Globální odklon od elektromobility však ani po Trumpových restrikcích v této oblasti nehrozí. Shodli se na tom experti na automobilový průmysl.
Americká cla na dovoz z Mexika mohou mít škodlivý dopad, obává se Volkswagen |
Trump bezprostředně po svém nástupu do úřadu zrušil nařízení svého předchůdce Joea Bidena z roku 2021, jehož cílem bylo zajistit, aby polovina všech nových aut prodaných v USA v roce 2030 byla elektrických.
Budoucnost autoprůmyslu se bude řešit od 30. ledna pod dohledem Leyenové![]() |
Avizovaná dovozní cla Trump zatím nezavedl, od února ale plánuje zavést 25procentní clo na zboží z Kanady a Mexika. Trump také zastavil například rozdělování nevyužitých vládních prostředků na dobíjecí stanice. Uvedl také, že jeho administrativa zváží ukončení daňových úlev pro elektromobily.
Ovlivní Trumpova politika světový automobilový průmysl?
Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce![]() |
Podle partnera společnosti PwC Pavla Štefka automobilky sledují vývoj v USA a přemýšlejí, jak efektivně eliminovat dopady potenciálního zavedení dodatečných cel, které by ztížily dovoz evropských vozů do USA. „Výrazně složitější situaci budou mít automobilky, které dováží na americký trh přes hranice, typicky Volkswagen se svými továrnami v Mexiku, kde zajišťuje většinu produkce aut pro americký trh. Menší vliv to bude mít na evropské automobilky vyrábějící auta přímo v USA. Předpokládáme tudíž, že to zvýší tlak na přesun výroby do USA,“ uvedl Štefek.
Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání![]() |
Dominantní Trumpovo téma „America first“ může mít podle Petra Knapa z firmy EY na většinu světa, zejména pak na Čínu a EU, negativní ekonomický dopad. „EU čekají náročná vyjednávání o co nejpříznivějších celních podmínkách pro vstup na americký trh. A zásadní bude vyhodnocení, do jaké míry bude moci EU táhnout progresivně zelenou agendu. Odstoupení USA od Pařížské klimatické dohody a podpora domácího fosilního průmyslu vytváří zcela nové podmínky pro Green Deal,“ okomentoval Knap.
Trump chce změnit trendy v autoprůmyslu. Firmy kvůli clům uvažují o výrobě v USA![]() |
Podle Štefka se ale nedá globálně očekávat odklon od elektromobility, protože automobilky, a nejen evropské a asijské, do ní již značně zainvestovaly. „Pokračuje boom elektromobility na největším automobilovém trhu v Číně a je tady taky vliv majitele automobilky Tesla vyrábějící elektromobily Elona Muska na Trumpa,“ dodal.
Detroit Evropy v ohrožení. Trumpova cla se mohou dotknout výroby aut na Slovensku![]() |