Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná hluboký příkop. Krajnice se bortí, auta často sjíždějí do příkopu. V zimním období navíc není zřetelný kraj vozovky. Často tam dochází k rizikovým situacím a nehodám.

Moderní auta se rozšiřují a více vyplňují jízdní pruhy silnic. I drobné sjetí na krajnici přitom může být velice nebezpečné.

Podle statistik německého ADACu sjede ročně u našich západních sousedů ze silnice 30 tisíc aut, při čemž zemře několik set lidí. K fatální nehodě přitom nemusí dojít po nárazu do stromu. Ve statistikách totiž figuruje i případ mladé ženy, která sjela pravými koly na vymletou nezpevněnou krajnici a při návratu na asfalt bylo její auto doslova katapultováno takovým způsobem, že se srazila s vozidlem v protisměru. Žena na místě zemřela.

V Česku je přitom situace ještě divočejší. „Nejužší české okresky, většinou silnice III. třídy a méně zatížené silnice II. třídy, postavené zpravidla před rokem 1989, jsou mnohdy široké jen 5,5 metru, a to často včetně prostoru nezpevněné krajnice, kterou už tvoří jen štěrk,“ vysvětluje projektant Milan Tesař.

Dva a půl metru

Maximální povolená šířka auta je dva a půl metru, chladírenské náklaďáky mohou být ještě o decimetr širší.

Šířka vlastního jízdního pruh je tedy v rozpětí od 2,5 do 2,75 m. Srovnejte to s šířkou velkých SUV, jako je Range Rover Sport. Ten má se zrcátky 2,22 metru, zbývá vám tedy čtvrt metru na každé straně. Stačí chvilka nepozornosti, nepatrný pohyb volantem a už jste na krajnici nebo dokonce v příkopu. „Na podstatné části dopravní infrastruktury tak nastává paradoxní situace: řidiči si stále častěji pořizují velká rodinná SUV s cílem zajištění vyššího bezpečí pro sebe a posádku, bohužel silniční síť v rámci komunikací nižší třídy není na tento boom připravena a okamžité zlepšení rozhodně není na pořadu dne,“ doplňuje Milan Tesař.

V souvislosti s úzkou silnicí, řadou směrových a výškových oblouků i rostoucím výkonem a rozměry aut zmiňuje Milan Tesař i rizikové chování řidičů. „Už v sedmdesátce může auto být nebezpečné. Řidič musí při projíždění zatáček korigovat směr nejrůznějším nadjížděním do protisměru ke zvětšení poloměrů. Jedná se vlastně o jeden z nejrizikovějších manévrů vůbec, zejména není-li do protisměru vidět,“ říká.

Nebezpečné přitom mohou být už i zmíněné nezpevněné krajnice, které vzhledem k dlouhodobému podfinancování komplexních rekonstrukcí komunikací trpí. Jejich správná údržba podle Milana Tesaře vyžaduje například řádně očištění od nečistot třeba po zimní údržbě tak, aby byl zajištěn bezproblémový odtok srážkové vody do příkopu vedle vozovky.

„Toto se prakticky neděje, srážková voda nemá kam odtékat a dochází k jejímu zatékání pod souvrství vozovky. V případě zmrznutí pak dojde k nevratnému poškození a ztrátě únosnosti. Rychlost tohoto poškození pak podporuje těžká nákladní doprava při snaze vyhýbání se autům v protisměru,“ vysvětluje proces.

Těsně za hranou zpevněné asfaltové vozovky se vytvoří vysoký schůdek. Jakmile za něj „spadnete“ pravým kolem, musíte být opatrní. Rychlý pokus o návrat a pohyb volantem může vyústit ve vystřelení auta do protisměru. Další nebezpečí se skrývají i v příkopech: typickou českou nástrahou jsou nechráněná betonová čela propustků pod vjezdy na pole. A to nemluvíme o stromech v historických alejích, jejichž kořeny dokonce občas nadzvedávají asfalt.

Moderní auta jsou často vybavena systémy, které dokážou samy držet auto v pruhu mezi bílými čarami. To ovšem funguje jen v případě, že je vodorovné značení v pořádku, což v Česku na komunikacích nižších tříd rozhodně není. Na nejužších silničkách (do šesti metrů šířky) nemusí být střední dělicí čára vůbec provedena ani podle nejnovějších předpisů (stačí pouze čáry okrajové) a systém vás v takovém případě povede středem vozovky. Proto ho s největší pravděpodobností vypnete a v případě nepozornosti vám nepomůže. Řešením je až bezpečnostní asistent, který zcela zabrání sjetí z vozovky. Ve svých nových modelech ho nabízí Volvo.

Základní zásadou by tedy měla být ta, která platí vždy: za volantem se věnujte řízení, ne ladění rádia, nastavování cíle do navigace nebo dokonce psaní SMS či sledování Facebooku na mobilním telefonu.

V případě, že už se dostanete do hlubokých kolejí na vyjeté nezpevněné krajnici, dejte nohu z plynu, nechte auto zpomalit na přibližně 30 km/h a pak se plynulým pohybem volantu vraťte zpátky na silnici. Plastových směrových sloupků se nebojte, vašemu autu nezpůsobí žádné větší poškození než drobné škrábance.

Ale v úplném základu stačí již mnohokrát opakované: zkrátka přizpůsobte styl jízdy aktuálnímu stavu vozovky.

Neumíme řídit boubelatá auta

Velkým problémem je také to, že řidiči často neumí odhadnout šířku svého vozu a jezdí pak daleko od okraje vozovky, příliš blízko středu nebo dokonce zasahují do protisměru.

Boubelatá moderní auta s moderními komplikovaně tvarovanými karoseriemi a obecně mizerný výhled z vozu situaci řidičům komplikují. U moderních aut se tak často jen velmi těžko odhaduje, kde končí karoserie.

Méně jistí řidiči pak jezdí doslova středem vozovky a ohrožují ostatní účastníky provozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...