V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

  9:15aktualizováno  9:15
Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“ maličkých elektromobilů.

Maličká žlutá autíčka nepřehlédnete. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Celou aktuální flotilu služby sdílených autíček Revolt vidíte na obrázku, dalších osmnáct vozidel se v tuto chvíli pohupuje v kontejneru na lodi někde na vlnách oceánu a v pražských ulicích by měla být v polovině srpna. 

Autíčko City Spirit z produkce čínského výrobce Jia Yuan Electric Vehicles si může půjčit každý, kdo má řidičský průkaz skupiny B, bylo mu 21 let a zaregistruje se do aplikace Revolt (zatím jen pro Android). 

Každá jízda se platí zvlášť v aplikaci přes platební bránu GoPay. Odemknutí vozidla se udělá také přes aplikaci, která kontaktuje firemní server, ten ověří zákazníka a otevře vybrané vozidlo.

Fotogalerie

Revírem vozítek je zatím Praha 1, 2  a část Prahy 3, přesněji to vidíte na vyznačené na mapě v aplikaci. V tomto prostoru si můžete auto vyzvednout a tam jej také na konci kdekoli vrátíte. Samozřejmě můžete vyjet kamkoli mimo, do Bohnic i na Jižní Město, ale dokud vozidlo nevrátíte ve výše uvedené lokalitě, běží vám doba zápůjčky.

Maximální rychlost vozidla je 78 km/h, na jedno nabití ujede až 120 kilometrů. Jakmile kapacita akumulátoru poklesne pod 35 procent, zmizí z mapy a nelze jej tak vypůjčit. V tu chvíli pro něj z centrály Revoltu vyrazí pracovník a odveze jej nabít, respektive vyměnit vybitý akumulátor za jiný, již nabitý. Akumulátor je totiž v boxu pod sedadly a jeho výměna je otázkou pěti minut, po kterých je vozítko opět k dispozici zákazníkům.

Tímto pravidelným návratem k technikům společnosti je také kontrolován a udržován celkový stav, funkčnost a čistota vozidla - nejsou tak vydána dlouhodobě napospas zákazníkům.

Snadné parkování i v Praze

Za volantem elektroaut

Maličké vozítko váží jen 610 kilogramů (včetně akumulátorů), a obejde se tak bez posilovače řízení. Pokud otáčíte kola při stání na místě, tak si jeho absenci uvědomíte, ale jindy chybět nebude. Výhodou je malý poloměr otáčení, a tedy snadná manévrovatelnost. Při parkování pomůže couvací kamera, chodce na pohyb upozorní velmi hlasité tůtání. Vozidlo je dlouhé 2,2 metru, a můžete jej tak parkovat „naštorc“ zadkem k chodníku. A protože mají elektrický pohon, můžete je zaparkovat kdekoli v modrých a fialových parkovacích zónách.

Screenhsot aplikace s vyznačeným

Vypůjčit i vrátit lze vozítka Revolt jen v úzkém centru města.

V autíčkách není příliš místa, ale s trochou snahy se do nich vměstnají i robustnější postavy. Zavazadelník je maličký, navíc se otevře jen jeho vrchní skleněná polovina - zavazadla tak vkládáte netradičně vrchem přes vysokou hranu a větší balíky či kufry tam nevměstnáte.

Aplikace vám nepočítá ujeté kilometry, ale čas, po který máte vozidlo v užívání. Platí se 4 koruny za minutu, zácpa v dopravní špičce se tak může docela prodražit.

Ve stejné aplikaci si můžete půjčit i elektrickou motorku, i na tu stačí řidičák „B“ a její maximální rychlost je 45 km/h. Na snímcích ji nemáme, vystavovatel nesvolil k sejmutí přehozu před jejím oficiálním, oproti pozvánce nejméně o hodinu odloženým odhalením, na které jsme již nemohli čekat.

Využijete po Praze „carsharing“ maličkých elektrických vozítek?

celkem hlasů: 2261

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 3. srpna 2018. Anketa je uzavřena.

Ano, je to zajímavá alternativa. 1002
Ne, cena je příliš vysoká. 962
Ano, ale jen „v nouzi“. 146
Ne, taxi nabízí větší komfort. 84
Auto ne, ale motorku bych zkusil/a. 67


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektrické koncepty Audi

VIDEO Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Kia e-Soul

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v...

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Walmart žaluje Teslu. Tvrdí, že její solární panely způsobují požáry

Ilustrační snímek

Americký maloobchodní gigant Walmart žaluje společnost Tesla kvůli požárům, které údajně způsobily...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz