Dnes je úplněk. Zabíjí motorkáře, zvyšuje počet nehod

  0:10aktualizováno  0:10
Pro básníky je vychvalovanou múzou, pro řidiče je to zabiják. Speciálně pro motorkáře. Několik studií se shoduje, že úplňky mají na účastníky silničního provozu vyloženě negativní vliv. V těchto dnech přibývá úrazů, pojišťovny vyplácejí více peněz a pro motorkáře jde o nejtragičtější dny v roce.

Podle různých studií má úplněk vliv na chování lidí. | foto: AP

na dnešní noc, 31. března připadá úplněk. „Magické“ noci, kdy je viditelný celý měsíc, se připisují negativní účinky, které mají způsobovat zvýšený počet nehod, úrazů i zločinů. Nezávislé průzkumy z různých zemí dlouhodobě udávají, že přes 90 procent lidí věří, že měsíční aktivita má na člověka nezanedbatelný vliv. Téměř 40 procent dotazovaných dodává, že v den před úplňkem trpí vnitřním neklidem a posléze i nespavostí.

Podle analytiků Allianz pojišťovny vzniká den před úplňkem více škod, klientům se podle údajů společnosti přihodí přibližně o 15 procent více pojistných událostí než v jiné dny. Největší nárůst bývá u pojištění odpovědnosti, úrazového pojištění a autopojištění (čtěte více zde).

Za vyloženě tragický den pro motorkáře označují úplněk data nočních nehod motorkářů ve Spojených státech. Podle měření mezi roky 1975 až 2014 se právě při úplňku vysoce zvyšuje pravděpodobnost úmrtí na silnici.

Podle údajů amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích NHTSA stoupá pravděpodobnost nehody motorkáře při úplňku v průměru o pět procent. Při superúplňku se pravděpodobnost zvyšuje dokonce o 22 procent. A jak vypadá průměrný řidič, který má největší šanci zemřít? Jde zhruba o dvaatřicetiletého muže, na venkově a bez helmy. Nejčastěji zemře při čelní srážce.

Podobné výsledky ukazují i výzkumy z jiných zemí, například z Kanady, Velké Británii nebo Austrálie. „Z našich dat vyplývá, že při řízení motocyklu během úplňku je důležitá zvýšená opatrnost,“ říká Donald Redelmeier, profesor na univerzitě v Torontu.

Zároveň však přiznává, že studie nepočítá s některými důležitými okolnostmi, například počasím, aktuální cenou benzinu nebo zda nehodu způsobil motorkář, nebo jiný účastník silničního provozu. Výsledky jsou ovšem podle profesora celkem zřejmé: souvislost mezi vyšším počtem úmrtí motorkářů a úplňkem tu rozhodně je.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz