Fiat Multipla ve verzi na zemní plyn | foto: Fiat

Úsporná dvojkombinace: Auto na zemní plyn a benzin

  • 32
Jezdit automobily s pohonem na plyn je při současných vysokých cenách pohonných hmot už velmi zajímavá alternativa. Plyn je dnes citelně levnější než benzin i nafta. A týká se to obou druhů plynu dnes v autech používaných; zemního plynu i propan-butanu.

Pohled na cenovou tabuli u pumpy říká jednoznačně, proč jezdit na plyn.

Už se však nejezdí jen na propan-butan - tedy LPG, který stojí přibližně polovinu toho, co benzin a nafta.

Zvolna se i v Česku začíná prosazovat stlačený zemní plyn CNG. Zatím stojí víc než LPG - přibližně dvě třetiny benzinu - ale především je volně k dostání jen na pouhé desítce míst v republice.

Zemní plyn přichází
Do roku 2013 by se měly stanice na zemní plyn CNG objevit také podél hlavních silničních tahů, zejména těch, které slouží pro tranzit přes Českou republiku.

Vedle investic do infrastruktury se plynárenské společnosti zavázaly, že budou provozovatelům linkových autobusů a MHD přispívat na nákup nového vozidla s plynovým pohonem částkou 200 tisíc korun.

"Tato podpora je důležitá především pro naše životní prostředí. Ekologické i ekonomické výhody zemního plynu jsou nesporné. Je šetrný k životnímu prostředí, splňuje evropské emisní limity a jeho spalováním se netvoří kouř ani saze. Jako palivo je navíc při provozu mnohem levnější než benzin nebo motorová nafta," říká předseda představenstva RWE Transgas Ulrich Jobs.

Míchat se tyto dva druhy plynu však nedají. Každý potřebuje speciální přestavbu motoru auta. Variantě motoru na zemní plyn dávají přednost výrobci automobilů, protože vyžaduje úpravy přímo z automobilky.

LPG je zase řešení s možností dodatečné přestavby, protože rekonstrukce je technicky jednodušší, a proto levnější. Zatím.

Dvojkombinace
Jedno z aut, které je možné pořídit ve verzi spalující zemní plyn je například  Citroën Berlingo v užitkové verzi (existuje i v osobní).

Výrobce uvádí, že provoz by měl uživatele vyjít na částku kolem jedné koruny na kilometr. Ale jeho přednosti jsou především ekologické.

Motory využívající zemní plyn totiž mají snížené emise škodlivin. Síra, olovo, saze a různé uhlovodíky jsou u ústí výfuku doslova na nule, hodnoty CO2 vykazují o 25 procent lepší výsledky proti klasickému palivu, hodnoty kysličníků dusíku a uhlíku dokonce o 30 procent.

Plynový systém je plně zabudován do palivového ústrojí vozu, nejde tudíž o žádnou předělávku či úpravu. Proto firma plně garantuje všechny záruky na celé vozidlo.

Jak to funguje
Berlingo má benzinový motor 1,4i se specifickými úpravami pro použití zemního plynu.Kombinovaná spotřeba je 7,8 l/100 km benzinu a 8,3 m3/100 km plynu.

O aktuálním stavu plynu má řidič přehled díky ukazateli v kabině. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za dveřmi řidiče. Startuje se vždy na benzin, přepnutí na plyn je buď automatické, nebo má řidič možnost přejít na plynový či benzinový režim tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Pohon, který je právě využíván, je signalizován na přístrojové desce.

Užitkové berlingo má nádrž na plyn CNG umístěnou v nákladovém prostoru. Plná váží 80 kg, ale z toho je jenom 20 kg plynu. Pravda je, že při přepínání za jízdy - například když motor jede na vyšší rychlostní stupeň - se na výkonnosti auta nepozná.

Na druhé straně motor 1,4, který byl ve vyzkoušeném autě, žádný svalovec není. Měl problémy s táhlými kopečky. A je jedno, na co právě jel.

Nevyzkoušeli jsme vůz při plném zatížení s využitím jeho maximální užitečné hmotnosti nákladu, ale už při zatížení zhruba 300 kg byla svižná jízda spíše jen nenaplněným přáním řidiče.

Chování auta je však i na méně kvalitní vozovce poměrně slušné. Jen je nutné počítat s tím, že dlažba v určité rychlosti dokáže plechové části v zadní části v nákladovém prostoru nepříjemně rozeznít. A když už jsme v prostoru pro náklad - tlaková nádoba na zemní plyn přece jen dost citelně omezuje místo v něm.

Zemní plyn zlevní
Zemní plyn CNG se vyskytuje v přírodních ložiscích a je směsí různých plynů. Hlavní součástí je metan. Dá se vyrobit také prokvašením v zařízení na bioplyn. Je lehčí než vzduch. Za vysokého tlaku a při hodně nízkých teplotách je kapalný.

Slabinou CNG plynu je oproti LPG kratší dojezdová vzdálenost vozu. U pumpy se zemní plyn prodává po kilogramech, tedy na váhu.

Jeden kilogram odpovídá přibližně obsahu energie z 1,5 litru benzinu. Jeho předností je možnost dopravovat ho k čerpadlům u silnic běžným plynovým potrubím bez nutnosti použití cisteren.

Zájemci o auto jezdící na CNG plyn nemohou počítat s tím, že si koupí upravený vůz již od výrobce se zárukou a budou jezdit na levnější LPG.

Zemní plyn CNG se totiž nesmí v žádném případě natankovat do nádrže určené pro LPG, což platí i naopak.

V době sílící poptávky po alternativních druzích pohonů v souvislosti s rostoucími cenami benzinu a nafty uvádějí postupně největší automobiloví výrobci na trh vozy s dvoupalivovým systémem; tedy na benzin a zemní plyn.

Například Opel nedávno začal prodávat jak užitkový model combo, tak populární velkoprostorový rodinný vůz zafira na zemní plyn. Podobně je na tom i Fiat.

LPG stále vede
Dá se čekat, že CNG má velkou budoucnost. V Česku však stále jezdí více vozů na kapalný plyn LPG.

Jeho spotřeba je sice asi o 10 až 15 procent vyšší než při provozu na benzin, ale litr LPG stojí přibližně 15 korun. Nižší pracovní tlak v nádrži a malá potřeba místa pro nádrž činí z LPG první volbu pro přestavbu.

Protože se nádrž na kapalný plyn často dá uložit do místa jinak určeného pro rezervu, skýtá šanci zavazadlový prostor využívat bez omezení. Náklady na přestavbu činí až třicet tisíc korun, u starších vozů až o polovinu méně.

Nevýhoda LPG spočívá v tom, že je těžší než vzduch, a proto jím poháněná auta nesmějí vjíždět do podzemních garáží. V případě úniku tohoto plynu je totiž velmi těžké ho z podzemí odstranit.