Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EU chce definovat, jak vypadá auto do šrotu. Tlak na omlazení autoparku sílí

aktualizováno  16:05
Zahraniční tisk se snaží uklidnit motoristy se staršími vozy. Poplach vyvolal návrh kritérií pro určení, zda je ojeté vozidlo opravitelné a zda není na konci životnosti. Jak bude finální podoba dokumentu vydaného Evropskou komisí vypadat, není momentálně možné predikovat. Řada věcí je otázkou výkladu a místního uvedení do praxe.
Na poslední cestu jde auto bez kol

Na poslední cestu jde auto bez kol | foto: Karel Pešek, MAFRA

První návrh nařízení může svádět k myšlence, že EU tímto způsobem chce za každou cenu omladit vozový park, a kvůli tomu hodlá vyřadit z provozu starší auta. Zahraniční média vysvětlují, že jde o špatnou interpretaci. Nařízení se týká kromě kritérií, podle kterých by se mělo posuzovat, zda auto není zralé ke sešrotování, také následnou recyklací a oběhovostí materiálů. Návrh vydaný v loňském roce ještě podle všeho projde modifikacemi, bude ho muset prověřit a schválit Evropský parlament a Rada EU. V souvislosti s dokumentem se objevily spekulace, které návrh dávají do souvislosti s reálným tlakem na omlazování vozového parku a vyřazování starších aut z provozu.

Od začátku letošního roku se tak v zahraničí šíří poplašná zpráva, že Evropská unie plánuje zakázat větší opravy starších vozidel. Co vlastně znamená pojem větší oprava? A u jak starých aut by bylo případně zakázáno je provádět? Zejména veteránisté jsou v pozoru. Vzhledem ke stáří českého vozového parku by se ovšem norma v extrémním případě a necitlivé aplikaci mohla dotknout i běžných motoristů.

Návrh nařízení Evropského parlamentu a rady o „požadavcích na oběhovost projektů vozidel a o nakládání s vozidly s ukončenou životností“ (2023/0284), který vyšel tiskem 13. července loňského roku, znejistil v řadě zemí Evropy majitele starších aut, zejména vlastníky youngtimerů a klasických aut. Na jedné straně Komise zavádí nová práva na snadnou opravu praček či lednic pro spotřebitele, na druhé se snaží nalézt způsob, jak neopravitelná auta definitivně vyřadit z oběhu.

Zkraje letošního roku se objevila v zahraničním tisku fáma, že tímto způsobem chce EU za každou cenu omladit vozový park a kvůli tomu hodlá vyřadit z provozu starší auta. Jedná se však zatím jen o návrh. Jak informoval španělský deník El País, může to být vypuštěný zkušební balonek, aby Evropská komise zjistila, jak by občané zareagovali na případné opatření. Ostatně nebylo by to poprvé. Metodu utažení šroubů nad únosnou mez a po protestech jejich částečné uvolnění jsme viděli i v případě normy Euro 7.

Faktem je, že se Evropa všemi prostředky snaží omladit vozový park, jehož stáří v posledních letech vlivem po sobě jdoucích krizí, vysoké inflace, růstu cen aut, ale i tlaku na rozšíření elektromobility roste. To má samozřejmě velký vliv na znečišťování ovzduší, ale i počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách.

Jak starým autem jezdíte?

celkem hlasů: 4876
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 7. února 2024. Anketa je uzavřena.

Patnáct let s otazníkem

Průměrný věk auta v EU je dvanáct let. Nejstarší vozový park mají v Řecku a Estonsku s vozidly starými téměř sedmnáct let. Česko je ale již „na dostřel“. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů se průměrné stáří aut u nás přibližuje šestnácti letům. To je za hranicí patnácti let, kterou podle některých zdrojů Evropská komise uvažuje jako oficiální hranici životnosti auta. Takto staré auto s vysokým počtem najetých kilometrů by bylo považováno za vhodné k vyřazení. Aby se zabránilo jeho dalšímu oběhu, byly by v případě jeho prodeje zakázány větší opravy. Bavíme se o úkonech, jako je výměna motoru, převodovky, některých dílů karoserie a obecně čehokoli, co převyšuje hodnotu vozu. V návrhu však žádný konkrétní údaj o patnácti letech není.

Jisté naopak je, že Evropská komise chce zabránit vývozu vozidel, která již nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích. Brusel chce zlepšit kvalitu sběru, zpracování a recyklace vozidel, což znamená, že návrh míří na výrobce, recyklační společnosti a členské státy. Neexistují žádné zvláštní požadavky na běžné motoristy. Jedinou povinností je využívání autorizovaných sběrných a zpracovatelských středisek, která by měla vydávat zvláštní potvrzení o sešrotování. To by mělo omezit případy, kdy se z očividných vraků stávají hezká auta.

Riziko pro veteránisty

Evropská komise také definuje kritéria pro odlišení vozidla „vyřazeného z provozu“ od ojetého a stanovení, zda je „technicky neopravitelné“. Seznam případů je dlouhý a patří mezi ně, pokud auto bylo rozřezáno na kusy nebo rozebráno na součásti, bylo svařeno nebo uzavřeno izolační pěnou, je zcela vyhořelé tak, že je zničen motorový prostor nebo prostor pro cestující, ale také pokud bylo ponořeno do vody do výšky nad přístrojovou desku a poškodil se motor nebo elektrický systém. Do kategorie neopravitelných podle návrhu patří i auto, jehož oprava vyžaduje výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, což vede ke ztrátě původní identity vozidla.

Jak uvedl mluvčí Komise pro agenturu AFP, předpis neuděluje EU žádné právo „zabavit a sešrotovat auto, pokud nesplňuje kritéria“. V konečném důsledku by mělo být na rozhodnutí vlastníka, zda se vozidla zbaví, nebo ne. Podle italského magazínu Quattroruote se však chystá digitální sledování vozidel s ukončenou životností prostřednictvím speciálního pasu. Směrnice tak řeší větší sledovatelnost dílů a stanoví, že baterie elektromobilů musí být snadněji demontovatelné, a tudíž opravitelné, což je určitě velké plus.

V každém případě jde zatím pouze o návrh, který bude muset prověřit a schválit Parlament a Rada a případně upravit. Zkušební balónek tedy byl vypuštěn, o tom, jak bude vypadat finální podoba nařízení, se bude rozhodovat. S nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu se skladba těch, kdo budou o normě hlasovat, může dost výrazně změnit.

4. srpna 2016

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Ďábel přiburácel před 35 lety. Lamborghini Diablo je automobilová sexbomba

Premiéru nekompromisně tvarovaného supersportu ze Sant´Agaty Bolognese viděl hotel Paříž v Monte Carlu 20. ledna 1990. Nástupce legendárního modelu Countach dostal jméno po zuřivém býku, který se v...

21. ledna 2025

Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností,...

21. ledna 2025

Po 30 letech opět double Čecha na Dakaru. Poslouchejte Macíkovo vyprávění

Přímý přenos

Martin Macík obhájil vítězství v kategorii kamionů na Rallye Dakar. Pětatřicetiletý pilot při třinácté účasti na slavné soutěži navázal na loňský triumf. První dojmy po návratu domů a zážitky ze 47....

20. ledna 2025,  aktualizováno  13:05

Zadržte dech. Nádherné BMW Skytop bude v Česku, jedno z padesáti na světě

Premium

Unikátní kousek automobilového designu se loni na jaře poprvé představil v prostředí slavné přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como. Místo, kam se sjíždějí nejkrásnější...

20. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...