Víte, jak pustit záchranku?

aktualizováno 
Stojíte ve středním pruhu v koloně aut na tříproudé dálnici a za sebou slyšíte sirénu sanitky. Je potřeba uhnout. Jenže kam? Doleva? Doprava? Adrenalin stoupá a zvuk sirény je čím dál zřetelnější. Nakonec uhýbáte tam, kam řidič za vámi. Jenže motorista před vámi uhnul přesně na opačnou stranu, takže záchranka se mezi vámi musí složitě proplétat.
Ambulance

Ambulance | foto: MF DNES

Jak nejlépe umožnit průjezd záchranářským vozům

"Řidiči pořád nevědí, jak se v takové situaci chovat. Sice nakonec uhnou, ale chvíli to trvá. Když takhle máte k lidem uvězněným ve voze projet několik kilometrů dlouhou kolonou, zdržení může někoho stát život,“ říká Petr Kopáček, mluvčí Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky.

Takový případ se stal minulé léto, kdy na dálnici D1 v koloně zemřel řidič, jehož postihl infarkt. Rychlá záchranná pomoc se k němu kvůli autům blokujícím průjezd nemohla včas dostat.

Tři pruhy v jednom směru
Na co nejsnadnější průjezd spěchajících záchranářských vozů nebo policie myslí zákon.

"Pokud jsou v jednom směru tři jízdní pruhy a na silnici se vytvoří kolona, řidiči v levém a prostředním pruhu musí najet co nejvíc doleva. Řidiči v pravém pruhu pak najedou doprava. Mezi prostředním a pravým pruhem by měl poté vzniknout pruh široký nejméně tři metry,“ vysvětluje Petr Kopáček.

Takto by se podle zákona měli řidiči řadit automaticky ve chvíli, kdy kolona vznikne. "Když to budu dělat až tehdy, kdy za nimi bude blikat auto záchranářů, je to pozdě,“ dodává Kopáček.

Za nesprávné stání v koloně přitom může být motorista potrestán blokovou pokutou až do výše 2 500 korun.

Dva a čtyři pruhy
Jednodušší to je, když jedete po komunikaci, kde jsou v jednom jízdním směru dva pruhy.

Tam se při vzniku kolony musí řidiči "uklidit" na tu stranu silnice, po níž právě jedou. Volný pruh o šířce nejméně tři metry musí být uprostřed mezi nimi.

Totéž platí o dálnici, kde jsou v jednom směru pruhy dokonce čtyři.

Volný pruh pro záchranáře je opět na středu silnice. Řidiči ve dvou levých pruzích jedou více vlevo, řidiči ve dvou pravých pruzích jedou více vpravo.

Na běžné silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru řidiči uhýbají vždy ke kraji silnice. Pokud je to možné, je nejlepší zastavit a počkat, až záchranářské auto projede.

Obzvlášť ve městech je někdy potřeba přijíždějícímu záchranářskému autu uhnout i za cenu, že do křižovatky vjedete na červenou. Za to trest nehrozí, jen je potřeba takový manévr provádět s velkou opatrností.

KAM UHNOUT
Dva pruhy: Na vozovce se dvěma pruhy v jednom směru uhněte na tu stranu silnice, po níž právě jedete.
Tři pruhy: Jedete-li v levém a středním pruhu, uhněte doleva. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte co nejblíž ke krajnici.

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz