Pondělí 5. prosince 2022, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. prosince 2022 Jitka

Powerbanka na kolech. Novým hyundaiem můžete napájet gril nebo sekačku

Automobilka Hyundai jako první implementovala do svého vozu systém Vehicle 2 Load, kterým můžete z trakčního akumulátoru elektromobilu napájet běžné elektrické spotřebiče. Vyzkoušeli jsme, jak to vlastně funguje.

Pod podlahou bateriových elektromobilů je ukryt akumulátor, jehož kapacita by zpravidla stačila na několik dní spotřeby průměrného rodinného domku. Energie v něm uložená je zpravidla čerpána elektromotory pohánějící vozidlo, částečně systémem klimatizace či topení a v malé míře i další palubní elektronikou.

Hyundai Ioniq 5 je první vlaštovkou, u kterého lze elektřinu z akumulátoru použít i mimo vozidlo a živit s ním prakticky všechny běžné spotřebiče s 230V napájením.

Ioniq 5 V2G

Vozidlo je totiž vybaveno systémem V2L, Vehicle to Load, který ze stejnosměrného napětí 800V akumulátoru vytvoří střídavý proud o napětí 230V, frekvencí 50 Hz a maximálním proudu 16 A, tedy výkonem až 3,68 kW. To jsou stejné parametry, jako má běžná domácí elektrická zásuvka.

Doposud totiž platilo, že i když je ve voze instalována 230V elektrická zásuvka, šlo ji použít jen k napájení zařízení s nízkou spotřebou, například notebooků - zpravidla jste se museli vejít do limitu kolem 200 W příkonu (a kapacitních limitů malého akumulátoru). 

Částečnou výjimkou je Honda-E, u které lze připojit spotřebiče s příkonem až 1,5 kW, ale jak jsme sami vyzkoušeli, má to své limity – herní konzole a televizor a aktivní reprosoustavy fungovaly bez potíží,ale vysavač (byť s nižším příkonem) se sice rozjel, ale smutně vrčel v mnohem nižších otáčkách, než obvykle.

V případě V2L systému ale tyto limity neplatí.

Ioniq 5 výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Jak jezdí nový elektrický hyundai

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Čtěte dále

Žádná velká věda

Elektřinu z trakčního akumulátoru tedy můžete využít všude tam, kde byste jinak museli mít benzinovou elektrocentrálu. Na napájení prodejního stánku, elektrického nářadí, zahradního vybavení, nebo třeba při kempování – připojit můžete gril, kávovar, osvětlení.

K připojení spotřebičů slouží redukce, kterou zasunete do nabíjecího konektoru auta a její připojení potvrdíte tlačítkem, které aktivuje systém napájení a redukci v konektoru mechanicky uzamkne, aby nemohlo dojít k jejímu zcizení.

Automobil sám hlídá, aby zátěž nepřekročila maximální povolenou mez (přívod pak elektronicky odpojí), aby se zásuvka a redukce dlouhým vytížením a třeba expozicí slunce nepřehřála a aby nabití akumulátoru nekleslo pod uživatelem nastavenou hranici (v základu 20 procent, ale můžete nastavit i 80 procent).

Speciál Hyundai Ioniq 5

Konstrukce redukce je bohužel slabinou systému. Kabel od spotřebiče do ní totiž zaklapnete tak, aby se mohlo spojení používat i za nepříznivého počasí. Zástrčka je ukrytá v redukci a kabel vede skrze gumovou průchodku. Problémem ovšem je, že kvůli tomu lze zapojit jen přímou (tedy ne úhlovou) zástrčku a zároveň, rovná zástrčka může mít jen omezenou délku, což například ta se žlutým kabelem na obrázku nesplnila. Už menším limitem je, že redukce nemá kolík uzemnění a korektně tak lze zapojit jen vidlice standardu Shuko.

Z tohoto konektoru můžete čerpat energii jen u zaparkovaného vozidla, se zapojenou redukcí se nerozjede stejně, jako se nerozjede pro připojení k nabíječce. Je to logické, ale pokud byste chtěli za jízdy napájet třeba alegorický vůz, z této zásuvky to nepůjde.

Napájení při „nastartovaném“ vozidle je schopná druhá zásuvka, která je umístěna uvnitř vozu mezi zadními sedadly. Je určena například pro nabíjení notebooků, případně napájení dalšího vybavení mobilní kanceláře, ale i ona nabídne možnost plného 16A zatížení. Je opatřena posuvným krytem s uzamykáním klíčkem, který u námi půjčeného kusu – měli jsme jej jako první – nefungoval, takže tuto zásuvku vyzkoušíme až při příští zápůjčce. Žádné překvapení by s ní ovšem nemělo nastat.

Posekání 400m zahrady = 2 procenta pryč

Aniž bychom chtěli zabíhat do přílišných technických detailů, je potřeba zmínit jeden technický aspekt – v zásuvce není čistý, ale modifikovaný sinus. Podle zástupců výrobce je tvořený pomocí superrychlých tranzistorů IGBT, takže výsledná sinusoida je velmi hladká a technicky se tak čisté blíží.

V2L redukce

U většiny spotřebičů je to jedno, ale u některé citlivé elektroniky pracující s regulací veličin – například plynové kotle a některá čerpadla – nemají modifikovaný sinus rády. Nakolik by to byl problém v tomto případě nevíme, ale pokud byste vozidlo chtěli pro napájení takových systémů použít, asi by to bylo dobré konzultovat s techniky výrobce jak vozu, tak spotřebičů.

To ovšem nenastane často. My jsme připojili starší vysavač Eta a vozidlo normálně vyluxovali. Při náběhu motoru se napětí zhouplo na 227 V, ale prakticky ihned se vrátilo na nominálních 230 V a spotřebič normálně fungoval. Situace se nezměnila ani po připojení rychlovarné konvice a kontaktního grilu. I při vysoké zátěži se napětí drželo na stejné hodnotě.

Energií z akumulátoru vozidla jsme posekali zahradu, sekačka Stiga se 40cm šířkou záběru fungovala stejně jako při napájení kabelem ze zásuvky na zdi, po posekání cca 400 metrů zahrady ubyly v akumulátoru vozidla dvě procenta.

V2G až někdy v budoucnu

Vedle zkraty V2L se u elektromobilů můžete setkat i se zkratkou V2G, tedy vehicle to grid. To je koncept, při kterém mohou elektromobily pomáhat s vyvážením rozvodné sítě – při přebytku elektřiny se budou nabíjet, při jejím nedostatku naopak elektřinu do sítě zpět dodávat – a tak napájet třeba všechny spotřebiče ve vašem, domě, nebo i u sousedů.

Pilotní programy s V2G spustily například Renault a Honda, ale zatím jde spíše o ověření možností řízení systému a také vliv takového provozu na životnost akumulátoru. 

Aktuálně nabízené Ioniq 5 systém V2G nemají a není zatím jasné, zda se takto vybavené vozy do Evropy dostanou. Napájet elektrické spotřebiče ale zvládnou všechny dodané kusy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Carlos Tavares a vpravo Emmanuel Macron na autosalonu v Paříži

Na letošním Pařížském autosalonu nechyběly premiéry nových vozů světových značek, horké novinky....

Českou energetiku čekají obří změny, dotknou se zřejmě každého

Součástí moderní energetiky budou solární elektrárny, bateriová úložiště,...

Hned na začátku uklidňujeme, že chystané změny jsou veskrze pozitivní a u některých si jen můžeme...

Inflace možná zachrání malá auta. Brusel kvůli ni řadí zpátečku s Euro 7

Škoda Fabia

Faktický zákaz prodeje spalovacích motorů by znamenala chystaná emisní norma Euro 7, která by podle...

KOMENTÁŘ: S auty je konec, potvrzuje tragický autosalon v Paříži

Pařížský autosalon 2022 otevřel brány 17. října ve velmi omezeném rozsahu.

Měla to být reportáž, je z toho komentář. Nad Seinou to měl být po letech koronavirové paralýzy...

Češi a elektromobily. Zúčastněte se průzkumu iDNES.cz k autům na baterie

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Elektromobilita je dnes hlavním tématem světa aut. Bateriová auta získávají stále vyšší podíl na...

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Škoda Octavia

Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o...

Nebojte se překročit hranice, městské elektromobily ujedou až 400 kilometrů

Elektromobil Peugeot e-208

150 kilometrů, pokud pojedete ve dne, bez topení, bez klimatizace, nepřekročíte devadesátku… a...

  • Nejčtenější

Vtípky, šifry, hádanky. Vybírejte nejlepší SPZ na přání

Jsou vtipné, leckdy nápadité, najdou se ovšem i takové, které navzdory pravidlům pro jejich vydání nesou hanlivá...

Strašák aut Euro 7 cílí na emise pneumatik. Jejich vysavač se zatím vyvíjí

V rámci připravované emisní normy Euro 7 vůbec poprvé komise navrhuje stanovit limity pro pevné částice produkované...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

„Kus auta navíc“ býval vždy slogan tuzemských škodovek. Tento lákavý koncept teď převzala britsko-čínská značka MG.

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škrábat námrazu z nastartovaného auta může být za pokutu

Doba, kdy se nevyhneme nepříjemnému škrábání zamrzlých oken na autech, už začala. Otravnou zimní povinnost zpravidla...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Leopard je obytňák pro ty, co chtějí Vánoce strávit za polárním kruhem

Nejnovější přírůstek do rodiny obytných terénních vozů rakouské společnosti Action Mobil dělá čest svému jménu. Leopard...

Mercedesy mají v Německu povolení parkovat bez řidiče. Přivolá je aplikace

Mercedes-Benz dostal jako první výrobce v Německu provozní povolení pro svůj systém autonomního parkování vozidel....

Autofotka týdne: Velikán Giugiaro zas postaví první ztracený koncept Hyundaie

Hyundai ve spolupráci s legendárním designérem Giorgettem Giugiarem vyrobí repliku originálního konceptu Pony Coupe...

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Premium Varování listu The Wall Street Journal se naplnilo, Volkswagen po čtyřiceti letech sesadila z trůnu prodejů na čínském...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Pavel Nedvěd se dostal do potyčky v domě partnerky, zasahovala policie

Bývalý reprezentační kapitán a donedávna místopředseda fotbalového Juventusu Turín Pavel Nedvěd se dostal do potyčky s...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...