Většině aut stačí levnější motorové oleje

  11:55aktualizováno  11:55
- Výroba olejů je byznys stejně jako nabídka různých příměsí do této nezbytné motorové kapaliny. Na zákazníka útočí reklamní slogany typu: naše mazivo šetří váš motor, snižuje spotřebu atd. Pro uživatele však platí, že by se měli řídit parametry, které pro ten který olej stanoví výrobce vozu. Investice do drahých olejů se vyplatí jen těm, kdo mají pod kapotou silný, moderní motor, který má interval výměny 30 000 kilometrů. A dodatečné příměsi neboli aditiva jsou spíše nebezpečným podfukem.

Litr motorového oleje může stát méně než sto, ale i téměř tisíc korun. Pětilitrová náplň přijde na pět set, ale i pět tisíc korun. »Všechny oleje mají stejný základ, který se u dražších olejů snaží jejich výrobci vylepšovat aditivy, ale pokud i levnější olej splňuje výrobcem předepsané požadavky, není nutné utrácet. Rozdíly mezi oleji jsou malé,« říká Vladimír Matějovský z Ústavu paliv a maziv, který tuto problematiku přednáší na Strojní fakultě ČVUT.

Nejrozšířenější jsou v tuzemsku motory, které potřebují olej viskozitní třídy 15W/40. »Viskozita česky znamená vazkost a je opakem tekutosti,« vysvětluje Vladimír Matějovský. Druhým charakteristickým znakem motorového oleje je jeho výkonová charakteristika. »Ta nesouvisí s výkonem motoru, ale zastřešuje další vlastnosti oleje. Například v těžkých klimatických podmínkách.«

Proč nelze motorové oleje jednoduše porovnat v nějakém nezávislém testu, aby se poznalo, který je lepší než ostatní? »Jedna zkouška by přišla nejméně na pět milionů korun,« prozrazuje Vladimír Matějovský. Motory jsou stále technicky vyspělejší, a proto platí, že s modernějšími se objevují i nové oleje.

»Lidi se často ptají, proč se začíná prodávat nový olej a jestli byl ten starý snad špatný. Zapomínají ale, že se stále prodlužují intervaly výměny maziva a není daleko doba, kdy olej bude nutno měnit až po třiceti tisících kilometrech,« říká Vladimír Matějovský. Například Octavie, které mají pod kapotou moderní motory koncernu Volkswagen, vystačí s jednou olejovou náplní na patnáct tisíc kilometrů.

U jen o pár let starších aut se olej mění každých deset tisíc kilometrů a ještě majitelé škodovek stodvacítek pamatují na záběhové oleje. Jak si ale s delšími intervaly výměny poradí výrobci olejů, kterým se tak snižuje prodej? »V Evropě budou zvyšovat ceny, v Americe by si to ale nemohli dovolit.

Ve Spojených státech to funguje tak, že když výrobce předepíše pro své motory nový olej, nesmí být jeho cena o hodně vyšší než cena předchozího oleje,« tvrdí Vladimír Matějovský. Na trhu s příslušenstvím se to jen hemží přípravky, které po přidání do oleje »zaručeně« vylepší jeho vlastnosti a lépe chrání motor.

»Tak jako výrobci aut nabízejí hotový automobil, tak i olejáři prodávají kompletní olej,« pokračuje Vladimír Matějovský. »Olej má vyvážené vlastnosti. Jeho rovnováhu mohou přísady naopak nabourat. Slyšel jsem o vymletých ložiscích po přidání přípravku, který sliboval generálku motoru.« Přísady nedoporučují ani výrobci aut a samozřejmě proti jsou i olejářské firmy.

»Tyto sekundární přísady jednu vlastnost zlepší, ale jinou zase zhorší,« říká Romana Kučerová z firmy Shell, která oleje také vyrábí. »Přísady nedoporučujeme. Když někdo takovou přísadu do auta, které je ještě v záruce, naleje, může o tuto záruku přijít,« varuje Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto.

A jak je to s těmi, kdo tvrdí, že jejich přísada sníží spotřebu paliva? »Technicky je možné dobrým olejem snížit spotřebu asi o jedno procento, kdo tvrdí, že o víc, nemá pravdu,« míní Vladimír Matějovský. A ještě několik praktických rad. Protože jsou si oleje navzájem hodně podobné, je možné i navzájem míchat.

Když olejářská firma tvrdí, že dražší syntetický olej není možné míchat s levnějším minerálním, nemá pravdu. »Existují i oleje částečně syntetické a částečně minerální, takže tady není problém,« radí Vladimír Matějovský. Že to s motorem není tak, jak má, nesignalizuje rychlé tmavnutí oleje. To je v pořádku. Problematičtější je to, když motor začne olej spalovat, což se pozná podle toho, že z výfuku vychází modrý kouř. Pak auto musí do servisu.


V záplavě nabídky olejů v obchodech není snadné se vyznat

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz