Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla bude minimálně 14 dní potřeba ke kalibraci systému, aby mohl být použit jako důkazní materiál pro potrestání rychle jedoucích šoférů.
Úsekové měření rychlosti bude v místech, kde je zúžení a omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině.
Poměrové měřeníJak to funguje Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace. Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem. Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu. Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení musí být certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem. Měřený úsek je rozpoznatelný podle bílé čáry napříč jízdním pruhem. Ta vždy označuje začátek a konec měřeného úseku. |
Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Právě na těchto citlivých místech se mají zařízení pro měření postupně objevit. Silničáři si od nového opatření slibují kromě zvýšení plynulosti provozu i zvýšení bezpečnosti lidí pracujících na opravě dálnice. Naopak místa bez uzavírek by i do budoucna neměla být trvale pod dohledem radarů.
ŘSD plánuje do léta pořídit dalších pět podobných zařízení, která by se postupně měla objevit na dalších opravovaných úsecích. Nyní je na D1 rozestavěných pět úseků, přičemž čtyři úseky z první vlny rekonstrukce, která začala v roce 2014, jsou už dokončené.
Detekční kamery umí po projetí automobilu měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Ty pak budou přestupky řešit s provozovatelem vozidla.