V zimě trpí více auta, na jaře motoristé

  9:51aktualizováno  9:51
Jiří Papoušek je sice majitelem sítě autoopraven, ale zůstal i vášnivým motoristou; dlouhá léta si dokonce dělal jarní prohlídky a drobné opravy na svých autech sám.
Co během zimy trpí v autě nejvíc?

Moc zkusí podvozek kvůli soli. Odnesou to i brzdové kotouče, nápravy a kulové čepy. Jestli jste někdy slyšel auto na nerovnosti zavrzat, tak to je možná právě sůl v čepech! Zabrat dostanou i těsnicí gumy kolem dveří nebo zámky, jak se v nich - zamrzlých - šoféři násilím šťourají. A stará písnička jsou stěrače: každý přijde k vozu, má sníh přimrzlý na čelním skle, chce to odmrazit ostřikovačem a spustí přitom stěrače. A ty byly přimrzlé... Gumičky se potrhají a už nikdy nebude efekt stěračů zajišťovat dobrý výhled z vozu. U dieselů se zase zima dokáže podepsat na žhavících svíčkách.

Takže teplé měsíce jsou pro auto jakýmsi vykoupením?

Samozřejmě to závisí na řidiči. Někdy je mi těch aut moc líto.

Proč?

Na některých je poznat, že jsou firemní, tudíž ničí. Takže si nikdo neláme hlavu s jejich čistotou a na technický stav se kašle úplně. To je mi někdy až úzko, když přiveze referent auto uvnitř jako odpadkový koš, náprava s vůlí, jak se s ním jezdí přes kanály, přes díry...

Jsou tedy v posledních letech majitelé méně všímaví ke svým vozům?

Ne všichni. Znám i opačný případ: jeden pán si k nám jaro co jaro dá auto na prohlídku, servis a kompletní vyčištění. Ale často právě po zimě bývám při pohledu na některá auta dost smutný. I když bych jako majitel servisů měl být vlastně rád...

Když při běžné prohlídce najdete problém, začnete opravovat hned, ať to stojí co to stojí?

To ne. Nejprve zavoláme majiteli. Musí s opravou souhlasit. Není přece myslitelné, že bychom přišli na zásadní problém a okamžitě zahájili opravu s cenou jdoucí do desítek tisíc. Zákazníkovo auto přece nemůžu brát jako rukojmí. I když bych ty peníze za takhle provedenou opravu nakonec dostal, tak ten člověk do mého servisu už nikdy nepřijede. To raději udělám vždy něco na jeho autě i zadarmo, jako pozornost podniku, ale vím, že jsem udělal všechno proto, aby byl spokojen.

A když s vámi navrženou opravou nesouhlasí?

Tak jsme ho na závadu alespoň upozornili. Nedávno se tu objevil muž s autem, na kterém byly tak sjeté pneumatiky, že by bylo nebezpečné na nich jezdit i v létě. Řekli jsme mu to. A on jenom mávl rukou.

Dopřál jste na jaře svému autu něco jako odměnu za zimní provoz?

Vezmu ho do fešácké myčky, asi ruční, a nechám vystříkat počlivě celý spodek. A pak pořádné navoskování laku. Teflonové. To vydrží třeba i půl roku.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz