Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

  • 1
Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se do výroby aut chce pustit také ruský zbrojařský koncern. Připoutejte se, startujeme.

Uhlazená karoserie Bermatu GT z uhlíkových vláken ukrývá monokok z téhož materiálu, který váží pouhých 80 kg. Není tedy divu, že vozidlo váží jen 1,1 tuny.

Nováček ze země Ferrari

Znáte Bermat? Za tímto projektem stojí italský podnikatel a nadšenec do rychlých aut Matteo Bertezolo. V roce 2015 založil společnost Bermat Motors, která o sobě nyní dává vědět sporťákem Bermat GT. Lehký sportovní vůz, vyvinutý ve spolupráci se závodním týmem JAS a konstrukční kanceláří Camal, má podobně jako Lotus Emira, Alpine A110 či Porsche 718 motor uložený před hnanou zadní nápravou. Uhlazená karoserie z uhlíkových vláken ukrývá monokok z téhož materiálu, který váží pouhých 80 kg. Není tedy divu, že vozidlo má hmotnost jen 1,1 tuny. Uvnitř se nachází 12palcový digitální přístrojový štít, připomínající poslední modely Ferrari.

Jako první se představila závodní verze GT-Pista, kterou za asistence sekvenční šestistupňové převodovky pohání přeplňovaný dvoulitrový řadový čtyřválec Alfa Romeo, který má v závislosti na zvolené konfiguraci výkon mezi 239 až 299 kW (325 až 406 k). Zásluhou dobrého poměru výkonu a hmotnosti tak Bermat GT-Pista zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy.

Ročně má vzniknout přibližně v deseti exemplářích, přičemž cena údajně nemá přesáhnout 5 milionů korun. Poté bude následovat i silniční verze, a to i v čistě elektrickém provedení. Zadní kola budou v jeho případě pohánět dva elektromotory s celkovým výkonem 355 kW a nejvyšším točivým momentem 700 Nm.

Něco mezi skútrem a autem

Kanadský startup ElectraMeccanica představuje tři různé koncepty svého jednomístného elektromobilu Solo. Jedná o různé varianty její stále vylepšované městské tříkolky, kterou poprvé  ukázal před třemi lety, a kterou se mu zatím nepodařilo plně zkomercionalizovat. ElectraMeccanica, která staví rovněž dvoumístný elektrický roadster Tofino a repliku Porsche 356 s elektrickým pohonem, měla již před lety také plán proniknout na evropský trh, zatím z toho ovšem nic nebylo.

Model Solo je koncipován jako prostředek individuální dopravy, který by měl pomoci snížit emise i plochu zabíranou při parkování. V USA podle průzkumů téměř 80 procent každodenních dojíždění do zaměstnání představuje jen jednoho člověka v autě.

Tříkolka začíná v přepočtu na přibližně 400 000 Kč a je vybavena lithium-iontovým akumulátorem se 17,4 kWh, který poskytuje na jedno nabití dojezd 161 km. Baterie napájí elektromotor, který disponuje výkonem 42 kW (56 k). Vzhledem k těmto parametrům nevypadá akcelerace z 0 na 100 km/h za necelých 12 sekund a maximální rychlost 129 km/h vůbec zle. Kromě základní verze Solo existuje i v praktičtější verzi Cargo s větším boxem na zádi, který zvyšuje objem zavazadlového prostoru ze standardních 142 na přibližně 225 litrů.

Defender také jako kabriolet

Automobilky v poslední době omezují počet karosářských variant svých modelů, a to je šance pro malé firmy. Fakt, že s příchodem nové generace Land Rover Defender vypadla z nabídky otevřená verze, chce napravit nizozemský designér Niels van Roij ve spolupráci s firmou Heritage Customs, která designově upravuje Defendery. První série modelu Valiance Convertible vznikne v roce 2022 v pouhých pěti exemplářích na základě krátkého Defenderu 90, a to ve třech pečlivě vybraných barevných schématech.

Základem projektu Valiance je krátký Land Rover Defender 90. Vizualizace provedení Cote d´Azur s jasně modrým lakováním je inspirováno plážemi v jižní Francii.

Provedení Cote d’Azur s jasně modrým lakováním a koňakově hnědou střechou a dvaadvacetipalcové pneumatikami s bílými boky je inspirováno plážemi v jižní Francii. Kokkini Paralia má červené lakování podle slavné červené pláže na řeckém ostrově Santorini a varianta Solihull Sand se světle zelenou barvou a pískově béžovou střechou pro změnu odkazuje na původní Defender. Jednotlivé varianty existují zatím jen na papíře, o jejich zhmotnění se postará nizozemská karosárna Bas van Roomen. Pro pohon si bude pravděpodobně možné objednat jakýmkoli motor Defenderu 90, včetně špičkového pětilitrového přeplňovaného V8. Exkluzivitě odpovídá i cena, která v přepočtu začíná lehce nad čtyřmi miliony korun.

Prototyp elektricky poháněného pětimístného minivanu Arrival Car pro potřeby služby sdílené jízdy Uber vypadá jako mix Hyundaie Staria a Volkswagenu Up!

Krabice do města

Britský startup Arrival postavil pro potřeby služby sdílené jízdy Uber prototyp elektricky poháněného pětimístného minivanu, který vypadá jako mix Hyundaie Staria a Volkswagenu Up! Model, jednoduše nazvaný Arrival Car, svými rozměry odpovídá kompaktní třídě a na půdorys VW Golfu nabídne prostornost kabiny jako Mercedes třídy S. Čelní sklo zasahuje hluboko do přídě a plynule navazuje na prosklenou panoramatickou střechu. Centrálním ovládacím prvkem je uvnitř velký dotykový displej uprostřed palubní desky. Pro ještě více místa pro nohy zadních cestujících nebo převoz rozměrnějšího zavazadla lze sedadlo spolujezdce sklopit zcela dopředu.

Žádné podrobnosti ohledně pohonného ústrojí Arrival nezveřejnil, pokud bychom ovšem vycházeli z údajů, které uvádí pro dodávku na stejné platformě, mohl by Arrival Car pohánět elektromotor o výkonu přibližně 150 kW (202 k) v kombinaci s bateriovým blokem s 67 nebo 89 kWh. Vůz byl zkonstruován za pouhých šest měsíců a před spuštěním výroby ve třetím čtvrtletí 2023 ho čeká ještě náročné testování.

Legrační Batmobil strčí do kapsy i Chiron

Spíše než skutečné auto připomíná britský jednomístný hypersport McMurtry Spéirling karikaturu. Skoro jako by ujel z natáčení nějakého pokračování filmu o Batmanovi. Jedná se zatím i druhou vývojovou verzi, na které pracovali bývalí inženýři z formule 1. A jeho technika napovídá, že ho je třeba brát vážně. Spéirling nejen vypadá neuvěřitelně, ale má i výkon, který odpovídá závodním vozům kategorie LMP1. Schopností zrychlit z klidu na 300 km/h za méně než 9 sekund pokoří i výkonné verze Bugatti Chiron. Jeho dva elektromotory vzadu disponují monstrózním výkonem 746 kW (1014 k). Energii mu dodává akumulátor o kapacitě 60 kWh, který postačuje pro hodinu jízdy na okruhu nebo 560 km při běžné jízdě po silnici.

Jednomístné auto je hodně malé, neboť na délku měří jen 3,2 m, je 1,5 m široké a na výšku má jen o něco více než metr. Vzduchu tedy klade jen malý odpor a s necelou tunou je i lehké. Pro to, aby se McMurtry Spéirling udržel v zatáčkách, nepotřebuje velká křídla. Místo toho má dvojici ventilátorů umístěných v zadní části karoserie, které ho udržují při jakékoli rychlosti přisáté k asfaltu. Jediným dalším autem na trhu, který má něco podobného, je GMA T.50 od Gordona Murraye. Větráky se točí vždy po zapnutí zapalování, již u stojícího vozu tak vytváří přítlak 500 kg, ale také poměrně výrazný hluk na úrovni 120 decibelů.

Spéirling je stále prototypem v raném stádiu vývoje a firma McMurtry má v úmyslu v roce 2022 zahájit útok na řadu světových rekordů. Můžeme se tedy těšit na velké věci.

Ruský Tiguan místo raket

Do stavby automobilů se chce po ruském zbrojařském gigantu Kalašnikov pustit i další ruská zbrojařská firma Almaz-Antey. Podle pokynů prezidenta Vladimira Putina by měl mít podíl civilních produktů podíl na celkovém objemu výroby do roku 2025 činit minimálně 30 % a do roku 2030 být minimálně 50 %. I koncern Almaz-Antey tak řeší diverzifikaci výroby a rozhodl se spustit projekt elektrického crossoveru E-Neva zhruba velikosti VW Tiguan. Univerzální platformu určenou nejen pro elektrický pohon, ale také pro hybridní a vodíkový, navrhl závod, který se jinak zabývá výrobou velitelských stanovišť pro raketové síly. Na vývoji vozu se podílela rovněž Petrohradská polytechnická univerzita.

Kresby odhalují podobu vyvíjeného elektrického crossoveru Almaz-Antey E-Neva na nové univerzální platformě.

Elektrická verze se dvěma motory a pohonem obou náprav by údajně mohla dosahovat výkonu až 320 kW (435 k), na jedno nabití by měla ujet 463 km. Auto má zrychlit z 0 na 60 km/h za 2,7 s a dosáhnout 197 km/h.

Kresby z patentového úřadu doplňují oficiální fotografie kokpitu, z nichž je patrné, že volant pochází ze Škody Octavia a také architektura palubní desky s 15palcovou obrazovkou a head-up displejem tak trochu připomíná nové škodovky.