Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

aktualizováno 
Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto ohledu nabídka německých automobilek, zkoumal magazín Mobile.de.

Stále častěji požadují zákazníci auta vyráběná bez „živočišných produktů“. Ovšem právě u drahých značek se ukazuje, že pro ně nebude snadné se novému módnímu trendu přizpůsobit. | foto: Martin Mičánek

Veganské potraviny, oblečení, kosmetika, která není testovaná na zvířatech: to je trend, který zažívá nebývalý boom. Jen v Německu žije momentálně 7,8 milionu vegetariánů a 900 tisíc veganů. A podle odhadů Německého spolku vegetariánů se tento počet denně rozrůstá o zhruba dva tisíce vegetariánů a dvě stovky veganů. A trend se šíří do nečekaných oblastí – v Berlíně bylo například loni otevřeno veganské řeznictví. Podobný podnik s „masem bez masa“ je i v Praze.

Čistě veganskou automobilku by však milovníci zvířat hledali marně. Karoserie, motory a další součástky sice při výrobě nejsou testovány na zvířatech, to se však netýká vybavení interiéru vozů: pravá kůže se používá pro potahy sedaček, volantů i řadicích pák.

V mnohých autech, i když to není na první pohled vidět, bychom našli i další materiály živočišného původu. Jde například o ovčí vlnu, což je vynikající antistatický a velmi špatně hořlavý materiál používaný na výplně sedadel. I lepidla a mazadla často obsahují složky živočišného původu. Jak je to s využíváním těchto materiálů u jednotlivých automobilek, zjišťoval v rozsáhlém průzkumu německý server Mobile.de.

První krok učinila Tesla

Veganský způsob života se u mnoha lidí netýká pouze jídla. Často jde o politický či společenský postoj. Z toho důvodu stoupá poptávka po „veganských“ autech. „Často dostáváme e-maily se stížnostmi na nedostatečnou nabídku vozů s volanty a řadicími pákami vyrobenými z jiných materiálů než z pravé kůže,“ vysvětluje Frank Schmidt z organizace na ochranu práv zvířat Peta.

Autosalon Paříž 2018

Automobilky se tématem – pro někoho možná překvapivě – už nějakou dobu vážně zabývají. Podle vyjádření organizace Peta se výrobci automobilů poohlížejí po nových ekologických materiálech, které nejsou živočišného původu a jsou využitelné při výrobě vybavení interiéru vozů.

Jako první se zapojila, nijak překvapivě, Tesla, a tak u elektromobilu Model X nabízí verzi s vybavením bez kůže. Za iniciativou stojí manželé Mark a Elisabeth Petersovi, akcionáři Tesly z Texasu, kteří požadovali, aby se Tesla stala „první prémiovou značkou bez násilí“ v automobilovém průmyslu. 

Porsche: Poptávka především z USA

Mezitím se s veganským trendem setkali i němečtí výrobci, například Porsche. „Tématem se už jistou dobu zabýváme – i z toho důvodu, že se nám, především od amerických zákazníků scházejí poptávky po vozidlech vyrobených bez použití kůže,“ vysvětluje Nina Armbruster, která je ve firmě zodpovědná za oblast „lifestyle“.

V aktuální nabídce zuffenhausenského výrobce sportovních vozů zatím není sériově vyráběný model, který by byl kompletně veganský: minimálně volant je u Porsche vždy potažen kůží. Podle vyjádření Niny Armbruster pro server Mobile.de má však zákazník možnost, nechat si u Porsche Exclusive individuálně nakonfigurovat vůz kompletně bez použití kůže. „Pro budoucí modelové řady v současnosti testujeme varianty vnitřního vybavení vozu kompletně bez kůže. A nevylučujeme, že bychom takové modely v budoucnu vyráběli i sériově.“

BMW: Stále na pozoru

I BMW bere téma vážně. „Tento trend neustále pozorně sledujeme,“ říká mluvčí BMW Wieland Bruch. Soustředí se na využívání obnovitelných surovin, jako je například kapok, recyklovatelných produktů a oběhové hospodářství.

Špičkou vývoje je podle BMW koncept udržitelné a na budoucnost orientované mobility. Model BMW i3 je tak kupříkladu v nabídce s vnitřní výbavou bez využití živočišných produktů – jde o varianty Atelier a Loft. „Pouze volant je v těchto modelech (zatím) potažen kůží,“ připouští Bruch. U BMW řady 3 a 5 to vypadá jinak: tam je kůže dále standardem.

Přesná čísla, kolik zvířat kvůli automobilovém průmyslu ročně přijde o život, nejsou k dispozici. Frank Schmidt z organizace Peta nicméně upozorňuje, že ročně jsou usmrceny miliony kusů hovězího dobytka, aby se z jejich cenné kůže mohla vyrábět sedadla a potahy do aut. Odkazuje přitom na údaje poradce kožedělného průmyslu Davida Peterse ze společnosti DLP Advisors: podle jeho slov byla pouze za rok 2014 využita v automobilovém průmyslu kůže z celkem 45 milionů kusů hovězího dobytka, což představuje 17 procent globální produkce.

Jen značka Audi spotřebuje podle údajů organizace Peta pět milionů čtverečních metrů kůže ročně. Vezmeme-li v úvahu, že kůže jednoho zvířete měří průměrně pět čtverečních metrů, využila Audi kůže z milionu zvířat. Podle organizace Peta navíc není jasné, zda je započítán i prostřih, který se v automobilovém sektoru pohybuje mezi třiceti a čtyřiceti procenty.

Audi a VW: Zákazníci si přejí kůži

Audi patří k výrobcům, kteří veganská auta zatím nepovažují u svých zákazníků za zásadní trend. „Právě naopak: stoupá poptávka obzvlášť po velmi cenných kůžích, které z toho důvodu patří u mnoha modelových řad k sériové výbavě,“ vysvětluje mluvčí Audi Josef Schloßmacher.

U sesterské značky VW vypadá situace podobně: „Naši zákazníci, kteří se rozhodují na základě osobních preferencí a zkušeností, požadují moderní, vysoce kvalitní kožené vybavení,“ uvádí mluvčí VW. Sice lze objednat například verzi Golfu bez kůže – ale to je ve standardní konfiguraci možné pouze ve vybavení „Trendline“. A pro tuto holou základní verzi se dokáže nadchnout pouze deset procent zákazníků.

Na vegany se cíleně zaměřil například britský Land Rover, u modelu Velar najdou vegani provedení extra pro ně. Vedle různých druhů kůže je v nabídce čalounění kombinací Alcantary se speciální látkou od renomovaného dánského výrobce Kvadrat. Tato varianta, nazvaná „Premium Textile“, je alternativou k nejdražší perforované kůži Windsor a je vlastně obchodním experimentem. „Nevíme, jestli o to zákazníci budou mít zájem, ale chtěli jsme nabídnout něco nového. Inspirací pro nás byl luxusní nábytek, u kterého se často místo kůže používají jakostní látky. Však existuje spousta lidí, kteří z nejrůznějších důvodů nechtějí kožené čalounění – třeba vegani,“ vysvětlil před rokem pro iDNES.cz šéf designérského týmu Andy Wheel.

Snahu zaujmout vegany zmínili i zástupci Škody při odhalování detailů o novém konceptu, který se představí za několik dnů na autosalonu v Paříži. „U studie byl kladen mimořádný důraz na šetrnost k životnímu prostředí. Použitá karbonová vlákna tvoří ze 100 procent recyklovaný polyester a potahy sedadel jsou z veganské Alcantary,“ uvedl Hermann Prax z tiskového oddělení značky.

Začátek trendu

Rostoucí poptávku po veganských autech se snaží uspokojit především prémiové značky. Ovšem vybavení kompletně bez kůže je často možné pouze na základě speciální objednávky, případně za příplatek. Prakticky žádný výrobce navíc nemůže garantovat, že je vozidlo vyrobeno stoprocentně bez využití živočišných produktů a složek. Některé díly a materiály totiž pocházejí od externích dodavatelů.

„Hardcore“ vegani tak mají v zásadě jedinou možnost: vzato úplně do důsledku jim nezbývá, než se auta zcela vzdát. Jak píše jeden z členů veganského fóra: „Rozhodl jsem se přestat jezdit autem, neboť hmyz, který za jízdy umírá na čelním skle, pro mě není akceptovatelný.“

Veganská nabídka německých automobilek

  • Porsche nenabízí žádný sériově vyráběný vůz kompletně bez kůže. Zákazník má možnost, nechat si model bez kůže nakonfigurovat individuálně jako zvláštní požadavek. Kožené prvky v interiéru tak mohou být za příplatek nahrazeny syntetickou broušenou koženkou (Alcantara). Porsche zvažuje, zda bude v budoucnu vyrábět modely bez kůže sériově.
  • Mercedes-Benz nabízí v řadách třídy A, B, C, E, SLK, GLA a GLC alternativy ke kůži a látce. I u vyšších produktových řad se zákazníci mohou rozhodnout pro vybavení vozu bez „živočišných“ komponentů. V interiéru vozů nové třídy E zpracovává Daimler recyklovatelný materiál Dinamica ze znovuvyužitého polyesteru a polyurethanu.
  • Opel nabízí bez kůže pouze základní modely. U následujících variant se zákazník může rozhodnout. To se týká modelů Adam, Karl, Corsa, Astra, Mokka, Zafira a Insignia. Smlouvy s dodavateli nejsou k nahlédnutí.
  • U Audi patří kůže u mnoha produktových řad k sériové výbavě. Pro milovníky zvířat jsou k dispozici alternativy, jako jsou textilní či syntetické materiály, například Alcantara. Dokonce i u luxusní limuzíny A8 jsou v „balíčku s normálními sedadly“ látkové potahy sedaček.
  • U BMW jsou veškeré vozy vybaveny volanty potaženými kůží. Možnost „bez kůže“ zatím neexistuje, podle vyjádření BMW je však splnění každého individuálního přání možné. Koncept BMW spoléhá především na obnovitelné suroviny.
  • Volkswagen sází podle vlastního vyjádření na kožené vybavení. Na přání jsou sice všechny vozy značky Volkswagen k dispozici i s látkovými potahy, ve vyšší výbavě je však samozřejmostí přinejmenším kožený volant. Že žádné z používaných mazadel, lepidel a dalších materiálů neobsahuje složky živočišného původu, ovšem koncern nemůže garantovat. Nicméně jsou podle mluvčího značky v současnosti testovány „možnosti realizace“ veganského modelu, u kterého by nebyly využity žádné materiály obsahující složky živočišného původu.
  • Také Ford zaznamenal rostoucí poptávku po veganských vozech. Na dotaz Mobile.de zástupce firmy odpověděl, že „téma sledují s velkým zájmem“. U menších modelů značky není v základní verzi použita kůže na sedačkách, volantech, pákách ruční brzdy a držadlech řadicích pák, jde o německé specifikace Fordů Ka+, Focus, C-MAX, Grand C-MAX, Tourneo Courier a Tourneo Connect.
Autoři:

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Najdete na iDNES.cz