Václav Havel: Mercedesem do pivovaru

  13:00aktualizováno  13:00
Nezměnil se. Působí stále skromně a i díky svému nevysokému vzrůstu nenápadně. I když už není pár let prezidentem, přesto nad každou otázkou chvíli váhá s odpovědí, státnicky přemýšlí... Václav Havel.

Václav Havel se svým Mercedesem R | foto: Dan MaternaMF DNES

Velký vůz, kterým se snaží značka smíchat do jednoho přednosti limuzíny se sportovními rysy, ale i kombi, velkoprostorového vanu i sportovně užitkového vozu SUV. Takový je Mercedes R Václava Havla.

Havel prokázal, že je stále shovívavý i k otázkám, na které nelze moc chytře odpovědět. Na dotaz jedné novinářky, jaký je řidič, po krátkém zamyšlení odpoví navlas stejně, jak by odpověděla většina řidičů: "Nevím, to musí posoudit jiní. Myslím, že normální.“

Proč právě mercedes?
Protože s ním mám již z minulé doby své dobré zkušenosti.

Mercedes R je silné auto. Jezdíte rychle?
Pokušení jezdit rychle jsem podléhal prvních deset let, zbývajících třicet už jezdím normálně.

Budete se v řízení střídat se svou paní?
Asi ano. Určitě to auto nebudu půjčovat moc lidem.

Máte auto vybavené nějakými speciálními bezpečnostními prvky, třeba neprůstřelnými skly nebo podobně?
Ne, to auto je v běžné výbavě.

Říkalo se o vás, že jste docela fanda do aut. Je to pravda?
No, přímo fanda bych snad neřekl. Ale první auto jsem si koupil, hned když jsem dostal první peníze za uvádění svých her v zahraničí v roce 1964.

Jaká to byla značka?
Simca.

Ale vy jste přece už před prezidentováním měl mercedesa...
Ano, to bylo v půli sedmdesátých let. A i v době, kdy jsem byl pivovarským dělníkem, jsem jezdil do pivovaru mercedesem.

Jak to ostatní dělníci brali?
Hrádeček je vzdálený od toho pivovaru asi dvanáct kilometrů a já jsem jezdil brzy ráno, dělalo se od šesti. Tam bych se jinak, zvlášť v zimě, bez auta vůbec nedostal. Pravda je, že to bylo auto u pivovarského dělníka trochu nezvyklé, ale ostatní to brali tak spíš kamarádsky, prohlíželi si ho, občas mi i něco opravili, když bylo zapotřebí.

Proč mercedesem? To jako dramatikovi se vám zalíbilo jezdit k sudům do pivovaru luxusní značkou?
To ne, ale mercedes mi nejvíc vyhovoval na delší cesty. Přišlo mi tak nějak, že v něm jsou nejvíc potlačené vibrace, na které jsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemjsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemá to nejhonosnější vybavení, co by mohl mít, ale víc mě zajímalo, že je hodně praktický. Kdybychom dělali nějakou velkou cestu se ženou a se psy, tak se nám tam všechno vejde. Říkají, že prý je až na třicet kufrů.

Mercedes R 500 Václava Havla

Objem motoru 4966 cm3
Výkon 225/306 kW/koní
Maximální rychlost 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
Spotřeba 12,3 l/100 km
Základní cena 2 019 000 Kč

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Rychle a zběsile. V supersportu se však dá jezdit i na nákup

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

Svezení v nabušeném supersportu je dnes na dosah ruky. Můžete si za pár tisíc půjčit ferrari a kodrcat se po českých...

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Najdete na iDNES.cz