Ústí chce zavést emisní zóny, čeká na přijetí zákona

  9:54aktualizováno  9:54
Možná už do dvou let zřejmě nevjedete do některých částí Ústí nad Labem starou škodovkou nebo autem se zastaralým naftovým motorem. Politici totiž uvažují o tom, že by ve městě vytyčili takzvané nízkoemisní zóny, kam by směly zajíždět pouze vozy, které vypouštějí do ovzduší nízké množství škodlivin.

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Umožňuje to zákon, který v polovině září připravilo ministerstvo životního prostředí. Zavedením nízkoemisních zón chce snížit koncentrace prachu v ovzduší a zlepšit tak jeho stav. Prach se do ovzduší dostává velkou měrou právě z výfuků aut.

"Pro nás jako pro město je důležité, aby legislativní změna, která městům tuto pravomoc dá, byla schválena, a to zatím není. Jakmile bude zákon schválen, začneme diskutovat o vytipovaných komunikacích. Město musí ale vypracovat také objízdné trasy pro vozidla, která do nízkoemisních zón nebudou smět," sdělila náměstkyně ústeckého primátora Zuzana Kailová.

"Určit objízdné trasy nebude vůbec jednoduché. Pomohlo by, kdyby už byla dostavěná dálnice D8," dodala. O možnosti upravit vjezd některých aut do centra už se na magistrátu jednalo. Oficiální výstup ale zatím není žádný, protože na schůzku nepřišel primátor.

Auta dostanou červené, žluté a zelené plakety

Do nízkoemisních zón by směla jezdit jen auta označená speciální plaketou - červenou, žlutou, nebo zelenou, podle výše emisí automobilu. Nejvýhodnější přitom je mít plaketu zelenou - s ní se řidiči dostanou i do centra města. "Z dieselových vozů sem spadají modely vyhovující normě Euro 4 (modely vyrobené zhruba po roce 2003 - pozn. red.) a výš nebo normě Euro 3, ty však musí mít zároveň filtr pevných částic," informoval Jakub Kašpar, mluvčí ministerstva životního prostředí.

Auta, která dosáhnou jen na žlutou či červenou plaketu, budou mít vjezd do určitých částí města zakázán, a když to budou ignorovat, hrozí jim pokuta. Její výše však zatím ještě není stanovena. Vůbec žádnou plaketu nedostanou auta bez řízeného katalyzátoru - třeba Škody 120 nebo auta se starými dieselovými motory z 80. let.
Než ale začne zákon platit, má před sebou ještě dlouhou cestu - nyní je ve fázi připomínkování, někdy počátkem příštího roku by se jeho schvalováním mohla začít zabývat vláda a po ní parlament. "Předpokládáme, že by mohl začít platit v roce 2011," uvedl Kašpar.

Řídíte starý vůz? Tak sem nesmíte

"Zatím není jasné, které části městského centra do těchto zón zařadíme - jestli to budou komplexní části města, nebo jen některé ulice. Nyní máme stejně jako ostatní obce možnost zákon připomínkovat," uvedla Kailová s tím, že problematikou zón se Ústí nad Labem začne intenzivněji zabývat příští rok. Nyní je vše teprve ve stádiu diskuzí mezi politiky.

Pozor v Drážďanech

Při přípravě zákona se ministerstvo životního prostředí inspirovalo obdobným systémem v sousedním Německu, kde už tyto zóny fungují v několika desítkách měst a další se je chystají brzy zavést. Za jízdu v nízkoemisní zóně bez příslušné plakety se tu platí pokuta 40 eur a řidiči za to také dostávají trestné body. Po roce 2010 se bez plakety nedostanete třeba do nedalekých Drážďan či Lipska.

"Chceme, aby náš systém byl kompatibilní se systémem v Německu - aby se s českou plaketou mohlo jezdit v Německu a naopak," vysvětlil Kašpar s tím, že města si budou moci vyhláškou sama vymezit, kde tyto zóny budou a která auta sem budou moci zajíždět.

Budou i výjimky

Jak v Německu, tak v České republice bude v systému zón platit řada výjimek. Až do centra města tak budou smět například vozy policie, hasičů či rychlé záchranné služby. "Po zvážení může město udělit výjimku například také rezidentům, tedy těm, kteří v dotčené lokalitě bydlí, nebo třeba taxíkům," popsal Kašpar.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz