje Jan Chalas.
A nejde jen o bezpečnost. Jízda přes železniční přejezd ve chvíli, kdy blikají výstražná světla nebo jsou dole závory, je přestupkem! Od ledna za to policie na místě může rozdávat pokuty v rozmezí od 4500 Kč do 5500 Kč. Ve správním řízení se pak pokuta může dostat až na 25 tisíc Kč a počítat je třeba také s šesti trestnými body.