Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Říčany u Prahy jsou velmoc rychlostních kamer. Je to slušný byznys

Měst, která si pokutami od řidičů vylepšují rozpočet, jsou v Česku desítky. Díky radarům bohatnou o desítky milionů ročně. Středočeské Říčany mají příjem z dvaceti radarů ve městě. Loni vyfotily čtyřicet tisíc příliš rychlých řidičů, od nichž radnice vybrala 29 milionů korun. Peníze přitékají i za provozování systémů úsekového měření v dalších obcích.

Město v hustě zalidněném kraji na dohled Praze si z provozování úsekového měření udělalo skvělý byznys. Systém začal lapat moc rychlé řidiče v Říčanech na podzim 2014, počáteční testovací provoz na pěti úsecích ukázal, že odhalených přestupků se dá očekávat opravdu hodně. 

To se potvrdilo, za prvních dvanáct měsíců provozu systém odhalil osmnáct tisíc přestupků. I přesto, že za pět let řidiči výrazně zpomalili, systém stále vydělává obrovské peníze. Za loňský rok to bylo 29 milionů korun.

Vlastníkem úsekových rychloměrů je konsorcium firem AŽD Praha s.r.o. a a CAMEA, spol. s r.o., které je městu Říčany pronajímá (smlouva zde). Firmy vybralo město ve veřejné soutěži. Říčany také musely časem přijmout čtyři nové zaměstnance do nově vzniklého přestupkového oddělení úsekového měření. A vznikla i pozice projektového manažera úsekového měření.

Říčanské vedení totiž napadlo vydělávat bez rizika úsekovým měřením ve velkém. Dnes provozuje opět s firmami AŽD Praha a CAMEA kamerový systém na lovení rychlých řidičů v dalších obcích na Říčansku.

Přehled kamer úsekového měření provozovaných městem Říčany

Projektovému manažerovi se podařilo přesvědčit starosty a zastupitelstva v obcích v bezprostředním, ale i vzdálenějším okolí. Říčanští uvádějí, že je některé obce samy oslovují s žádostmi o instalaci systému. V roce 2015 zástupci města uváděli, že by v budoucnu chtěli provozovat až padesát kamer.

Vše funguje na komerční bázi: Vybrané pokuty by ideálně měly vydělat na provádění měření. Pokud ne, obec rozdíl ceny doplatí. Smlouvy uzavírají s obcemi na pět let.

Říčany postavení měřicích zařízení v obcích zafinancovaly, posílají obsílky a vybírají pokuty. Podle volně dostupných dokumentů stojí instalace jednoho úsekového měření od AŽD asi 1,1 milionu korun.

Podle neoficiálních informací musí kamery odhalit alespoň dva přestupky denně, aby si na sebe systém vydělal a daná obec nemusela na provoz doplácet. Mnichovice, jedna z obcí, která si nechala říčanský systém nainstalovat, platí necelých 165 tisíc za čtvrt roku (dokument zde). Nedaleké Světice platí o sedm tisíc méně. 

Říčany s obcemi uzavírají veřejnoprávní smlouvy (příklad jedné z nich zde). V nich je psáno: „Výnosy z pokut uložených v souvislosti s úsekovým měřením rychlosti na území obce jsou příjmem města Říčany.“ A dále také: „Překročí-li provozní náklady úsekového měření v daném měsíci výnosy z pokut za přestupky spáchané na území obce, hradí obec část provozních nákladů převyšující výnosy z těchto pokut.“

Úsekové měření rychlosti je podle zkušeností nejen z Říčan nejlevnějším a nejúčinnějším opatřením pro zvýšení bezpečnosti. „Malé obce bez obecní policie a možnosti zřídit rozsáhlý aparát na řešení přestupků mají jen omezené možnosti, pokud chtějí řidiče přimět ke snížení rychlosti. Namátkové měření státní policie má pouze okamžitý efekt a z důvodu podfinancování působí preventivně jen velmi zřídka,“ uvádí v magazínu Život Mnichovic Kateřina Lauerová, tisková mluvčí města Říčany.

Taxy za pokuty patří k těm dražším. „Ve Strančicích, kde je měřený úsek kousek za cedulí začátek obce, mi naměřili překročení rychlosti o deset kilometrů v hodině. Stálo mě to 900 korun,“ uvádí řidič, jehož identitu redakce iDNES.cz zná. Pro srovnání: v Praze vybírá magistrát za překročení rychlosti v místech s úsekovým měřením 600 korun za překročení o 12 kilometrů v hodině. Zákonné maximum za takové překročení rychlosti je tisícovka.

A ještě jeden zajímavý příklad. „V lesích u německého města Jena je trochu zmatečné dopravné značení, rychlosti se tam střídají, skoro to vypadá jako past na řidiče. Vyfotil mě tam radar, na padesátce, která tam byla na úseku se sedmdesátkou na sto metrů kvůli jedné prudší zatáčce, mi naměřili 69 km/h a přišla mi pokuta 30 eur (cca 800 korun), což je horní hranice pro překročení rychlosti do 20 km/h,“ uvádí další čtenář.

  • Nejčtenější

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Mini větrný tunel je parádička pro sběratele angličáků. Vejde se na poličku

Obří aerodynamický tunel mají jen ty největší a nejvýznamnější automobilky. Nyní však můžete mít jeho miniaturní obdobu i doma na stolku. Funkčnost kapesní verze je působivá a k dispozici je navíc...

24. listopadu 2024

EXKLUZIVNĚ: Prototyp autonomního BMW jsme načapali v Praze

Česko je už tradičně rejdištěm prototypů všemožných značek. Redaktor iDNES.cz narazil v pražských ulicích na opuštěný prototyp BMW, který testuje v reálném provozu asistenční a komfortní funkce....

29. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Umělý semiš vymysleli v Japonsku, světu ale dali alcantaru Italové

Psal se rok 1974, kdy se v automobilovém průmyslu představila alcantara. Dnešní hit mezi návrháři luxusních interiérů představil světu ve svém konceptu slavný karosář Bertone. Alcantara je japonský...

1. prosince 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Silnice se opravují neúčelně, stav třetiny byl nevyhovující. ŘSD se brání

Stát dal v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu silnic první třídy 62,5 miliardy korun, přesto byla téměř třetina z nich v nevyhovujícím a havarijním stavu. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ),...

29. listopadu 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Náhle zemřela produkční legenda Kamil Šír. Před týdnem se stal otcem

V jednapadesáti letech nečekaně zemřel jeden z produkčních pražské kulturní scény. Kamil Šír léta provozoval slavný...

Izrael kupuje viditelné stíhačky F-15. Jsou dražší než neviditelné F-35

Izraelské letectvo by mělo dostat padesát zbrusu nových letounů F-15IA. Židovský stát je bude provozovat vedle stealth...

Ve StarDance skončili zpěvačka Lucie Vondráčková a tanečník Lukáš Bartuněk

V závěru osmého soutěžního večera StarDance se po hlasování televizních diváků museli s taneční show rozloučit zpěvačka...