První český tunel, který konečně projedeme stovkou, bude plzeňský Valík

aktualizováno 
Tunel Valík na dálnici D5 z Prahy do Rozvadova, který má délku necelých čtyři sta metrů a byl otevřen před třinácti lety, prochází opravami. Po rekonstrukci by se v něm podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého měla zvýšit povolená rychlost ze současných osmdesáti na sto kilometrů za hodinu.

Auta projíždí tunelem Valík | foto: Jaromír Pech

Stovku ve Valíku slibovalo Ředitelství silnic a dálnic už v loňském roce. Před rokem byly technologie v tunelu zmodernizované tak, aby se tam dalo stovkou jezdit, ovšem nakonec na to přijde až po rekonstrukci, která má být kompletně dokončena v září (čtěte více). Ke zvýšení rychlosti v tunelu je kromě policie a ministerstva dopravy také souhlas hasičů. Stokilometrovou rychlost bude ve Valíku podle zjištění serveru Aktuálně.cz ŘSD rok testovat.

Valík je první dálniční tunel v Česku, měří 380 metrů a první auta jím projela 6. října 2006. Tehdy při slavnostním zprovozňování tunelu odborníci podílející se na jeho vzniku říkali, že po skončení zkušebního provozu a kolaudaci tunelu bude rychlost zvýšena sto kilometrů v hodině.

Když se v roce 2011 rozhodlo, že v tunelu Valík na dálnici D5 bude původní provizorní snížení rychlosti na osmdesátku trvalé, argumentovalo ŘSD úsporami. Při zvýšení rychlosti by bylo třeba v tunelu intenzivněji svítit. „V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na sto kilometrů v hodině okamžitou investici až sto dvacet milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o patnáct procent,“ uvádělo tehdy ŘSD.

Loni zástupci ŘSD oznámili, že úprava tunelu na „vyšší rychlost“ vyjde asi na 150 milionů korun.

Jan Studecký ovšem nyní pro uvedl, že zvýšení rychlosti v tunelu na obchvatu Plzně umožní jeho zařazení do nižší bezpečnostní kategorie. „Připustí se s dodržením bezpečnostních standardů změna bezpečnostní kategorie z TA na kategorii TC,“ vysvětluje. Odstraní se tak například stropní ventilátory. Rychlejší auta prý vzduch rozproudí dostatečně a ventilace tak nebude nutná.

Ředitelství silnic a dálnic by chtělo podle loňského zjištění Radiožurnálu zvýšit povolenou rychlost na sto kilometrů v hodině ve všech dálničních tunelech. Nyní v nich bývá rychlost obvykle snížena na osmdesát kilometrů v hodině. V tunelu Blanka, který vede pod Prahou, je limit 70 km/h. Stovkou by časem řidiči mohli projet také tunelem Panenská na D8 nebo Lochkovským a Komořanským tunelem na Pražském okruhu.

Také v sousedním Rakousku a Německu jezdí řidiči v dálničních tunelech až stokilometrovou rychlostí. Třeba v Itálii rychlost v tunelech často nesnižují. Jak se chovat při jízdě v tunelu a na co si dát pozor, čtěte zde.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Další z rubriky

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

Policejní auto před centrálním nádražím ve Frankfurtu nad Mohanem (2. srpna...

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní,...

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Najdete na iDNES.cz