Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo si koupí elektro? Hledá se průměrný zákazník budoucnosti, nadšenci došli

Co přesně bude očekávat od elektromobilů příští zákazník? Jak vypadá ideální vůz, který si skutečně bude chtít koupit? A co je vlastně ten klient nejspíš zač? Pro automobilový průmysl jsou takové informace nesmírně cenné. Odpovědi na ně hledají analýzy konzultantů společnosti BCG.
Ve Státech nepanuje nějak zásadní odpor k elektromobilitě. Jako svůj příští...

Ve Státech nepanuje nějak zásadní odpor k elektromobilitě. Jako svůj příští nákup vidí vůz na baterky realisticky osmatřicet procent zákazníků. | foto: Getty Images

Sedmdesát procent. Takový nárůst prodejů předloni očekával americký trh s elektromobily. Optimistické předpovědi se nakonec nenaplnily, skok vzhůru byl „jen“ padesátiprocentní. I to bohatě stačilo k nahromadění skladových zásob a vyvolání cenové války mezi prodejci.

Rázem se ústřední postavou všech ekonomických úvah a bilancí – výrobců i prodejců – stal zákazník. Potenciální klient, který si má z čeho vybírat a jemuž je třeba nadbíhat a oslovit ho. Ale čím přesně? Co si vlastně žádá? A hlavně, bude mu to nová generace bateriových vozidel, které na trh v horizontu příštích 12–18 měsíců dorazí, schopna nabídnout?

Hyundai Ioniq 6

Aby to společnosti Boston Consulting Group (BCG) zjistila, provedla průzkum mezi třemi tisícovkami spotřebitelů. Vytvářela demografické profily, zajímala se o postoje a názory potenciálních klientů a pátrala, jaké překážky jim třeba brání v přijetí elektromobilů. Výsledkem jejich analýz je potenciální rozsah poptávky. A též obsáhlý soubor „předpokladů“, které ovlivňují ochotu možných zákazníků vybrat si konkrétní značku elektromobilu.

V čem je vlastně celá ta analýza od BCG tak průlomová? Třeba už jen v tom, že do popředí klade onoho zákazníka.

Dosud totiž byla celá problematika nahlížena optikou automobilového průmyslu nebo vládních opatření. „V roce 2032 bude podíl elektromobilů na amerických silnicích šedesát procent,“ tvrdila například Bidenova administrativa. A po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu, který má na elektromobily pifku, bude jejich podpora ze strany státu ještě výrazně omezena.

Že se tedy elektromobilizace v reálu zatím ani vzdáleně nepřibližuje naplánovaným cílům? To jde vidět. A nemusí to být nutně vina nařízení nebo liknavého přístupu prodejců. Chyba může být v nedostatečnosti nabídky; zúženém pokrytí segmentu vozidel různých typů; nevyhovující ceně a přidružujících se komplikacích s provozem jakéhokoliv elektromobilu.

Nemusí to zkrátka být nutně o odporu Američanů vůči elektromobilitě. Odporem k elektromobilitě totiž většina Američanů netrpí.

Alespoň ne většina, potvrzují analýzy BCG.

Kolik byste byli ochotni připlatit za elektromobil oproti autu se spalovacím motorem?

celkem hlasů: 2079
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 21. února 2025. Anketa je uzavřena.

Rozhodné „ano“, spousta „ale“

Když to rozebereme na součástky: třicet procent amerických řidičů je pro segment elektromobility nadneseně řečeno mrtvých. Zájem o vozy na baterky neměli, nemají a nejspíš nikdy mít nebudou. S nimi zatím netřeba počítat dál. Tedy, pokud jim někdo nenařídí, že mají od benzinky přeparkovat k zásuvce.

Elektromobil si rádi koupí. Ale až bude splňovat jejich požadavky. A s nimi se zatím americké automobilky míjejí.

Za nimi však stojí ti vyčkávající. Je jich sedmadvacet procent. Mají svou představu o elektromobilu, který by si pořídili. Realita trhu a nabídky se jejich představám zatím ani zdaleka nepřibližuje. Elektromobil si klidně jednou koupí, ale jejich příští vůz to ještě nebude. S těmito zákazníky se dá počítat snad za deset let, ale ne pozítří.

Kdo tam ještě zbývá? Automobilový průmysl a výrobci elektromobilů teď „hrají“ o osmatřicet procent z celkového podílu zákazníků. Ti elektromobil chtějí, bude jejich příští koupí. Ale vyberou si jen to, co se skutečně přiblíží na dotek jejich přáním a snům.

A zbytek? To jsou ti, co už elektromobil dávno mají.

Jedním z klíčových zjištění BCG je, že ten příští hypotetický nový zákazník z oné osmatřicetiprocentní skupiny, je „úplně jiný“ než ti, co si už elektromobil v první vlně pořídili a vlastní ho.

Ti „první“, to byli idealisté, nadšenci, techno-optimisté, novinkám otevření a environmentálně vnímaví lidé, říká se jim „early adopters“, česky neobratně přeloženo jako „časní osvojitelé“. Byli ochotni připlatit si o pětinu ceny (ve srovnání s vozem s vnitřním spalováním) za elektromobil jen proto, že to prostě byl elektromobil. Zařazením do škatulek to byli věkem mileniálové a vzděláním vysokoškoláci. Auto na baterky si pořídili nejčastěji jako druhý vůz do své domácnosti, a neměli problém zajistit si vlastní dobíjení.

Zato noví zákazníci budou chtít elektromobil spíše jako své první a hlavní vozidlo v domácnosti. Nejspíš nemají možnost pořídit si vlastní dobíječku. Spadají spíše do generace X (přibližně ročníky mezi 1965–1980). A s cenou elektromobilu nepůjdou nad pět procent toho, co by se stál vůz s vnitřním spalováním.

Mezi skupinou těch, co si elektromobil už pořídili – a těmito potenciálními novými zákazníky – existuje řada průniků. Vymezení není striktní. Ale zatímco o těch prvních se dalo hovořit jako o „nadšených a chyby tolerujících“, tito z osmatřicetiprocentního podílu jsou „velmi racionální a zjevné nedostatky nepromíjející“.

Elektromobil chtějí proto, že je provoz vyjde laciněji. Ne proto, že tím zachrání planetu.

Přístup k dobíjecím stanicím, vzdáleným ne více než třicet minut od domova. Věc, kterou automobilky v rukou vůbec nemají.

Jejich požadavky na nový vůz, pokud má být elektromobilem, se dají shrnout v několika bodech.

Dobíjení vozu by nemělo trvat déle než dvacet minut. K veřejné rychlonabíječce nepojedou déle než třicet minut a bude to bez čekání. Elektromobil bude mít na plné dobití dojezd 350 mil (cca 560 kilometrů). Bude to chtít větší rozmanitost nabídky typů vozidel – menší, do měst, rodinné. A celá ta legrace přitom nebude dražší než 50 tisíc dolarů, respektive 1,1 milionu korun (připomínáme, že stále mluvíme o americkém průzkumu).

Tak vypadá strana rovnice na straně zákazníků, potenciálních příštích kupců.

Automobilky nemají esa v rukávu

Analýza BCG neponechává nevyřčenou ani druhou stranu té rovnice.

Zhodnocení stávající nabídky automobilového průmyslu. A upřímně řečeno, je to velmi stručné. Pouze jediný elektromobil na americkém trhu, který uvedené splňuje, je Hyundai Ioniq 6. Ten se prodává v USA od března 2023, a je jediným modelem, který vyhovuje kritériím zákazníků, pokud jde o cenu, dojezd a dobu nabíjení. Tesla Model 3, zatím jeden z nejprodávanějších elektromobilů v USA, za ním těsně následuje.

To je však všechno.

A výhled do velmi blízké budoucnosti, respektive to, co se americkém trhu s elektromobily očekává v nejbližších 12–18 měsících? V krátkosti: staré značky, nové modely. Ovšem ve velmi omezeném portfoliu nepestré nabídky. A v průměrech toho, co přinesou ty nové elektromobily různých značek, se poměrně jasně ona budoucí nabídka rozchází s kritérii potenciálních zákazníků.

Nabíjení trvající pětadvacet minut, nikoliv těch požadovaných dvacet, bude stále nabízet čtvrtina nových modelů. Požadavek na cenu pod 50 tisíc dolarů bude splňovat jen polovina nabídky.

Dojezd 560 kilometrů na plné nabití – to je dobrá zpráva – budou splňovat všechny nové modely. Ovšem žádná z amerických automobilek nedokáže garantovat dojezd k nejbližší nabíječce do půl hodiny.

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Rozvedeno do důsledků, v rámci stávající nabídky elektromobilů splňuje jen 12 procent vozů to, co by ti potenciální američtí zákazníci požadovali. A v rámci nabídky výhledové se tomu naplnění požadavků přiblíží přibližně třicet procent elektromobilů.

V takové situaci však nejspíš po elektromobilu, jako svém příštím vozu, zákazníci z osmatřicetiprocentní skupiny nesáhnou. Smýšlejí racionálně a za své peníze chtějí výsledky.

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Ve Státech není nedostatek zákazníků, trh není nasycený. Není to ani o tom, že by se těm potenciálním novým kupcům elektromobilita nějak protivila. Vítají ji a chtějí, aby jejich příštím vozem byl vůz na baterie. Ale zatím v současné ani té dohledné nabídce nevidí takové, které by naplnily jejich požadavky.

V cestě k tomu, aby v roce 2032 tvořily elektromobily šedesát procent americké flotily osobních vozů, stojí především to, že na trhu nejsou dostupné takové vozy, které by si elektromobilitu podporující lidé opravdu chtěli koupit.

V to nejlepší, co může americký automobilový průmysl za takových podmínek doufat, jsou do dalších let prodeje elektromobilů okolo dvaceti a třiceti procent, s tím, že další pětinu prodejů budou „posilovat“ hybridní vozy. Poptávka po elektromobilech je, ale automobilky ve Státech ji zatím neumějí naplnit.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Továrny automobilky Weltmeister nebyly zrovna skromným podnikem. Na udržení...

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů,...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Továrna výrobce baterií ve švédském Vasteras (29. září 2021)

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to...

Záchranáři a armáda spalovací motory potřebují, žádá ministerstvo výjimku

Elektrický hasičský speciál Rosenbauer RTX

VIDEO Pro zachování akceschopnosti integrovaného záchranného systému by mělo Česko vyjednat výjimku z...

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Odmocnina z lexusu krade show superbu. Vzduch prořezává samurajským mečem

Toyota Camry byla vždy dokonalou nudou, ale nová verze se osmělila a připomíná upjatého byznysmena, který odhodil kravatu a místo lakýrek chodí v teniskách. Oblíbili si ji zdejší alternativní...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025