Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Smradlavé thajské tuk tuky jsou v Evropě. Nepáchnou, ale moc neujedou

aktualizováno 
Bangkok si bez těch bizarních tříkolek ani nelze představit. Někdo je miluje pro jejich mrštnost, jiní je nenávidí pro smrad starých dvoutaktů nebo pro drzost jejich řidičů.

Elektrický Tuk Tuk | foto: TukTuk Factory

Tuk tuky jsou motocyklové tříkolky, které v základním bangkokském provedení pojmou vedle řidiče tři pasažéry na zadní lavici. V praxi poberou cestujících mnohem víc a k tomu i velké množství zboží. Existují i nákladní varianty nebo prodloužené typy, které nejčastěji používají hotely. Podobné tříkolky lze vidět i jinde v Asii, velmi rozšířené jsou především v Indii.

Fotogalerie

A přesně stejný sortiment motorových tříkolek nabízí firma Tuk Tuk Factory. Stojí za ní nizozemští investoři, tříkolky se vyrábějí v Thajsku. Jenže s tradičním tuk tukem by asi žádnou velkou díru do světa neudělali. Ostatně i v Bangkoku se snaží tamní radnice provoz tříkolek redukovat, a to především pro jejich strašlivou produkci emisí.

A proto Tuk Tuk Factory přestavěla klasické tříkolky na elektrický pohon. Produkují nulové emise, a tak je lze prodávat i v Evropě. Zde patří tříkolky do kategorie L5e a pro jejich řízení je třeba řidičský průkaz skupiny B1. Jenže moderní tuk tuky nejsou levnou záležitostí. Základní verze stojí 12 500 eur, tedy v přepočtu asi 325 000 korun.

S tuk tukem se dá dokonce objet svět. Pokoušejí se o to dva nadšenci:

Připlácí se ze modernější a výkonnější baterie a samozřejmě i za prodlouženou verzi. Třeba šestimístná limuzína stojí od 15 500 eur, tedy v přepočtu přes 400 000 korun. Zákazníci si mohou poručit specifickou barevnou úpravu střechy i karoserie, na přání dostanou rádio, osvětlení, vyhřívání sedaček i taxikářské označení. Vše samozřejmě za příplatek.

Elektrický Tuk Tuk

Elektrické tuk tuky nejsou úplně malá vozítka. Krátká verze měří na délku téměř tři metry, dlouhá pak skoro čtyři metry. Rozvor je 2,25 metru u krátké varianty, 2,7 metru u limuzíny nebo u prodloužené nákladní cargo verze. Krátký tuk tuk odveze tři pasažéry, limuzína šest lidí. Obě nákladní verze uvezou 380 kilogramů, respektive poberou dva nebo tři tisíce litrů zavazadel.

O pohon se stará elektromotor s neudávaným výkonem. Tříkolka dokáže se standardními olověnými akumulátory ujet 70 až 80 kilometrů na jedno jejich nabití. To navíc není příliš rychlé, trvá 12 hodin. Pokud zákazník obětuje další čtvrtmilion korun, dostane výkonnější li-ion akumulátory. S nimi se prodlouží dojezd až na 100 kilometrů, nabíjení se zkrátí na pět hodin a hlavně jejich životnost je podle výrobce pět let či 100 000 kilometrů, u základních garantuje výrobce životnost tři roky nebo 60 000 kilometrů.

Elektrický Tuk Tuk

Ekologické elektrické tuk tuky by se pro bangkokské taxikáře asi moc nehodily. Díky vysoké hmotnosti elektrické výzbroje dokáží tříkolky vyvinout rychlost jen 50 kilometrů za hodinu. Pro stylové použití to ovšem bude jistě stačit.

Elektrické tříkolky dokazují, že čisté elektromobily jsou prostě drahé zboží. I tak se tříkolky mohou hodit třeba hotelům nebo pro obsluhování plážových destinací. V našich středoevropských podmínkách jejich otevřená karoserie nedovolí pohodlný celoroční provoz. Naopak v tropickém Thajsku by se jistě dobře uplatnily, jenže jejich vysoká cena a malý dojezd se zdlouhavým nabíjením se pro taxikářský provoz vůbec nehodí.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

S tímto kabelem nabijete elektromobil kdekoli. Pomalu i velmi rychle

Nabíjecí sadu Moon2Go jsme vyzkoušeli s novým Renaultem Zoe.

Elektromobil můžete nabíjet kdekoli, kde je přístup k elektrické zásuvce. Tedy, pokud máte vhodný...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

Diesely budou osobní auta pohánět ještě dlouho, říká šéf Mercedesu

Před rokem uvedený Mercedes-Benz GLE 400d s novým řadovým šestiválcovým...

VIDEO Největší problém automobilek v Evropě? Pokuty za emise a stále příliš malý podíl elektromobilů,...

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý...

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Nezničitelná auta. Poradíme, jak vybrat ten pravý ojetý vůz

Premium Atmosférický zážehový motor, co nejméně komplikovaná elektronika a jednoduchý podvozek – to je zjednodušeně recept na...

Autofotka týdne: Dvacet minut staré lamborghini za 7,5 milionu na maděru

Vozidla Lamborghini Huracán Performante Spyder, otevřené verze italského supersportu v přiostřeném provedení s výkonem...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Továrna na superby a passaty v Turecku definitivně nebude

Německý automobilový koncern Volkswagen zastavil dlouho připravované plány na výstavbu nové továrny v Turecku, která...

Vezu dítě, začínám, nelep se mi na zadek. Co napoví nálepky na autě

Už je jich tolik, že jsme si na ně zvykli a často je ani nevnímáme. Na druhou stranu, kolečka, čtverce a piktogramy...

Jak nezničit veterána moderním biopalivem? Tankujte prémiový benzin

Biopaliva mají pomoci snižovat emise CO2 a chránit přírodu a planetu, nicméně v každodenní praxi spíše způsobují celou...

Volkswagen se zapojil do bojkotu reklamy na Facebooku

Německý koncern Volkswagen se stal dalším z řady podniků, které se zapojily do bojkotu reklamy na Facebooku....

Najdete na iDNES.cz