Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde jako hodně zvláštní představa? Však se s ní také Američané sžívají těžce. Správa všeobecných služeb zajišťující provoz federálních budov kvůli němu ovšem musí rušit nabíječky, které loni instalovala.

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na co těšit. | foto: Profimedia.cz

Založena byla před pětasedmdesáti lety a ve Spojených státech amerických má pod palcem nepřímo vlastně všechny federální agentury, od Poštovní služby přes Správu národních parků až třeba po Ústřední zpravodajskou službu. Když v nich náhodou potřebují kancelářské svorky, přitopit v kancelářích, přikoupit novou administrativní budovu nebo přidat parkovací místa, řeší se to nakonec vždy se Správou všeobecných služeb. Proto bývá GSA někdy lehce ironicky nazývána ministerstvem přes žárovky.

Je to ovšem docela výstižné pojmenování, protože v rámci správy provozu federálních budov odpovídá i za jejich přiměřené osvětlení. Ekologické a energeticky efektivní, platilo ještě za minulé administrativy prezidenta Bidena. V gesci GSA také bylo naplňování plánu na „ozelenění“ americké administrativy, zateplení státních budov, osazení jejich střech solárními panely…

Na snižování uhlíkové stopy provozu federálních budov a jejich celkovou modernizaci dostala za prezidenta Bidena 975 milionů dolarů. Vynaložit je měla tak, aby v roce 2045 celé portfolio federálních budov dosáhlo nulových emisí.

S tím je teď nejspíš konec. Jak to? Administrativa nového prezidenta Donalda Trumpa hledá nové cesty k úsporám. A ty v investicích do nějaké budoucí udržitelnosti nevidí.

GSA se měla zasadit o bezemisní cíle federálních budov, včetně proměny flotily vozů a instalace dobíjecích stanic.

Přesněji než na Donalda Trumpa je však třeba ukázat prstem na Elona Muska, který do vyšších pater vedení GSA jmenoval svoje vlastní manažery. A ti, věrni nové funkci a poslání, ruší jedno přijaté environmentální opatření za druhým.

Jejich prvním cílem se staly nabíjecí stanice u všech federálních objektů, které byly označeny za „nekritické“. Nedůležité a nepodstatné, bez priority. A tak je musí čety zaměstnanců GSA – ti, kteří je ještě loni instalovali – letos vypínat.

Podle instrukcí předaných vedením se ve Státech plánuje celonárodní odstavení všech nabíjecích stanic u federálních budov, které byly dosud zřízeny. V praxi to znamená, že od tohoto týdne se začne s vypínáním přípojek u osmi tisíc dobíjecích míst.

Už nejsou potřeba

GSA má podle instrukcí vypracovat zrušení a rozvázání současných smluv o připojení nabíjecích stanic k síti. A jakmile budou tyto smlouvy zrušeny, budou všechny dobíjecí stanice vyřazeny z provozu a „vypnuty na jističi“.

Znamená to, že vládní ani soukromě vlastněná bateriová vozidla zaměstnanců nebudou moct na těchto stanicích nabíjet. Pokud si nějaký environmentálně uvědomělý úředník pořídil kvůli cestám do práce elektromobil, bude mít prostě smůlu. A bude muset dobíjet u veřejné nabíječky.

Prezident Trump už zrušil pětimiliardový program podpory veřejné dobíjecí infrastruktury.

To vítězství, z něhož podporovatele Donalda Trumpa jímá slastná závrať, má ovšem docela hořkou příchuť. GSA totiž nemalou část finančních prostředků na inovace a udržitelnosti již minula. Například na instalaci dalších 25 tisíc nabíjecích portů. Ty sice nejsou zatím připojené k síti, ale už jsou osazené na parkovištích u federálních budov. A peníze na ně vydané se už nevrátí.

Zrovna tak se nevrátí ani peníze, které GSA investovala do pořízení 58 tisíc elektromobilů pro potřeby federálních úřadů. I na ně má nové vedení, po úsporách pídící se manažeři Elona Muska v GSA, spadeno.

Podle interních pokynů mají být elektromobily a plug-in hybridy ve Správě všeobecných služeb odstaveny. Není prý zatím jasné, co přesně má to „odstavení“ obnášet. Zda budou vozidla v držení GSA přeparkována do skladů a zakonzervována, nebo třeba přeprodána zájemcům z civilní sféry.

Zrovna tak není zatím jasné, zda se odstavování elektromobilů bude týkat i dalších federálních agentur. Rychlý sled radikálních změn vede ke zmatkům a nedorozuměním.

„Ministerstvo přes žárovky“ dostává od nové administrativy jeden zásah za druhým. Očekává se, že v rámci úsporných opatření bude muset „odepsat“ i víc než pět set federálních budov, které drží v obsáhlém fondu.

Množina fanoušků Tesly s množinou voličů republikánů netvořila zrovna průnik.

Přitom ještě za Bidenovy administrativy byla GSA výstavní skříní pokroku. Správa měla na starost realizaci plánu na ukončení používání vozidel na fosilní paliva, ve prospěch elektromobilů. Federální vláda totiž vlastní přibližně 650 tisíc vozidel, z nichž víc než polovina měla být nahrazena elektromobily.

ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže

Teď je víc než zjevné, že prezident Trump se touto cestou vydat nechce.

Od své inaugurace zastavil program v hodnotě pěti miliard dolarů, který měl financovat instalaci nových veřejných nabíječek po celé zemi. Šlo mimochodem o program, z něhož by významně profitovala společnost Tesla. Také podepsal exekutivní příkaz, kterým se ruší Bidenovy směrnice na nákup nových elektromobilů pro vozový park federální vlády. A předestřel i svůj záměr odstranit federální daňové úlevy pro pořizování elektromobilů a další pobídky pro spotřebitele.

Naplňováním těchto exekutivních opatření je přitom pověřen Elon Musk, který ještě loni lobboval za elektromobilitu, bezemisní provoz a udržitelnost.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk...

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Leapmotor B10

VIDEO Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru...

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

VIDEO Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Elektromobil, fotovoltaika nebo baterie. Nehod a požárů je jednou tolik

Událostí, při kterých hrála roli elektrovozidla, bateriový pohon, hybrid, vodík...

Najít bezpečnostní prvky systému vysokého napětí, přestřihnout vodiče a vytáhnout pojistky. U...

Auta zdražují, budoucnost je v pronajímání, říká Čech v globálním autobyznysu

ilustrační snímek

Exkluzivně Jako jsme si zvykli na japonská nebo korejská auta a dnes se na ně nekoukáme, jako by k nám dojela...

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2
Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2

Když má miminko citlivé bříško, každá maminka hledá způsob, jak mu co nejlépe ulevit. Mléčná výživa Sunar Sensitive 2 obsahuje plnotučné mléko,...

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025