Kuriozita: K údržbě slavného McLarenu F1 je potřeba 20 let starý laptop

aktualizováno 
Supersportovní McLaren F1 uvedený na trh v roce 1992 je i dnes neskutečně fascinující auto, které ani po technické stránce vůbec nezestárlo. Proto možná překvapí, že k jeho pravidelnému servisu je zapotřebí také kousek muzeální techniky. Nezbytnou výbavou je totiž přes 20 let starý notebook.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

I více než 24 let po svém zrození je McLaren F1 neskutečně fascinující auto. I dnes některá jeho technická řešení překvapují a patří na absolutní špičku. Ostatně dodnes McLaren F1 drží rychlostní rekord. Ten absolutní mu sice vzalo v roce 2005 Bugatti Veyron, ale stále je F1 nejrychlejším produkčním vozem s atmosférickým motorem.

Fotogalerie

Proto možná překvapí, že při jeho údržbě servisními techniky McLarenu je zapotřebí vpravdě historická technika. Dodnes totiž automobilka potřebuje k údržbě svého legendárního auta laptop, který pochází z doby zrodu auta. A jiný použít nemůže. Konkrétně jde o notebook Compaq LTE 5280 s operačním systémem MS DOS. Na něm běží speciální software, který se propojí se systémy automobilu.

Kvůli softwaru samotnému však onen konkrétní notebook zapotřebí není. Důvodem, proč může McLaren používat jen tento jeden konkrétní typ, je speciální CA karta (karta podmíněného přístupu), která se dá do notebooku nainstalovat. Právě tato autorizační karta je nutná pro propojení softwaru v notebooku s automobilem, bez ní diagnostika a další funkce neběží. Compaq LTE 5280 je jediným strojem, který tuto speciální kartu podporuje.

Compaq LTE 5280

V poslední době jsou ale s těmito notebooky u McLarenu čím dál větší potíže a navíc se funkční kousky špatně shánějí. Proto se chystá náhrada. „V současnosti pracujeme na novém rozhraní, které bude kompatibilní s moderními laptopy, protože ty staré Compaqy jsou čím dál méně spolehlivé a těžko se shánějí,“ potvrdil v reportáži serveru Jalopnik jeden z techniků McLaren Special Operations.

Než toto řešení McLaren vyvine, k servisu jednoho z nejcennějších supersportovních aut světa bude i nadále potřeba kus obstarožní výpočetní techniky, který od doby svého vzniku zastaral mnohem víc než legendární auto.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Najdete na iDNES.cz