Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Tula Dynamic Skip Fire, dynamické vypínání válců | foto: General Motors

Jednou z cest k výraznému snížení spotřeby paliva současných spalovacích motorů je i proměnný zdvihový objem. Ten se ovšem zatím nedaří měnit tak plynule, jak by postupné změny v požadavcích na výkon vyžadovaly. Funkčním řešením je dnes v podstatě pouze vypínání válců s tím, že v současnosti se válce vypínají tak, že řídící jednotka jich v určitých režimech deaktivuje třeba polovinu. Ze čtyřválce je tak rázem v některých případech dvouválec, z dvoulitru rázem litrový agregát.

Tula Technology ovšem vyvinula systém řízení, který dovoluje válce vypínat zcela dynamicky. Jmenuje se Dynamic Skip Fire (DSF) a doslova znamená dynamické vynechání zážehu. Namísto předem dané deaktivace bude řídicí systém v každém okamžiku vyhodnocovat, které válce mohou zůstat neaktivní a které postačí k uspokojení aktuálních požadavků na výkon.

Důležité přitom je, že kvůli zachování harmonického chodu motoru a omezení hlučnosti bude deaktivace válců z pohledu běžného pozorovatele vlastně náhodná. Pokud třeba motor usoudí, že potřebuje běžet ne na šest, ale na čtyři válce, ve dvou spalovacích cyklech po sobě nebudou deaktivovány dva stejné válce. V jednom cyklu si odpočinou dva válce, v dalším vynechají zapalování dva jiné válce.

Tento způsob řízení má celou řadu výhod. Při pečlivě propočítaném (a navenek téměř náhodném) vypínání jednotlivých válců bude rovnoměrnější jejich opotřebení, deaktivace dovoluje vypnout třeba jen jeden jediný válec nebo i jejich většinu. To znamená celkově mnohem plynulejší změnu faktického zdvihového objemu motoru, a dává to tedy prostor větším úsporám paliva. I vypnutím jednoho jediného válce lze významně palivo ušetřit, současné systémy řízení to nedovolují.

Na něčem podobném pracuje jen koncern Daimler, s vypínáním válců ovšem počítá jen podle předem daných šablon. V daném zatížení motoru se budou válce vypínat podle předem daných pravidel, motor nebude počítat, který z válců by bylo nejvýhodnější vypnout.

Tula a GM tvrdí, že jejich systém dovede u čtyř, šesti a osmiválcových motorů ušetřit až 15 % paliva v porovnání se stejnými agregáty bez deaktivace válců. Oproti stávajícím systémům to není nijak zásadní změna, dá se ovšem očekávat, že v případě nového systému budou úspory realističtější, protože k deaktivaci jednotlivých válců bude docházet téměř v každém jízdním režimu, jen při požadavku opravdu plného výkonu poběží motor na všechny válce.

A proč je vůbec výhodné válce deaktivovat? Vše vychází z jednoduchého faktu. Klasický zážehový motor funguje s nejvyšší účinností v režimech nejvyššího zatížení. Kromě jiného je to dáno i tím, že v takovém případě jsou nejnižší i takzvané ztráty sáním, které způsobuje škrcení motoru. Zjednodušeně, pokud zrovna nedáte plný plyn, škrtící klapka v sání není zcela otevřena a tím omezuje proudění vzduchu do motoru. To s sebou sice nese nižší dávku paliva, ale také znamená, že píst ve válci se vlastně musí více namáhat, aby vzduch (případně směs vzduchu s palivem) nasál. To znamená větší ztráty než při plně otevřené škrticí klapce.

Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno, nemusí nasávat vzduch a stlačovat jej (píst jen pohybem dolů vytvoří ve válci podtlak, který zase zmizí s pohybem vzhůru). To znamená, že pro danou potřebu výkonu může být u ostatních válců škrcení omezeno a ty tak poběží s vyšší účinností.

To je v podstatě mantra aktuálního trendu downsizingu. Malý motor častěji běží v režimech vyššího zatížení, což znamená vyšší termodynamickou účinnost, a tedy efektivnější využití energie z paliva. Zjednodušeně, tříválec 1,5 litru s turbem se musí více snažit než třílitrový šestiválec, častěji běží s vyšším zatížením, a tak méně plýtvá palivem. Jenže v praxi je dnes stále hodně obtížné vyladit zmenšené motory tak, uspořily palivo i v praxi.

Vypínání válců je tak vlastně jakýsi průběžný downsizing na vyžádání. A může být mnohem efektivnější než zmenšování motorů za každou cenu a jejich výrazné přeplňování.

Tipujeme, že jako první motor z dílen GM dostane technickou novinku DSF některý z jeho šestiválců. Tyto motory jsou sice i v USA trochu na ústupu, na druhou stranu jsou stále oblíbenou pohonnou jednotkou u větších vozů. A existují u nich výrazné prostory k úsporám.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Goodwoodské narozeninové dorty zdobí auty za stamiliony

Už po čtvrt století vytváří Gerry Judah pro Festival rychlosti v Goodwoodu jakési obří narozeninové dorty, jen je...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Pořádní chlapi ještě nevymřeli: Johann řádí se vzácným veteránem jak čert

Skutečný, opravdový požitek z řízení nabídne pouze staré auto. Takové, které zcela postrádá elektroniku, má přímé...

Jak se cestou k moři neuvařit: velí řidič, řízky vynechte

Když je v Praze abnormální hic… tak nám voda v Měchenicích často nestačí, a proto míříme ještě do větší výhně k moři....

Česko dá miliardy na nabíječky, v roce 2030 bude půl milionu elektroaut

Do roku 2030 by na českých silnicích mělo podle Národního plánu čisté mobility jezdit až půl milionu elektromobilů, pro...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?
LETNÍ SOUTĚŽ: Už jste navštívili Archeopark Chotěbuz?

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Kam vyrazit tento týden? Navštivte třeba Archeopark Chotěbuz.

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...