Elektrická škodovka odhaluje interiér, má dveře jako skříň

  13:43aktualizováno  13:43
Škoda se připravuje na elektromobilitu a začíná mluvit o autonomním řízení. Jak bude první sériová škodovka na baterky vypadat, naznačí koncept Vision E, který automobilka představí v druhé půlce dubna na autosalonu v Šanghaji. Nyní nechává nahlédnout do interiéru.

Interiér konceptu Škoda Vision E | foto: Škoda Auto

Vision E je podle informací iDNES.cz opravdu předobrazem první elektrické škodovky, která dorazí v roce 2020. Velké auto s rysy SUV má mít dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití a hlavně architekturu zcela odlišnou od aktuálních konvenčních škodovek. Značka ovšem hledí ještě dál a přemýšlí, jak auta změní autonomní řízení. Ale Škodě Vision E ještě volant nechali.

„Do roku 2025 uvedeme na trh vedle plug-in-hybridů také pět čistě elektricky poháněných automobilů v různých segmentech,“ uvádí Bernhard Maier, šéf české značky. Každá čtvrtá prodaná škodovka má v té době mít elektropohon.

Rozmístění částí pohonu může být u vozu, který je od počátku stavěný jako elektromobil, zcela odlišné. Koncern Volkswagen, do kterého Škoda patří, na to má novou specifickou platformu MEB s akumulátory uloženými v podlaze a elektromotory umístěnými na nápravách. To otevírá designérům možnosti pojmout auto a především jeho interiér zcela jinak.

Škoda Vision E
Škoda Vision E

Showcar

Vision E je ovšem především „showcar“, studie auta, které má zaujmout publikum na autosalonu. Je tedy velmi futuristická, ale také naznačí, jakým směrem se Škoda možná při návrhu budoucích modelů vydá. Základní míry a požadavky na podobu sériového auta (říká se tomu „package“) jsou v případě prvního elektromobilu Škody už dané, na autě se nyní ve vývojovém oddělení intenzivně pracuje.

Do kabiny pozvou od sebe otevírané dveře, mezi kterými nepřekáží středový (B) sloupek. To je řešení oblíbené u designérů, ovšem nemají ho rádi konstruktéři. Právě středový sloupek patří k nejpevnějším partiím na celé karoserii. Musí zabezpečil její tuhost a při bočním nárazu ochránit posádku. Dveře „od skříně“ tady sériové vozy dostávají jen zřídkakdy, a navíc jim obvykle stejně ten středový sloupek zůstane.

Auto má dlouhý rozvor a krátké převisy, to otevírá velký prostor pro cestující. Koncept má mít v interiéru zcela rovnou podlahu bez středového tunelu, která bude pokryta dřevem.

„Velkorysou prostornost dodávají bohatě prosvětlenému interiéru čtyři samostatně otočná sedadla,“ popisuje Štěpán Řehák ze Škody Auto. Ta parádní sedadla mají v opěrkách hlavy integrované reproduktory, což umožní každému pasažérovi poslouchat hudbu podle vlastního výběru. „Kromě toho jsou otočná o 20 stupňů. Při otevírání dveří se natočí směrem ven a usnadní tak nastupování. Poté, co se elektricky ovládané dveře uzavřou, pootočí se sedadla zpět do své výchozí pozice,“ popisuje Řehák. V režimu autonomního řízení se přední sedadla automaticky nastaví do komfortní polohy a volant se odsune, aby nepřekážel.

Uprostřed palubní desky, která je vymodelovaná do horizontálních vrstev, je centrální dotykový displej. Designér interiéru Peter Olah upozorňuje na jakousi poličku, kterou vymodelovali do přístrojovky před dotykový tablet. Je tam proto, aby bylo možné o ní opřít ruku a jistěji tak ovládat palubní systém. S rukou ve vzduchu se totiž v autě poskakujícím po nerovnostech ikonky na dotykových plochách bez mechanické (haptické) odezvy špatně trefují.

Interiér konceptu Škoda Vision E

„Každý cestující má pak k dispozici vlastní obrazovku, díky níž má přístup k informacím a zábavním funkcím. Monitor pro spolujezdce je umístěn v palubní desce, obrazovky pro cestující na zadních sedadlech jsou umístěny v opěradlech sedadel před nimi,“ popisuje Štěpán Řehák.

Fotogalerie

Všichni pasažéři navíc mohou pomocí vlastních dotykových displejů ovlivňovat svůj individuální zábavní program. Ovládání monitoru spolujezdce se nachází v pravé loketní opěrce, pro cestující vzadu je pak umístěno mezi zadními sedadly.

V každé výplni dveří je schránka, ve které lze bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace ze smartphonu lze sledovat a ovládat příslušným displejem.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

OBRAZEM: Tesla odstartovala stavbu své první fabriky mimo Ameriku

Tesla v pondělí 7. ledna zahájila stavbu nové továrny na své elektromobily v...

VIDEO Tesla zahájila stavbu své první továrny mimo USA. Elon Musk tak dostane lepší příležitost nasytit...

Volkswagen ruší v Německu pracovní místa kvůli elektromobilitě

Ilustrační foto

Automobilka Volkswagen bude kvůli rostoucí poptávce po elektromobilech rušit ve svých německých...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Najdete na iDNES.cz