V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

  9:15aktualizováno  9:15
Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“ maličkých elektromobilů.

Maličká žlutá autíčka nepřehlédnete. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Celou aktuální flotilu služby sdílených autíček Revolt vidíte na obrázku, dalších osmnáct vozidel se v tuto chvíli pohupuje v kontejneru na lodi někde na vlnách oceánu a v pražských ulicích by měla být v polovině srpna. 

Autíčko City Spirit z produkce čínského výrobce Jia Yuan Electric Vehicles si může půjčit každý, kdo má řidičský průkaz skupiny B, bylo mu 21 let a zaregistruje se do aplikace Revolt (zatím jen pro Android). 

Každá jízda se platí zvlášť v aplikaci přes platební bránu GoPay. Odemknutí vozidla se udělá také přes aplikaci, která kontaktuje firemní server, ten ověří zákazníka a otevře vybrané vozidlo.

Fotogalerie

Revírem vozítek je zatím Praha 1, 2  a část Prahy 3, přesněji to vidíte na vyznačené na mapě v aplikaci. V tomto prostoru si můžete auto vyzvednout a tam jej také na konci kdekoli vrátíte. Samozřejmě můžete vyjet kamkoli mimo, do Bohnic i na Jižní Město, ale dokud vozidlo nevrátíte ve výše uvedené lokalitě, běží vám doba zápůjčky.

Maximální rychlost vozidla je 78 km/h, na jedno nabití ujede až 120 kilometrů. Jakmile kapacita akumulátoru poklesne pod 35 procent, zmizí z mapy a nelze jej tak vypůjčit. V tu chvíli pro něj z centrály Revoltu vyrazí pracovník a odveze jej nabít, respektive vyměnit vybitý akumulátor za jiný, již nabitý. Akumulátor je totiž v boxu pod sedadly a jeho výměna je otázkou pěti minut, po kterých je vozítko opět k dispozici zákazníkům.

Tímto pravidelným návratem k technikům společnosti je také kontrolován a udržován celkový stav, funkčnost a čistota vozidla - nejsou tak vydána dlouhodobě napospas zákazníkům.

Snadné parkování i v Praze

Maličké vozítko váží jen 610 kilogramů (včetně akumulátorů), a obejde se tak bez posilovače řízení. Pokud otáčíte kola při stání na místě, tak si jeho absenci uvědomíte, ale jindy chybět nebude. Výhodou je malý poloměr otáčení, a tedy snadná manévrovatelnost. Při parkování pomůže couvací kamera, chodce na pohyb upozorní velmi hlasité tůtání. Vozidlo je dlouhé 2,2 metru, a můžete jej tak parkovat „naštorc“ zadkem k chodníku. A protože mají elektrický pohon, můžete je zaparkovat kdekoli v modrých a fialových parkovacích zónách.

Screenhsot aplikace s vyznačeným

Vypůjčit i vrátit lze vozítka Revolt jen v úzkém centru města.

V autíčkách není příliš místa, ale s trochou snahy se do nich vměstnají i robustnější postavy. Zavazadelník je maličký, navíc se otevře jen jeho vrchní skleněná polovina - zavazadla tak vkládáte netradičně vrchem přes vysokou hranu a větší balíky či kufry tam nevměstnáte.

Aplikace vám nepočítá ujeté kilometry, ale čas, po který máte vozidlo v užívání. Platí se 4 koruny za minutu, zácpa v dopravní špičce se tak může docela prodražit.

Ve stejné aplikaci si můžete půjčit i elektrickou motorku, i na tu stačí řidičák „B“ a její maximální rychlost je 45 km/h. Na snímcích ji nemáme, vystavovatel nesvolil k sejmutí přehozu před jejím oficiálním, oproti pozvánce nejméně o hodinu odloženým odhalením, na které jsme již nemohli čekat.

Využijete po Praze „carsharing“ maličkých elektrických vozítek?

celkem hlasů: 2261

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. srpna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano, je to zajímavá alternativa. 1002
Ne, cena je příliš vysoká. 962
Ano, ale jen „v nouzi“. 146
Ne, taxi nabízí větší komfort. 84
Auto ne, ale motorku bych zkusil/a. 67


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti...

KOMENTÁŘ: Kubánský model a žluté vesty pro budoucnost evropského motorismu

Veteráni na kubánských silnicích

Vedení automobilky Volkswagen to říká stále hlasitěji: elektroauta budou drahá, nebudou tedy pro...

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz