V polovině října otevřelo Národní technické muzeum v Praze výstavu sportovních aut z meziválečných let. Nádherná výstava věnovaná historii meziválečného motorsportu v Československu je největším letošním projektem muzea. Potrvá až do května příštího roku. Pojďte na fotoprohlídku perel z českých sbírek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda Popular MD z roku 1937. Přídomek v názvu vozu je zkratkou Malá dohoda, což byla soutěž, pro kterou byly v Mladé Boleslavi postaveny dva tovární týmy: Popular se třemi litrovými modely a Rapid se třemi stejnojmennými vozy s motory o objemu 1,4 litru. Všechny tyto soutěžní vozy měly shodně karoserii kupé stříbrné barvy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Belgická Imperia SS z roku 1930, s níž se pražský dovozce imperií Jiří Tachecí zúčastnil první ročníku Velké ceny na brněnském Masarykově okruhu. O pět let později se vůz objevil opět na startu tohoto závodu, ovšem s karoserií kupé, kterou zhotovila pražská karosárna Oldřicha Uhlíka. V témže roce byl vůz poškozen při havárii během závodu 1000 mil československých, Uhlíkova karosárna jej přestavěla na otevřený roadster.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 50 z roku 1938 v karosářské variantě dvousedadlový roadster. V tomto provedení vzniklo jen 171 exemplářů. Vozy shodné s tímto kusem pocházejícím ze sbírek NTM byly úspěšné v řadě tuzemských závodů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
K vidění je i řada cen z automobilových soutěží. Jako například tato cena výboru Autoklubu Republiky Československé z roku 1923, jejímž autorem je sochař Otakar Švec. Cena byla udělena v Mezinárodní soutěži spolehlivosti Československem automobilce Tatra za výkon vozů Tatra 11.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní vůz Z-S30 z roku 1930, jehož výrobcem je brněnská Zbrojovka. Pod kapotou pracuje dvoudobý litrový dvouválec o výkonu 52 koní, s nímž vůz dosahuje maximální rychlosti 135 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 750 (1935) ze sbírek NTM je jediným dochovaným kusem z celkem šesti vyrobených exemplářů tohoto vozu (tři ve verzi kupé, tři v provedení roadster).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Wikov 7/28 Sport (1929) dodatečně upravený instalací dvířek, aby splňoval podmínku cestovního vozu a mohl se tak účastnit závodu 1000 mil československých.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Autorem této putovní ceny Autoklubu Republiky Československé pro týmy v Mezinárodní soutěži spolehlivosti Československem je sochař Ladislav Šaloun. Poprvé byla udělena v roce 1921, po další dva roky ji získaly mimo jiné i týmy Praga Grand a Praga Mignon. Soška na vrchu pak od roku 1926 po následujících šest let zdobila chladiče automobilů Praga.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto Bugatti 37A si na jaře 1928 koupil pražský průmyslník Miloš Bondy a už téhož roku s ním exceloval na Ecce Homo, kde vyhrál třídu závodních jedenapůllitrů. Stejného úspěchu dosáhl i o rok později v závodě Zbraslav-Jíloviště. Čtyřválcový motor měl výkon 90 koní, což stačilo k dosažení rychlosti až 175 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento vůz Bugatti 51 si v srpnu 1931 zakoupil Jiří Kristián Lobkowicz, tehdejší nejvýraznější naděje domácího automobilového sportu. O měsíc později se s vozem s 2,3litrovým osmiválcem o výkonu 180 koní a maximální rychlostí 220 km/h zúčastnil druhého ročníku brněnské Velké ceny, v silnější kategorii obsadil čtvrté místo. V květnu 1932 po tragické smrti Lobkowicze za volant tohoto vozu, který se v současnosti nachází ve sbírce NTM, usedl jeho přítel Zdeněk Pohl.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Laurin & Klement RK/M ze sbírek NTM s bohatou závodní historií. Tento vůz si v roce 1913 zakoupil závodník hrabě Alexander Kolowrat, v roce 1921 jej však nechal osadit závodním motorem typu M (proto označení RK/M). V roce 1921 Kolowrat vůz prodal majiteli pražských garáží Františku Svobodovi, který s vozem do roku 1922 závodil.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šasi závodního automobilu Z-14 (1931) vyráběného brněnskou Zbrojovkou, které je součástí sbírek NTM. Jde o jediné dochované šasi ze tří či čtyř vyrobených „zet čtrnáctek“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podvozek vozu Z-14 je částečně inspirovaný konstrukcí vozů Bugatti a je osazen přeplňovaným jedenapůllitrovým osmipístovým čtyřválcem o výkonu 50 koní. Vůz s ním dosahoval maximální rychlosti 150 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail výfukového vedení vozu Wikov 7/28 Super Sport ze začátku 30. let minulého století, s nímž se Adolf Szczyzycki účastnil pátého ročníku brněnské Velké ceny. Tento model wikovu se v září 1932 stal historicky prvním automobilem domácí výroby, který byl klasifikován na tratích Velkých cen.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zleva: Sénéchal 7CV Super Sport (1924), Salmson Grand Sport (1926) a Jaguar SS 100 2½ Litre (1937)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Atmosféru expozic dotváří rozměrné reprodukce dobových fotografií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 51 (1931)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šasi závodního automobilu Z-14 (1931)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Walter Junior SS z roku 1934 aneb licenčně vyráběný Fiat Balilla osazený výkonnějším motorem (existovalo ještě provedení Junior S s méně výkonnou pohonnou jednotkou).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Wikov 7/28 Sport (1929)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato putovní cena Ministerstva národní obrany byla určena pro nejrychlejšího československého jezdce v závodě 1000 mil československých. Jeho vůz musel být ovšem domácí výroby, a to navíc za použití co nejmenšího počtu zahraničních součástek a příslušenství.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-4 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 750 (1935)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nepříliš úspěšný účastník prvního ročníku závodu 1000 mil československých, model Z-4 brněnské Zbrojovky. I přes úvodní nezdar celkem čtyř vozů jich ve druhém ročníku startovalo celkem třináct včetně speciálů v karosářském provedení kupé, které byly osazeny vysoce výkonnými motory.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jawa 750 (1935)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda Rapid (1935) zapůjčená mladoboleslavským Škoda Muzeem. Se shodným vozem projeli manželé Stanislav a Marie Škulinovi ve druhé polovině 30. let minulého století dvakrát celou Afriku. Poprvé v letech 1936 až 1938, podruhé se na cestu vydali v roce 1946, to se však již natrvalo usadili v keňském Nairobi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 750 je jedním ze speciálů postavených pro druhý ročník závodu 1000 mil československých, který se konal 9. a 10. června 1934. Toto kupé si nechal postavit jezdec Otakar Nimshaus v pražské karosárně Oldřicha Uhlíka, vůz však závod kvůli technickým problémům nedokončil.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cena prezidenta republiky v podobě z roku 1934. V tomto roce se stala putovní, určena byla pro nejúspěšnější tým automobilů československé výroby v závodě 1000 mil československých.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-4 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-4 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 750 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 18 HP z roku 1932. Model, který v roce 1933 neměl v prvním ročníku závodu 1000 mil československých v nejnižší kategorii (do 750 ccm) konkurenci. Od tohoto standardního provedení se závodní provedení lišilo objemem válců zvýšeným na hranici své kategorie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar SS 100 2½ Litre (1937)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sénéchal 7CV Super Sport (1924)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 51 (1931)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 51 (1931)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 750 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 20 HP z roku 1933. S tímto typem vozu i shodným provedením se závodník Bohumil Turek účastnil Rallye Monte Carlo, v roce 1934 obsadil celkově deváté místo. Vůz pohání litrový dvouválec o výkonu 26 koní, maximální rychlost činí 100 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 11 z roku 1925. Dvouválcové „jedenáctky“ byly navzdory nízkému výkonu (12 koní) úspěšné nejen na domácích tratích, ale i v zahraničí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 35 je jedním z nejslavnějších závodních vozů, svou premiéru si odbyl na Velké ceně Francie v srpnu 1924. Tento model s nepřeplňovaným dvoulitrovým osmiválcem proslavili i manželé Čeněk a Eliška Junkovi, stali se majiteli vůbec prvního prodaného kusu. Tento konkrétní kus z roku 1925 na výstavu v Národním technickém muzeu zapůjčil zlínský sběratel Ladislav Samohýl.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Wikov 7/28 Sport z roku 1929 vyráběný Prostějovskými továrnami na stroje Wichterle a Kovářík. Jde o jeden z pouhých čtyř vyrobených kusů. Majitelem tohoto konkrétního kusu byl majitel pražské továrny na ocet Jiří Weinfurter. Vůz, který se poprvé na závodní trati objevil v květnu 1930 na závodě Zbraslav-Jíloviště, pohání 1,5litrovým čtyřválec o výkonu 40 koní. Maximální rychlost činí 130 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Busta Elišky Junkové
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 13 „Brescia“ z roku 1922 je závodní vůz s kapalinou chlazenou čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 50 koní, s nímž v dubnu 1922 tehdejší rumunský konzul v Československu Jean Haimovici startoval v závodě Zbraslav – Jíloviště. Vůz dosahoval maximální rychlost 145 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 35 (1925)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vavříny s vůní benzínu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 750 (1934)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 20 HP (1933)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 11 (1925)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 13 „Brescia“ (1922)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Wikov 7/28 Sport (1929)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 35 (1925)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti 37A (1928)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z-S30 z roku 1930
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz