Vládce dálničního terénu vyjíždí: BMW X6

aktualizováno 
Zákazníci žádají stále sportovnější SUVčka. Jezdit s autem do terénu mimo silnici? Přežitek. Tuny oceli se musí valit po asfaltovém koberci, pak teprve vynikne jejich majestát. X6 jde vstříc těm, kteří se od bahna opravdu zamazat nechtějí, nadřazený pohled z paluby teréňáku si ale ujít nechat nemohou.

BMW se rozhodlo spojit kategorie, které jsou ve světě aut na hony vzdálené. Takovým autům říkáme crossover. X6 je jeho typickým zástupcem. Na vysoký podvozek SUVčka postavili auto se siluetou kupé a prostorem na palubě hodným limuzíny.

Vedle klasičtěji střižených X5 a X3 se nově postaví exot, který museli pojmenovat úplně jinak - SAC - sports activity coupé.

Nutno uznat, že vítězství za vytvoření této podivné kategorie nepřísluší mnichovské automobilce, ale korejskému SSangYongu s jejich actyonem.

Hvězda frankfurtského autosalonu nepostrádá žádný designérský prvek BMW, všechno je na svém místě, jen je to všechno osazené do velmi nekonvenčně tvarovaného těla.

X6 spočívá na základech X5. Je o 23 centimetrů delší a o pět centimetrů širší, na výšku má naopak o 86 mm míň. Konečné míry tak jsou 4 877 milimetrů délky, 1 983 šířky, 1 690 výšky a 2 933 rozvoru. Základní pneumatiky mají rozměr 255/50 R 19. Tým vývojářů se v aerodynamickém tunelu dostal na koeficient Cx=0,3.

Vnitřek je čtyřmístný, na každého z cestujících čeká samostatné křeslo. Přístrojovka se revoluci vyhnula, je tedy stejně minimalistická jako ve všech moderních BMW. U obyčejného kupé se na objem kufru myslí až úplně naposledy, u terénního kupé je to už údaj o poznání důležitější. X6 odveze 570 až 1 420 litrů věcí.

Čtyři motory v nabídce se o přízeň k benzinu a naftě dělí rovným dílem. Základní verze 30d s 235 koňmi výkonu a 520 dieselovými newtonmetry má ráda naftu, stejnou tankovací pistoli budou u benzinky hledat majitelé 35d s přeplňováním Twin Turbo (286 koní a 580 Nm).

Dvě turbodmychadla má i šestiválcová benzinová varianta 35i s výkonem 306 koní a maximem točivého momentu na 400 newtonmetrech.

Vrcholem nabídky je varianta 50i. Zbrusu nový dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 litru vybavený přímým vstřikováním paliva nabízí 407 koní a 609 Nm.

Z nuly na stovku se tenhle 2190kilový potomek dnes už legendárního X5 dostane za 5,4 sekundy a zarazí se na dvěstěpadesátce jenom kvůli elektronickému omezovači. Hybridní verzi, kterou jsme obdivovali na autosalonu ve Frankfurtu, BMW představí přespříští rok.

Motory spolupracují s šestistupňovými automaty. Samozřejmostí je elektronicky řízený pohon všech kol xDrive, který za normálních podmínek posílá 60 % síly na zadní kola.

V X6 je obohacen o systém Dynamic Performance Control, který umí inteligentně přerozdělovat krouticí moment nejen mezi kola jednotlivých náprav, ale ohlídá také, jak se o něj podělí kola na zadní nápravě.

Při přetáčivém chování systém pošle sílu z vnějšího kola na kolo vnitřní, což vede ke stabilizaci vozu. Při náznaku nedotáčivosti naopak posílá více síly na vnější kolo. Co systém vyvádí, může posádka kontrolovat na displeji palubního počítače, kde se po stisku tlačítka zobrazuje množství síly aktuálně dodávané jednotlivým kolům.

Velká premiéra velkého terénního kupé proběhne na autosalonu v Detroitu, právě americkým zákazníkům se bude X6 asi líbit nejvíc.

Autor:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

České zastoupení Hyundai má nového šéfa, prošel BMW, Volvem i Škodou

Hyundai i30 N Fastback

Novým generálním ředitelem zastoupení korejské značky Hyundai na českém trhu bude bývalý ředitel Hyundai Motor Slovakia...

Najdete na iDNES.cz