Václav Havel: Mercedesem do pivovaru

  13:00aktualizováno  13:00
Nezměnil se. Působí stále skromně a i díky svému nevysokému vzrůstu nenápadně. I když už není pár let prezidentem, přesto nad každou otázkou chvíli váhá s odpovědí, státnicky přemýšlí... Václav Havel.

Václav Havel se svým Mercedesem R | foto: Dan MaternaMF DNES

Velký vůz, kterým se snaží značka smíchat do jednoho přednosti limuzíny se sportovními rysy, ale i kombi, velkoprostorového vanu i sportovně užitkového vozu SUV. Takový je Mercedes R Václava Havla.

Havel prokázal, že je stále shovívavý i k otázkám, na které nelze moc chytře odpovědět. Na dotaz jedné novinářky, jaký je řidič, po krátkém zamyšlení odpoví navlas stejně, jak by odpověděla většina řidičů: "Nevím, to musí posoudit jiní. Myslím, že normální.“

Proč právě mercedes?
Protože s ním mám již z minulé doby své dobré zkušenosti.

Mercedes R je silné auto. Jezdíte rychle?
Pokušení jezdit rychle jsem podléhal prvních deset let, zbývajících třicet už jezdím normálně.

Budete se v řízení střídat se svou paní?
Asi ano. Určitě to auto nebudu půjčovat moc lidem.

Máte auto vybavené nějakými speciálními bezpečnostními prvky, třeba neprůstřelnými skly nebo podobně?
Ne, to auto je v běžné výbavě.

Říkalo se o vás, že jste docela fanda do aut. Je to pravda?
No, přímo fanda bych snad neřekl. Ale první auto jsem si koupil, hned když jsem dostal první peníze za uvádění svých her v zahraničí v roce 1964.

Jaká to byla značka?
Simca.

Ale vy jste přece už před prezidentováním měl mercedesa...
Ano, to bylo v půli sedmdesátých let. A i v době, kdy jsem byl pivovarským dělníkem, jsem jezdil do pivovaru mercedesem.

Jak to ostatní dělníci brali?
Hrádeček je vzdálený od toho pivovaru asi dvanáct kilometrů a já jsem jezdil brzy ráno, dělalo se od šesti. Tam bych se jinak, zvlášť v zimě, bez auta vůbec nedostal. Pravda je, že to bylo auto u pivovarského dělníka trochu nezvyklé, ale ostatní to brali tak spíš kamarádsky, prohlíželi si ho, občas mi i něco opravili, když bylo zapotřebí.

Proč mercedesem? To jako dramatikovi se vám zalíbilo jezdit k sudům do pivovaru luxusní značkou?
To ne, ale mercedes mi nejvíc vyhovoval na delší cesty. Přišlo mi tak nějak, že v něm jsou nejvíc potlačené vibrace, na které jsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemjsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemá to nejhonosnější vybavení, co by mohl mít, ale víc mě zajímalo, že je hodně praktický. Kdybychom dělali nějakou velkou cestu se ženou a se psy, tak se nám tam všechno vejde. Říkají, že prý je až na třicet kufrů.

Mercedes R 500 Václava Havla

Objem motoru 4966 cm3
Výkon 225/306 kW/koní
Maximální rychlost 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
Spotřeba 12,3 l/100 km
Základní cena 2 019 000 Kč

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Najdete na iDNES.cz