Vědci přišli na to, jak obejít zabezpečení Volkswagenu. Nesmí to říct

  7:58aktualizováno  9:41
Birminghamská univerzita odloží zveřejnění studie o možnostech, jak nabourat systém chránící miliony vozů koncernu Volkswagen před odcizením. Univerzita tak reaguje na právní kroky německého koncernu a předběžný příkaz britského soudu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Univerzitní vědci si vzali na mušku imobilizér, tedy zařízení, které zajišťuje, že vůz nepůjde nastartovat bez správného klíče. Podařilo se jim odhalit hned tři způsoby, jak počítačový čip imobilizéru překonat. Imobilizér je přitom povinnou součástí všech nových aut vyráběných v zemích Evropské unie.

Volkswagen argumentoval tím, že zveřejnění studie by usnadnilo krádeže aut a bylo by tak "vysoce škodlivé". Podle soudce Colina Birsse byly dotyčné imobilizéry namontovány do milionů koncernových vozů, včetně automobilů luxusních značek Porsche, Bentley a Lamborghini. 

Majitelé vozů značky Škoda, která je také součástí koncernu Volkswagen, se ovšem nemusí obávat, ani kdyby byla studie nakonec zveřejněna. "Škody se toto netýká," řekl serveru iDNES.cz Tomáš Kubík, mluvčí společnosti Škoda Auto. Systém, který používají imobilizéry vozů mladoboleslavské automobilky, je podle jeho slov založený na jiném principu, než který prolomili britští vědci.

Vědci výrobce varovali před zranitelností čipu už před půl rokem. Tvrzení, že je studie darem pro zloděje, odmítli jako silně přehnané. Zákaz zveřejnění studie je podle nich zásahem do akademických svobod.

Soudce Birss sice výzkumníky ujistil o svých sympatiích, nakonec se ale přiklonil na stranu koncernu. "Uznávám vysokou hodnotu svobody projevu, ale jsou tu i jiné hodnoty, bezpečnost milionů aut od Volkswagenu," řekl.

Univerzita uvedla, že je zklamána rozhodnutím, které neposiluje akademické svobody a veřejný zájem, ale bude je respektovat. Vědci původně hodlali zveřejnit své poznatky příští měsíc na bezpečnostní konferenci ve Washingtonu.

Zatím není jasné, zda se spor dočká pokračování u soudu. Univerzita se stejně jako koncern zdržela dalších vyjádření.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz