Středa 23. června 2021, svátek má Zdeňka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 23. června 2021 Zdeňka

Turba z Brna vládnou v Le Mans

Závodní speciály Le Mans využívají „doping“ z Česka. V brněnské laboratoři společnosti Honeywell totiž vyvíjejí i montují turbodmychadla, která používají nejlepší týmy v legendárním čtyřiadvacetihodinovém závodě. Na tovární značce přitom nezáleží.

Do konce legendární čtyřiadvacetihodinkovky Le Mans zbývalo minulou neděli pár minut. Jedno jediné kolo. Pro vítězství si s pohodlným náskokem jela Toyota TS050 Hybrid. V boxech japonského továrního týmu už pomalu otevírali šampaňské, když se vedoucí vůz závodu zastavil. A zoufalá posádka Toyoty jen sledovala, jak se kolem ní prořítilo dosud druhé Porsche 919 Hybrid.

Jen na jediném místě na světě to mohlo být fanouškům jedno. V brněnském vývojovém centru továrny Honeywell mohli šampaňské otevřít tak jako tak. Právě tam totiž vyvinuli a zkonstruovali turbodmychadla do vítězného Porsche, do smolné Toyoty i do třetího Audi R18. A taky do desítek sériových modelů značek po celém světě.

Viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell Jiří Tomíček ukazuje...

Viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell Jiří Tomíček ukazuje desetiválec turbodiesel Audi.

Pojízdná laboratoř Le Mans

Le Mans je pro automobilky něco jako pojízdná laboratoř. „Oproti F1 není zdaleka tolik svázaná pravidly. Proto může fungovat jako laboratoř řešení, která se vyzkoušejí v extrémním prostředí a během následujících let se postupně dostávají do sériových aut,“ popisuje generální ředitel českého Honeywell Jiří Tomíček. Při tom stojí nad desetiválcovým naftovým motorem z Audi. Motorem, který dvě turba od brněnských vývojářů popohnala k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v roce 2010.

To ovšem není nic neobvyklého. Turbodmychadla, která Honeywell dodává pod obchodní značkou Garret, byla ve vítězných autech závodu 24H Le Mans pokaždé od roku 2000. „A nikdy se nestalo, že by nějaké auto v Le Mans nedojelo kvůli poruše našeho turba,“ zdůrazňuje Tomíček. Zátěž je přitom extrémní – 75 procent času jedou závodní vozy na plný plyn.

Turbodmychadlo se přitom v závodním speciálu kategorie LM_P1 dokáže roztočit až na 200 tisíc otáček za minutu. „To je paradoxně méně než u turbodmychadel pro běžné sériové vozy, které využívají mnohem menší průměry turbíny,“ vysvětluje David Křenovský z testovacího oddělení brněnského vývojářského centra.

Třiatřicet cel, kde týrají motory

Zatímco Le Mans je „pojízdnou“ laboratoří, ta skutečná se skrývá za zdmi nenápadné haly v průmyslové zóně na východním okraji Brna. V dlouhých chodbách sedí řady testovacích mechaniků. Před sebou mají tři monitory s údaji a bezpečnostní sklo do „cely“ – tedy kabiny, kde na testovací stolici řvou motory osobáků, nákladních aut, traktorů i závodních speciálů. Testovacích místností je ve vývojovém centru třiatřicet. Teoreticky dokáží v Brně otestovat motor, který má výkon až 900 kilowatt. „To největší, co jsme zde zatím měli, byl šestnáctilitrový motor nákladního vozu s výkonem 620 kilowatt a točivým momentem 3500 newtonmetrů,“ popisuje David Křenovský.

Fotogalerie

Když se v kabině zhasne, je vidět, v jak neuvěřitelných teplotách turbo pracuje – celý „šnek“ turbodmychadla je rozpálený do ruda, v nejvyšší zátěži má kolem 1050 stupňů.

Firma do Brna přišla v roce 2003. Nejprve zabrala halu po zkrachovalém výrobci Flextronics. Dnes už okupuje čtyři tovární haly a zaměstnává 1800 lidí. Mezi nimi jsou špičkoví inženýři, ale i mechanici. Zatímco turbodmychadla do sériových aut se vyrábějí jinde, ta závodní v Brně nechtějí dát z ruky. Kompletují je přímo v dílně, která je součástí laboratoří. „Jde o kusovou výrobu, vyrobíme jich řádově stovky,“ konstatuje generální ředitel Tomíček.

Inspirace z letadla

Brněnští vývojáři spolupracují i s dalšími vývojovými centry stejné značky. „Pro nás je to velká výhoda, protože si můžeme sáhnout na technologie, které byly primárně vyvinuty třeba pro letecký průmysl. A my je můžeme aplikovat do automobilového odvětví,“ vysvětluje Tomíček.

Příklad? Třeba právě turbodmychadlo ve vítězném Porsche 919. To používá axiální turbínu, která je typická právě pro letecké motory. A na straně dmychadla má lopatky na obou stranách osy. Honeywell se chlubí, že díky této technologii motor lépe reaguje na přidání plynu a je až o 20 procent menší než konvenční turba. Tomíček věří, že nebude trvat dlouho a technologie se ze závodních aut přesune do sériových modelů. Ostatně podle odhadů výrobce má mít v roce 2020 přeplňovaný motor každé druhé auto na světě.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

Test dětských sedaček: pět neprošlo, jedna se utrhla

V aktuálním srovnání německého autoklubu ADAC a jeho partnerů ze Švýcarska a Rakouska se testovalo 26 dětských...

Za nezaplacené pokuty odebrání SPZ nebo botička. Návrh čeká v parlamentu

Policisté a celníci by mohli získat právo odebrat na místě registrační značky vozu nebo nasadit botičku autům řidičů s...

Přehled závad ojetých aut: některé jsou rizikové, jiné nemusíte řešit

Premium Každému je jasné, že když kupuje ojeté auto, jde o použitou věc. Nebude tak ve zcela bezvadném stavu a některé věci už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....