Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než jiné materiály, které už byly klasifikovány jako nebezpečné, a přesto je automotive používat může. V Bruselu si to uvědomili na poslední chvíli.
Karbonové "plátno" jednoduše nařežete nebo nastřiháte

Karbonové "plátno" jednoduše nařežete nebo nastřiháte | foto: Lamborghini

Materiály jako olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chrom byly už dávno Evropskou unií zařazeny mezi nebezpečné. Není divu. Jsou toxické, škodlivé pro člověka i životní prostředí. Jejich zařazení mezi nebezpečné materiály je docela opodstatněné. Proto překvapí, že je jejich použití v automobilovém průmyslu i nadále povoleno. Na základě různých výjimek z pravidel, které se už na jiné spotřební zboží nevztahují.

Uhlíková vlákna se stala hitem. Jsou pevnější než ocel a přitom lehčí než hliník.

Uhlíková, nebo též karbonová vlákna, se ovšem privilegia této výjimky dočkat neměla. Návrh revize Směrnice o vozidlech s ukončenou životností (ELV), kterou v dubnu předložil ke schválení Evropský parlament, je totiž zařadil mezi nebezpečné materiály. Bez pardonu.

Směrnice, která upravuje demontáž a recyklaci vozidel, si klade za cíl učinit všechna v Evropě vyráběná vozidla šetrnější vůči životnímu prostředí. Přitom z na první pohled nezřejmého důvodu i nadále toleruje v automobilovém průmyslu olovo, rtuť i kadmium, ale nikoliv však uhlíková vlákna.

K čemu jsou vlastně dobrá? Uhlíková vlákna byla dosud široce využívána v leteckém průmyslu a při rozvoji obnovitelných zdrojů energie, například v listech rotorů větrných elektráren. Do automobilového průmyslu začala pronikat relativně nedávno, ale velmi rychle se zde prosadily. Jsou totiž pevnější než ocel a přitom lehčí než hliník. A byť jsou dražší než ocel a hliník dohromady, výhody jejich aplikace jednoznačně převažovaly.

Potenciální riziko vzniku rakoviny zní děsivě. Jenže ani další nebezpečné materiály, které jsou tolerovány, neškodné nejsou.

Lehkost a současně odolnost uhlíkových vláken předznamenala, že se staly hitem při výrobě elektromobilů. Skvěle totiž snižují hmotnost vozů při zachování konstrukční pevnosti skořepiny karoserie i ergonomického designu interiéru. Ale znají je kupříkladu i cyklisté, celokarbonové bicykly jsou stále běžnější a dostupnější, z materiálu z uhlíkových vláken nemají už jen rámy, ale doslova všechno – ráfky, řídítka, sedlovky a téměř všechny další komponenty.

Jako trochu jiný azbest

Proč tedy měl být tak vysoce funkční konstrukční materiál zahrnut do seznamu nebezpečných materiálů? Oficiálním zdůvodněním je, že při likvidaci uhlíkových vláken může dojít k jejich úniku do životního prostředí.

Uhlíková vlákna jsou „tlustá“ v řádu mikrometrů, slepená jsou speciálními pryskyřicemi. Pokud je necháte na vrakovišti, začnou postupně erodovat. Stane se z nich polétavý prach, který se může ovzduším rychle šířit. Při kontaktu s lidskou kůží nebo sliznicemi mohou vyvolat podráždění i poranění.

Je to „skoro jako azbest“. Jen rozměry menší a záludnější. Jak potvrdily německé studie v roce 2019, vdechování respirabilních biologicky stálých vláken může být spojeno s potenciálním zdravotním rizikem, včetně rakoviny plic a mezoteliomu.

Ani odborná dekonstrukce panelů z uhlíkových vláken není snadná. Při drcení totiž vytváří vodivý oblak, který může ve strojním zařízení způsobit zkrat.

Úprava Směrnice o vozidlech s ukončenou životností (ELV) předpokládala, že ze zákaz uhlíkových vláken vstoupí v platnost v roce 2029.

Nikkei Asia citoval návrh vypracovaný Výborem pro životní prostředí, klima a bezpečnost potravin Evropského parlamentu jako první. Dokument, vypracovaný na konci ledna 2025, navrhuje zařadit uhlíková vlákna do seznamu látek, které mají být regulovány.

Magazín Motor1 na tiskovém oddělení Evropského parlamentu zjistil, že uhlíková vlákna mají být ze seznamu škodlivých materiálů odstraněna. „Jednalo se o návrh, nebylo nic rozhodnuto,“ píše. „Uhlíková vlákna budou odstraněna ze seznamu škodlivých materiálů, v autech prodávaných v Evropě je bude možné používat i po roce 2029.“

O tom, že čtyři léta jsou na takovou změnu příliš krátký čas, dávaly evropské automobilky hlasitě slyšet. Zvlášť ty, které se věnují výrobě prémiových aut na baterky. Pokud se vrátí zpět k oceli a hliníku, dojde i k výraznému navýšení hmotnosti elektromobilů. A bude třeba kompletně přestavět jejich koncept i baterie.

S uhlíkovými vlákny se masivně počítalo při rozvoji obnovitelných zdrojů EU. Překvapivě tam zdravotní rizika tak ostře zvažována nebyla.

Kromě elektromobilů mnoho výrobců používá uhlíková vlákna i ve svých luxusních autech se spalovacím nebo hybridním pohonem. Například McLaren z nich vyrábí celé šasi svých supersportů.

Zdrcující byl návrh nové směrnice o EVL především pro Japonsko. Konkrétně tedy pro Toray Industries, Teijin a Mitsubishi Chemical, tři výrobní společnosti, které uhlíkovými vlákny dohromady zásobují čtyřiapadesát procent světového trhu, přičemž polovinu jejich odbytu tvoří právě Evropská unie. Právě ony začaly nad návrhem bít na poplach nejhlasitěji.

Byznysu s uhlíkovými vlákny se předpovídá zlatá budoucnost. Ze stávajícího úhrnu 5,45 miliard globálně zobchodovaného materiálu se do roku 2035 očekával nárůst na víc než trojnásobek. Právě kvůli úzkému propojení s elektromobilitou. „Podle odhadů se samotná automobilová výroba podílí až 20 % na celkové celosvětové spotřebě uhlíkových vláken,“ píše Motor1.

Kritickou výtkou je, že jiné nebezpečné materiály, jako olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chrom, byly v automobilovém průmyslu „zachovány“ výjimkami, které po ukončení životnosti upravují nakládání s nimi za různých speciálních podmínek. Evropský parlament si nakonec svůj „renonc“ uvědomil.

Karbon v autech

„Lehký a pevný materiál debutoval ve Formuli 1 v roce 1981 s McLarenem MP4/1, prvním monopostem s karoserií z uhlíkových vláken. V roce 1987 Lamborghini postavilo Countach Evoluzione, koncepční vůz s využitím kompozitních materiálů, který nebyl nikdy veřejnosti představen. V roce 1991 se představil Jaguar XJR-15, první sériově vyráběný silniční vůz, který použil uhlíková vlákna pro karoserii a podvozek. Od té doby se stal jakousi nutností pro sportovní značky a poté skončil i u méně exkluzivních modelů, jako součást speciálních balíčků nebo standardní výbavy,“ uzavírá Motor1.

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE
Jedna kapsle pro zdravá játra? Otestovaly jsme Hepactum FORTE

Játra jsou významným orgánem pro detoxikaci, trávení i tvorbu energie. Přesto na ně často zapomínáme. Tedy až do chvíle, kdy se tělo připomene...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.