Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Zachránce Toyoty zemřel, vyrábět auta se od něj učí celý svět

  13:58
Eiji Toyoda byl průkopníkem moderní automobilové výroby. Bratranec zakladatele Toyoty přišel na způsob, jak polidštit velkosériovou produkci a ještě ušetřit hodně peněz. Dožil se sta let, v úterý se mu v tokijské nemocnici zastavilo srdce.

Eiji Toyoda (vlevo) a člen správní rady General Motors Roger B. Smith | foto: AP

Začátkem 50. let minulého století to s Toyotou vypadá bledě, automobilku vede její zakladatel Kiichiro Toyoda, který podnik přivádí do těžké krize. Rodinný klan proto hledá způsob, jak předejít jejímu zavření. Je zřejmé, že se zastaralými způsoby montáže aut nemá firma šanci, zvláště, když svět už ovládá pásová výroba.

Eiji Toyoda se rozhodne jít do světa na zkušenou, chce přijít na kloub tajům velkosériové výroby. Jeho volba padá na průkopníka v tomto směru, americkou Ford Motor Company. Žádná automobilka té doby nechrlí do světa sedm tisíc aut denně, samotná Toyota jich za třináct let své existence dokázala vyrobit jen 2 685.

Celé tři měsíce pobývá Eiji Toyoda ve Fordově michiganské továrně Rouge, která patří k nejmodernějším na světě. Zkoumá každý detail výrobního procesu, aby po svém návratu domů spolu s šéfem výroby Taiichi Ohnem usoudil, že nic z toho, co v Americe viděl, nebude v japonské mentalitě fungovat. Oba muži spolu vymyslí zcela nový způsob velkosériové výroby, dodnes označovaný nezáživnou zkratkou TPS (Toyota Production System).

Každý má odpovědnost

Protože americké ani evropské automobilky nevidí v japonských značkách žádnou hrozbu, Toyodův systém efektivní výroby zůstává následující desetiletí bez povšimnutí. Když se v 80. letech rozhodnou výzkumníci z Massachusettského technologického institutu v rozsáhlé studii prozkoumat výrobní procesy v automobilkách po celém světě, označí právě Toyodův systém za způsob výroby budoucnosti.

Eiji Toyoda při prohlídce továrny New United Motor Manufacturing ve Fremontu v...

Eiji Toyoda při prohlídce továrny New United Motor Manufacturing ve Fremontu v Kalifornii

Studie, která v roce 1990 vyšla i knižně pod názvem The Machine that Changed the World je z dnešního pohledu především zajímavou výpovědí o tom, jakým způsobem světové automobilky ještě docela nedávno fungovaly. Čtyřiapadesát expertů pobývalo pět let v patnácti zemích a v celkem devadesáti továrnách sledovalo každý detail, od vývoje jednotlivých modelů až k jejich výrobě, analyzovalo vzájemnou komunikaci mezi pracovníky a vliv, jaký měli na výrobu externí dodavatelé.

Způsob, jakým auta vyrábí Toyota, označila studie jako "lean production", tedy štíhlou výrobu, která dopomohla automobilce k mimořádné flexibilitě. Závěr celého materiálu je jednoznačný: štíhlá produkce může změnit svět. 

Toyodovi se podařilo unikátně propojit výhody rukodělné výroby, kterou je pružnost a kvalita, s rychlostí a cenou pásové produkce. V Toyotě podle zjištění studie působí malé týmy pracovníků, kteří fungují víceméně nezávisle. Nesou však zároveň odpovědnost za vše, co vykonají.

Továrna Toyoty v Kyushu

Továrna Toyoty v Kyushu

Zatímco podle expertů ostatní automobilky zaměstnávají stovky vysoce specializovaných pracovníků, kteří se pohybují napříč výrobním procesem a řeší vzniklé problémy, v Toyotě pochopili, že spoustu věcí dokáže kvalitně školený zaměstnanec provádět sám. A pokud už vznikne nějaký problém, může každý z nich na svém pracovišti zatáhnout za provaz, čímž zastaví výrobní pás. Protože však každý nese odpovědnost za kvalitu své práce, snaží se všichni problémům spíše předcházet, než je řešit. Proto pásy v Toyotě stojí jen výjimečně.

Zároveň probíhá neustálá komunikace mezi inženýry, ostatními zaměstnanci a také spotřebiteli. Výsledkem je skutečnost, že i výroba malých sérií aut se Toyotě vyplatí, zatímco klasická velkosériová výroba udržuje jediný model ve výrobě bez větších změn tak dlouho, jak je to jen možné. V 80. letech vyrábí Toyota jeden model v průměru čtyři roky, evropské automobilky dnes těžko představitelných deset let. Zároveň nabízí stejný počet modelů jako General Motors, i když americký gigant chrlí do světa dvakrát víc aut.

Příliš mnoho inženýrů

Podle studie zaměstnává Toyota v 80. letech na vývoj a výrobu jednoho modelu 485 inženýrů, přičemž evropský a americký průměr je 900, v Německu dokonce 1 421. V továrně Mercedesu v Sindelfingenu je podle studie "jen k odstranění problémů vzniklých během výroby třeba vynaložit stejné úsilí, jaké konkurenční japonská továrna potřebuje k výrobě celého vozu".

Kontrola kvality v logistickém centru Toyoty v Zeebrugge

Kontrola kvality v logistickém centru Toyoty v Zeebrugge

Na jediný model automobilu je třeba zkonstruovat zhruba deset tisíc součástek, které jsou následně sestaveny do zhruba jedné stovky větších celků. "Vyladění celého procesu je tak složité, že si automobilky všechno nakonec raději dělají samy," uvádí studie. Až na Toyotu, která se naučila přenést odpovědnost na své dodavatele. Evropské a americké automobilky v 80. letech vyvíjejí převodovky nebo brzdy ve vlastní režii, Toyota jejich vývoj přenechává externím výrobcům.

Fotogalerie

Velká konkurence v automobilovém průmyslu však nakonec přinutí i ostatní automobilky začít šetřit podle Toyodova vzoru. Příkladem mohou být dodávky dílů potřebné k výrobě aut. Zatímco ještě před čtvrtstoletím bylo běžné, že se sklady automobilek plnily nadbytečným množstvím drahých součástek, dnes už téměř bez výjimky všechny přešly na jejich plynulý přísun od dodavatelů podle aktuálních potřeb výroby.

Toyotí TPS stojí na systému řízení skladových zásob nazvaný Just in Time (díly neleží ve skladu, ale "v kamionu" a jejich přísun je konstantní přímo k výrobní lince, když jsou potřeba, logistici tomu říkají bezzásobová technologie). Jeho pilířem je kanban (japonsky cedule, štítek), speciální lístek, jakási přepravní průvodka, která dělá v systému hlídání úrovně zásob a objednávání pořádek. To zavedla především do strojírenské výroby jako první právě Toyota.

Výroba Toyoty Yaris ve Francii

Výroba Toyoty Yaris ve Francii

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Obrat o peníze vás může mechanik i policisté. Podívejte se, na co si dát pozor

Premium Na každém kroku je řidič vystaven výdajům, které vůbec nejsou nutné. A je jedno, zdali jde o autoservis, pojišťovnu,...

Nejdůležitější SUV vyrábí Hyundai v Nošovicích. Startuje nová generace

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu nové generace stěžejního modelu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

PRVNÍ DOJMY: Budu se vdávat, wow! Svatba na první pohled vědecky slzí

Pamětnická komedie Hodíme se k sobě, miláčku...? má pokračování. Tváří se světácky a smrtelně vážně, protože ideální...