Maličká žlutá autíčka nepřehlédnete. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

  • 184
Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“ maličkých elektromobilů.

Celou aktuální flotilu služby sdílených autíček Revolt vidíte na obrázku, dalších osmnáct vozidel se v tuto chvíli pohupuje v kontejneru na lodi někde na vlnách oceánu a v pražských ulicích by měla být v polovině srpna. 

Autíčko City Spirit z produkce čínského výrobce Jia Yuan Electric Vehicles si může půjčit každý, kdo má řidičský průkaz skupiny B, bylo mu 21 let a zaregistruje se do aplikace Revolt (zatím jen pro Android). 

Každá jízda se platí zvlášť v aplikaci přes platební bránu GoPay. Odemknutí vozidla se udělá také přes aplikaci, která kontaktuje firemní server, ten ověří zákazníka a otevře vybrané vozidlo.

Fotogalerie

Revírem vozítek je zatím Praha 1, 2  a část Prahy 3, přesněji to vidíte na vyznačené na mapě v aplikaci. V tomto prostoru si můžete auto vyzvednout a tam jej také na konci kdekoli vrátíte. Samozřejmě můžete vyjet kamkoli mimo, do Bohnic i na Jižní Město, ale dokud vozidlo nevrátíte ve výše uvedené lokalitě, běží vám doba zápůjčky.

Maximální rychlost vozidla je 78 km/h, na jedno nabití ujede až 120 kilometrů. Jakmile kapacita akumulátoru poklesne pod 35 procent, zmizí z mapy a nelze jej tak vypůjčit. V tu chvíli pro něj z centrály Revoltu vyrazí pracovník a odveze jej nabít, respektive vyměnit vybitý akumulátor za jiný, již nabitý. Akumulátor je totiž v boxu pod sedadly a jeho výměna je otázkou pěti minut, po kterých je vozítko opět k dispozici zákazníkům.

Tímto pravidelným návratem k technikům společnosti je také kontrolován a udržován celkový stav, funkčnost a čistota vozidla - nejsou tak vydána dlouhodobě napospas zákazníkům.

Snadné parkování i v Praze

Maličké vozítko váží jen 610 kilogramů (včetně akumulátorů), a obejde se tak bez posilovače řízení. Pokud otáčíte kola při stání na místě, tak si jeho absenci uvědomíte, ale jindy chybět nebude. Výhodou je malý poloměr otáčení, a tedy snadná manévrovatelnost. Při parkování pomůže couvací kamera, chodce na pohyb upozorní velmi hlasité tůtání. Vozidlo je dlouhé 2,2 metru, a můžete jej tak parkovat „naštorc“ zadkem k chodníku. A protože mají elektrický pohon, můžete je zaparkovat kdekoli v modrých a fialových parkovacích zónách.

Screenhsot aplikace s vyznačeným

Vypůjčit i vrátit lze vozítka Revolt jen v úzkém centru města.

V autíčkách není příliš místa, ale s trochou snahy se do nich vměstnají i robustnější postavy. Zavazadelník je maličký, navíc se otevře jen jeho vrchní skleněná polovina - zavazadla tak vkládáte netradičně vrchem přes vysokou hranu a větší balíky či kufry tam nevměstnáte.

Aplikace vám nepočítá ujeté kilometry, ale čas, po který máte vozidlo v užívání. Platí se 4 koruny za minutu, zácpa v dopravní špičce se tak může docela prodražit.

Ve stejné aplikaci si můžete půjčit i elektrickou motorku, i na tu stačí řidičák „B“ a její maximální rychlost je 45 km/h. Na snímcích ji nemáme, vystavovatel nesvolil k sejmutí přehozu před jejím oficiálním, oproti pozvánce nejméně o hodinu odloženým odhalením, na které jsme již nemohli čekat.

Využijete po Praze „carsharing“ maličkých elektrických vozítek?

celkem hlasů: 2261

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 3. srpna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano, je to zajímavá alternativa. 1002
Ne, cena je příliš vysoká. 962
Ano, ale jen „v nouzi“. 146
Ne, taxi nabízí větší komfort. 84
Auto ne, ale motorku bych zkusil/a. 67

Elektromobil