Úsporné parkování: 96 aut v regálech

  12:00aktualizováno  12:00
V Chrudimi funguje v podzemí speciální automatický parkovací systém. Bude ale sloužit jen stálým klientům.

REGÁLOVÉ PARKOVÁNÍ. V centru Chrudimi začal sloužit unikátní parkovací systém. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automat pod novým obchodně-bytovým centrem Balustráda u Resselova náměstí v Chrudimi si v podzemí přehazuje auta, přesouvá je výtahem, zasouvá do regálů a zase je z nich na požádání vytahuje.

"Po Praze je takových parkovacích systémů deset patnáct, ale nejsou tak velké. Chrudimské parkoviště je největší v republice a druhé největší v Evropě," řekl Karel Gloser z firmy Taranist Invest, která má parkovací automat na starosti.

Samotné zaparkování není složité, i když pro svátečního řidiče by první pokus mohl být slušný adrenalin. Do parkoviště ústí troje vrata. Stačí si vybrat vjezd, nad kterým svítí zelená, a přiložit kartu na správné místo. "Kdo umí zajet do myčky, nebude tu mít žádný problém," říká podnikatel Milan Kušta, který podzemní parkoviště vybudoval.

Automat zasunuje auta do regálů

Automat zavře vrata, přesune auto na paletu, otočí ho o sto osmdesát stupňů a výtahem ho převeze dolů do podzemí, kde pro něj najde místo. Kdo nespěchá, může pohyb svého auta sledovat na displeji u vrat.

Je možné vypočítávat výhody tohoto parkování jako reklamní agent: Auto vám nezničí vandal, nikdo vám ho neukradne ani nevykrade, v létě na něj nebude pražit slunce, v zimě nebude vymrzlé. A cena - tisíc korun měsíčně - není nízká, ale zároveň ani přemrštěná.

Regálové parkování

Ovšem jako každá věc na tomto světě, ani parkovací automat není dokonalý. Není určen pro lidi, kteří si chtějí na hodinu odskočit na náměstí na poštu a nemají kam dát auto. "Chci, aby sloužilo pro dlouhodobé parkování, aby ho používali lidé, kteří bydlí v centru," uvedl Kušta.

Důvod je jasný. Automat si poradí s tím, když si v jednu chvíli přijdou dva řidiči pro své auto. Do tří minut by auta měla vyjet z podzemí. Ovšem pokud by se tam nahrnulo deset lidí najednou, museli by si nejspíš odskočit na kafe do nedaleké kavárny.

Dva výtahy v podzemí by auta nahoru rychleji než za čtvrt hodiny nedostaly. Na návaly tu prostě nejsou zařízení. Automat je navíc o polovinu dražší než běžné podzemní parkoviště, a proto investoři volí raději jiná řešení.

I když většina lidí zřejmě do chrudimského parkovacího automatu nikdy zajíždět nebude, nyní mají příležitost si to alespoň vyzkoušet. Až do konce března je tam parkování zadarmo. Stačí si jen obstarat kartu. "Kartu si vyzvednete v kanceláři Omega v Palackého ulici ve druhém patře. Už jsme jich rozdali padesát," říká Kušta.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz