Dnes je úplněk. Zabíjí motorkáře, zvyšuje počet nehod

  0:10aktualizováno  0:10
Pro básníky je vychvalovanou múzou, pro řidiče je to zabiják. Speciálně pro motorkáře. Několik studií se shoduje, že úplňky mají na účastníky silničního provozu vyloženě negativní vliv. V těchto dnech přibývá úrazů, pojišťovny vyplácejí více peněz a pro motorkáře jde o nejtragičtější dny v roce.

Podle různých studií má úplněk vliv na chování lidí. | foto: AP

na dnešní noc, 31. března připadá úplněk. „Magické“ noci, kdy je viditelný celý měsíc, se připisují negativní účinky, které mají způsobovat zvýšený počet nehod, úrazů i zločinů. Nezávislé průzkumy z různých zemí dlouhodobě udávají, že přes 90 procent lidí věří, že měsíční aktivita má na člověka nezanedbatelný vliv. Téměř 40 procent dotazovaných dodává, že v den před úplňkem trpí vnitřním neklidem a posléze i nespavostí.

Podle analytiků Allianz pojišťovny vzniká den před úplňkem více škod, klientům se podle údajů společnosti přihodí přibližně o 15 procent více pojistných událostí než v jiné dny. Největší nárůst bývá u pojištění odpovědnosti, úrazového pojištění a autopojištění (čtěte více zde).

Za vyloženě tragický den pro motorkáře označují úplněk data nočních nehod motorkářů ve Spojených státech. Podle měření mezi roky 1975 až 2014 se právě při úplňku vysoce zvyšuje pravděpodobnost úmrtí na silnici.

Podle údajů amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích NHTSA stoupá pravděpodobnost nehody motorkáře při úplňku v průměru o pět procent. Při superúplňku se pravděpodobnost zvyšuje dokonce o 22 procent. A jak vypadá průměrný řidič, který má největší šanci zemřít? Jde zhruba o dvaatřicetiletého muže, na venkově a bez helmy. Nejčastěji zemře při čelní srážce.

Podobné výsledky ukazují i výzkumy z jiných zemí, například z Kanady, Velké Británii nebo Austrálie. „Z našich dat vyplývá, že při řízení motocyklu během úplňku je důležitá zvýšená opatrnost,“ říká Donald Redelmeier, profesor na univerzitě v Torontu.

Zároveň však přiznává, že studie nepočítá s některými důležitými okolnostmi, například počasím, aktuální cenou benzinu nebo zda nehodu způsobil motorkář, nebo jiný účastník silničního provozu. Výsledky jsou ovšem podle profesora celkem zřejmé: souvislost mezi vyšším počtem úmrtí motorkářů a úplňkem tu rozhodně je.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz